Saturday, January 13, 2018

بسته خبری (۵۷): از افزایش آمار دختران فراری تا 

پیش‌بینی آینده خطرناک محمود احمدی‌نژاد

https://persian.iranhumanrights.org/1396/10/news-package-57/

«بسته خبری هفته» عنوان ستونی است که به صورت هفتگی می‌توانید روی وب‌سایت کمپین حقوق بشر در ایران دنبال کنید. این ستون به مجموعه‌ای از خبرهای هفته می‌پردازد که اگر چه ممکن است به صورت مجزا در قالب مقاله یا خبر نیامده باشد، اما در شبکه‌های اجتماعی مطرح و یا به دلیل ماهیت خبری آن قابل توجه و تامل است، توسط رسانه‌های دیگر به آن پرداخته شده یا کمتر در میان خبرهای دیگر دیده شده است. شما می توانید خبرهای کوتاه و همچنین لینک به خبر، بیانیه‌ و گزارش‌های کمپین را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

*نگرانی از تکرار فاجعه «کهریزک» در زندان‌های ایران

پس از مشخص شدن مرگ سینا قنبری و وحید حیدری از بازداشت‌شدگان حوادث اخیر در زندان‌ مقامات قضایی ایران در ادعاهایی مشابه دلیل اصلی مرگ را خودکشی و جان باختگان را معتاد به مواد مخدر معرفی کردند. محمدجعفر منتظری درباره خودکشی سینا قنبری در زندان اوین ادعا کرد: «فردی که خودکشی کرده است معتاد بوده است و فیلمش هم موجود است و در عین حال در حال ادامه تحقیقات در این زمینه هستیم.»
هم‌چنین درباره وحید حیدری که در اراک بازداشت شده بود ادعا شده که وی معتاد بوده و به دلیل حمل مواد مخدر بازداشت شده و با پیچیدن لباس دور گردنش در بازداشتگاه خودکشی کرده است.

*دستگیری خوانندگان زیرزمینی در بندرعباس

علی اصغر عبادی نیک رئیس پلیس امنیت عمومی هرمزگان از شناسایی و دستگیری ۲۱ خواننده زیرزمینی و پلمب ۶ استودیوی غیرمجاز در بندرعباس خبر داد. به گفته وی مأموران پلیس امنیت عمومی استان با انجام کار اطلاعاتی و رصد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، تعدادی که با هویت‌های مستعار بصورت زیر‌زمینی اقدام به فعالیت خوانندگی حرفه‌ای کرده و کلیپ‌هایی از ترانه‌های خود را با محتوا و مضامین غیر اسلامی و بعضا بدون رعایت شونات اخلاقی و اجتماعی درسایت‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای معاند و فضای مجازی انتشار می‌دادند، شناسایی کردند.
هنرمندان دستگیر شده نه نفر زن و ۱۲ نفر مرد بوده‌اند. بنا به ادعای رییس پلیس هرمزگان فعالان این بخش از موسیقی آهنگ های خود را مخفیانه تولید و عامدانه عبارات و عناوینی نامأنوس را در ریتم‌ها به کار می‌گیرند تا هیچ دولت و یا مرجع رسمی ‌نتواند به اینگونه آثار مجوز فعالیت و یا فروش را به صورت قانونی اعطا کند و به تعبیر دیگر ارائه کنندگان این نمونه آثار عامدانه از رسانه‌ای شدن پرهیز دارند.

*برگزاری چندین تجمع اعتراضی در کشور

جمعی ازخانواده‌های مفقودین نفتکش ایرانی که در سواحل چین دچار آنش سوزی شد با تجمع در ساختمان شرکت ملی نفتکش ضمن انتقاد از وزارت امور خارجه و سفارت ایران در چین بدلیل عدم پیگیری این سانحه از دولت چین خواستار ورود روحانی؛رییس جمهور به این موضوع شدند. از ۳۱ تن خدمه این کشتی هیچ خبری در دست نیست.
کارگران کارخانه روغن نباتی پارس قو مقابل سازمان تامین اجتماعی واقع در خیابان آزادی تجمع کرده‌اند.معترضان که بیشتر آن‌ها بیشتر از ۲۵ سال سابقه کار دارند و تعدادشان حدود ۲۸۰ نفر است، به اخلال در روند بازنشسته شدن خود معترض هستند. کارخانه روغن نباتی قو سال گذشته به علت مشکلاتی که در تامین نقدینگی و هزینه‌های مربوط به مصرف آب، برق و گاز وجود داشت، تعطیل شد و حدود ۳۰۰ کارگر آن بیکار شدند.
جمعی از کارگران کارخانه ایران قوطی در استان قزوین در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی و حق بیمه‌هایشان مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند.یکی از کارگران معترض مدعی است تاخیر در پرداخت مطالبات کارگران در این واحد تولیدی، تبدیل به یک روال عادی شده‌است. به گفته وی در کارخانه قوطی ایران، سالهاست که حق بُن کارگری به کارگران پرداخت نمی‌شود، در عین حال از سال ۹۳ عیدی دریافت نکرده‌ایم.
بیش از ۱۲۰ نفر از کارگران و کارکنان شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز بیست وهفتمین روز اعتراض خود را ادامه دادند. شماری از کارگران تجمع‌کننده کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز گفتند: «از ۲۳ آذر ماه به دلیل پلمب کارخانه و تبعا نگرانی از آینده شغلی‌مان تاکنون هر روز تجمع کرده‌ایم.»

*شرایط عجیب پذیرش بیمار در بیمارستان «خاتم‌الانبیا» تهران  

روزنامه شرق در گزارشی به شرایط عجیب پذیرش بیماران در برخی از مراکز پزشکی پرداخته است. شرایطی که درباره اجبار به رعایت حجاب و ظاهری بدون آرایش تاکید دارند. در بخشی از این گزارش آمده است: «مراکزی که گاه بیماران به دلیل دفترچه بیمه‌ای که از آن خدمات می‌گیرند، ناچار به رفتن به آنجا هستند. بیمارستان بقیه‌الله یکی از همین مراکز است که زنان مانتویی نمی‌توانند از در ورودی آن عبور و خدمات دریافت کنند؛ موضوعی که این بیمارستان در سایت خود نیز آن را به بیماران متذکر شده است: «در این مجموعه ورود همه خواهران با پوشش چادر بوده و افراد غیر باید برای ورود از درِ انتظامات بیمارستان چادر تهیه کرده و با پوشش چادر وارد شوند و همچنین آرایش نداشته باشند.»
دراین گزارش هم‌چنین آمده است که بخش زنان بیمارستان خاتم‌الانبیا هم با بیمارستان‌های عادی فرق دارد و به نقل از یکی مراجعین بیمارستان آمده است: «زمانی که پرستاران مادرم را برای بردن به اتاق عمل آماده می‌کردند، بعد از پوشیدن لباس اتاق عمل که کاملا پوشیده بود، یک مقنعه بلند سرش کردند که خیلی باعث تعجب من و مادرم شد.»

*معوقات مزدی و اخراج کارگران

نزدیک به ۱۴۰ نفر از کارگران معدن طلای زرشوران تکاب، همچنان بابت معوقات مزدی طلبکارند؛ این کارگران در استخدام پیمانکارند و گفته می‌شود که پیمانکار پیشین هنوز با آنها تسویه حساب نکرده‌است. کارگران مورد نظر تا پایان مهر ماه سال جاری در استخدام شرکت پیمانکاری «گسترش راه معدن شهسوار» بودند و آنطور که خود می‌گویند از مهر ماه سال جاری، پیگیر این مطالبات هستند، مطالباتی که بین ۴ تا ۵ میلیون تومان ارزش دارد و شامل حق سنوات، حق مرخصی، اضافه کاری وعیدی و پاداش سال جاری است.
کارگران کارخانه «نخ البرز» در قزوین بیش از چهارماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند. در ماههای جاری تعداد زیادی از کارگران این کارخانه تعدیل شده‌اند. به گفته این کارگران، دستمزد حدود ۲۰۵ کارگر قراردادی از شهریور پرداخت نشده و این کارگران بیش از چهار ماه معوقات مزدی دارند. کارگران طرح انتقال آب با لوله به مزارع دشت سیستان مطالبات مزدی مربوط به سال‌های ۹۵ و ۹۶ خود را با گذشت ۹ ماه از سال جاری دریافت نکرده‌اند.هم اکنون حدود ۱۲ کارگر در این طرح مشغول به کار هستند. این کارگران در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد و مطالبات خود، جدا از کارگاه شماره ۲ زابل چندین بار در مقابل دفتر اصلی پروژه اجتماع کرده بودند که تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.
برخی از کارگران شهرداری ارومیه از شهریور ماه هیچگونه حقوقی دریافت نکرده‌اند. این در حالی است که پیشتر شورای شهر ارومیه به این افراد اعلام کرده بود که رکود اقتصادی علت عدم پرداخت حقوق کارکنان شهرداری است و به زودی معوقاتشان پرداخت خواهند شد. این کارگران پیشتر در پی تجمعی که مقابل شهرداری انجام داده بودند، تهدید به اخراج شده و به آنها اعلام شده بود که در صورت استمرار برگزاری تجمعات اعتراضی‌شان، شهرداری نیروهای خود را تعدیل خواهد کرد. هشت نفر از کارگران شهرداری ایرانشهر طی حکمی اخراج و بیکار شدند. شهرداری ایرانشهر در نامه ارسالی به این کارگران انعقاد قرارداد بدون سیر مراحل قانونی و صدور مجوز از مراجع ذیصلاح و عدم مسئولیت سرپرست اسبق شهرداری در این خصوص عنوان کرده است.

*نخستین جلسه عمومی انجمن حمایت از قربانیان اسید پاشی

روزنامه ایران در گزارشی به برگزاری اولین جلسه عمومی قربانیان اسیدپاشی پرداخته است. این جلسه که با با حضور جمعی از قربانیان اسید پاشی، کارشناسان و اعضا برگزار شد دراین جلسه  بررسی تصویب لایحه‌ای برای مقابله با خرید و فروش آزاد اسید در ایران و همچنین اضافه کردن‌ بندی به‌لایحه تأمین امنیت زنان برای افزایش مجازات اسیدپاشان پرداخته شد.
در بخشی از این گزارش آمده است: « این روزها لایحه تأمین امنیت زنان مورد بحث و بررسی جدی قرار گرفته است ،لایحه‌ای که پیشینه تدوینش به دولت دهم برمی‌گردد، اما نهایتاً به‌ دلیل اتمام دوره دولت دهم بررسی آن متوقف شد تا اینکه تصویب آن بار دیگر در دستور کار قرار گرفت و واکنش‌های متفاوتی را هم به‌دنبال داشت. یکی از پرحاشیه‌ترین واکنش‌ها به این لایحه اظهار نظر زهرا آیت‌اللهی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان بود که معتقد است دفاع از زنان کار مردان محرم آنهاست و این لایحه باعث بازداشتن مردان از ازدواج و خشونت علیه مردان می‌شود.»

*آمار بالای فرار دختران از خانه

حسین اسدبیگی رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به آمار پذیرش فرار دختران از منزل در سال ۹۵، گفت: «با مقایسه این آمار در نیمه نخست سال جاری مشخص می‌شود آمار فرار دختران افزایش یافته است به طوری که در این زمان بالغ بر ۳ هزار دختر از منزل فرار کرده‌اند.»
به گفته وی آمار اشاره شده در چهار بخش ثبت شده که یک هزار و ۱۱۸ مورد از طریق مراکز مداخله در بحران، یک هزار و ۱۴ مورد از طریق خدمات سیار، دو هزار و ۵۷۹ مورد از طریق برقرار تماس با خط ۱۲۳ و ۲۵۹ مورد نیز از طریق پایگاه‌های خدمات اجتماعی پذیرش شده‌اند.

*ادعای علی مطهری درباره شروع اعتراضات سراسری

علی مطهری درپاسخ به این پرسش که آیا امام جمعه‌ی مشهد در شکل‌گیری اعتراضات نقش داشته است، گفت: «شخص ایشان را من نمی‌دانم ولی آن کسانی که در مشهد ابتدا دعوت به تجمع کرده‌اند یکی «سایت حزب الله مشهد» بوده که این‌ها قبلاً کنسولگری عربستان در مشهد را تخریب کرده‌اند و دیگری هم پیروان آقای احمدی‌ن‍ژاد بوده‌اند که از طریق فضای مجازی دعوت به تجمع کرده بودند. آقای علم‌الهدی هم در نماز جمعه‌ی آن هفته گفته بودند که بخش اولش یعنی شعار مرگ بر روحانی خوب بود اما بقیه‌اش خوب نبود که البته این حرف خوبی نیست.»
مطهری در پاسخ به این پرسش که آیا آمار بالای بیکاری در شهرهایی که اعتراض در آنها صورت گرفت می‌تواند دلیل این حوادث باشد؟، گفت: «بله مؤثر بوده ولی عامل اصلی نبوده است. زیرا ما در شرایط سخت‌تر از این هم بودیم ولی مردم همراهی کردند. بنابراین صرفاً مسایل معیشتی نبوده است. قبلاً در دهه‌ی هفتاد هم چنین اغتشاشاتی داشتیم که به دلایل اقتصادی روی داد و تورم ۴۹ درصد عامل آن بود. ولی اعتراضات امروز صرفاً دلایل اقتصادی ندارد.» (منبع: فرارو)
دلیلش واضحه بیشعور: 85% ضدیت با کل نظام دارند: پیمان پایدار

*رییس بسیج: «غیر از معدودی منافق، سلطنت‌طلب و ضدانقلاب بقیه مردم بسیجی‌اند»

غلامحسین غیب پرور در به بازنگری تعاریف جدید بسیج در مجموعه سازمانی خود اشاره و گفت: «منظور ما از بسیجی بودن لزوما افراد دارای پرونده نیست بلکه تمام ملت ایران که نظام و رهبری را دوست داشته و به شهداء علاقه‌مند هستند، بسیجی‌اند غیر از عده معدودی منافق، سلطنت طلب و ضد انقلاب.»
دروغی از این بزرگتر وجود نداشته و ندارد:پیمان پایدار
گفتنی‌ست به تازگی براساس طرح بسیج مقرر شده که از سال آینده هرسال دو فرد از بسیج محله در مدارس کشور کمک آموزشی باشند. (منبع:ایسنا)

*علی مطهری: «معنی ندارد بگوییم آستان قدس معاف از مالیات است»

علی مطهری با اشاره به تعیین تکلیف نهادهای زیرمجموعه رهبری از قبیل ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان است که بعد از سرنگونی حکومت شاه برای تعیین تکلیف اموال به طور موقت ایجاد شدند، گفت: «اینها اما امروز به شکل کارتل و تراست‌های اقتصادی درآمدند و بخشی از اقتصاد کشور در دست اینهاست و باید اصلاح شوند؛ جز این راه، راه دیگری نداریم. هر کسی یا هر نهادی که درآمدی دارد باید مالیات بدهد؛ معنی ندارد که بگوییم آستان قدس معاف از مالیات است.»

*توضیحات مجلس خبرگان درباره جلسه رای‌گیری انتخاب رهبر در سال ۶۸

مجلس خبرگان درپی انتشار فیلمی از جلسه رای‌گیری مجلس خبرگان رهبری درخرداد ۱۳۶۸ و مربوط به جلسه رای گیری انتخاب علی خامنه‌ای  در فضای مجازی به توضیح بخش‌هایی از جلسه انتخاب رهبری اقدام کرد. در بخشی از این توضیحات درباره میزان آراء آیت‌الله گلپایگانی به عنوان کاندیدای رهبری آمده است: «با اینکه لیست‌های مختلفی از حالت های مختلف رهبری شورایی نوشته شده بود ولی وقتی این گزینه در خبرگان رای نیاورد، تنها راه، رای گیری برای رهبری افرادی بود که گمان می رفت صلاحیت این منصب را داشته باشند. قانوناً انتخاب رهبر به دو سوم آرای نمایندگان خبرگان نیاز دارد. گزینه های مختلفی در مجلس خبرگان مطرح شد ولی اکثر اعضای مجلس خبرگان که همگی مجتهد هستند، هیچکدام از آن بزرگواران را هر چند که مرجع تقلید بودند، دارای صلاحیت رهبری نمی دانستند؛ حتی درمجلس خبرگان برای رهبری یکی از مراجع بزرگوار آن زمان، یعنی آیت الله گلپایگانی رای گیری شد ولی ایشان تنها ۱۴ رای موافق و ۶۱ رای مخالف داشتند. طبق قانون وقتی رهبری شورایی رای نیاورده و باید فردی به عنوان رهبر انتخاب شود، باید قانوناً آن فرد علاوه بر مرجعیت، صلاحیت رهبری هم داشته باشند اما طبق نظر خبرگان هیچکدام از مراجع زنده زمان صلاحیت رهبری را نداشتند…. کار، گره خورده بود… قانون اساسی موجود برای انتخاب رهبر بعدی کافی نیست و اندیشیدن چاره ای برای این وضعیت بیشتر از هر نهادی، بر عهده مجتهدان منتخب مردم در مجلس خبرگان بود.»
در این فیلم علی خامنه‌ایی به عنوان رهبری موقت تا زمان برگزاری رفراندوم انتخاب می‌شود.  (منبع:انتخاب)

*سلیمی نمین: «حتی معترضان به رد صلاحیت هم می‌توانند تجمع کنند»

روزنامه شرق میزگردی را با حضورعباس سلیمی نمین و علی تاجرنیا، دو فعال سیاسی درباره حق اعتراض مردم برگزار کرده که در جایی از ازاین گفتگو عباس سلیمی نمین فعال سیاسی اصول‌گرا در پاسخ به این سوال که مردم در برابر تصمیم رد صلاحیت‌ها هم می‌توانند مجوز بگیرند و اعتراض کنند؟ گفت: «اگر عناصری که در این قضیه ضرر دیدند تعداد قابل‌توجهی بودند و توانستند مجوز بگیرند، بله.»
به گفته وی وقتی اعتراض نهادینه شود دولت آتی هم هرکسی باشد باید تحمل خودش را بالا ببرد و ظرفیت‌سازی کند که زیان‌دیدگان از تصمیمات دولت، بتوانند اعتراض کنند و دولت هم بپذیرد و عقب‌نشینی کند؛ بنابراین به نظر من این بحثی اساسی برای جامعه است، یعنی تأثیرگذاری جامعه روی سرنوشت خودش یک مرحله ارتقا پیدا کرده است. توسعه سیاسی ما یک گام بلند برمی‌دارد.

*خرم‌آبادی:« رفع فیلتر اینستاگرام خلاف قانون است»

عبدالصمد خرم‌آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در مطلبی در کانال شخصی‌اش در پیام‌رسان سروش با اشاره به اینکه یکی از اعضای کانال سئوال کرده اند: چرا با وجودی که اینستاگرام دارای میلیون ها محتوای مجرمانه علیه امنیت کشور و مقدسات اسلامی و غیر اخلاقی است دستور رفع فیلتر آن صادر شده است؟ آیا مراجع قضایی نمی خواهند از این اقدامات غیر قانونی جلوگیری کنند؟، در پاسخ نوشته است: «بله کاملا درست است, شبکه اجتماعی اینستاگرام در ظاهر امر یک شبکه اطلاع رسانی است. اما درواقع یک شبکه جاسوسی غیر قابل کنترل می باشد که میلیونها محتوای مجرمانه علیه امنیت داخلی و خارجی کشور و محتوای غیراخلاقی و علیه مقدسات اسلامی را منتشر می کند. دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اعلام کرد:« از سوی دادستانی کل کشور به مسئولین وزارت ارتباطات اخطار داده شده که رفع فیلتر اینستاگرام بر خلاف موازین قانونی و قضایی انجام شده و مسئولین امر باید پاسخگو باشند.»

*رئیس ستاد کل نبروهای مسلح: «کشته‌های اتفاقات اخیر مشکوک هستند»

محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اعتراضات سراسری مردم گفت: «ما حداکثر تحمل را در اتفاقات اخیر علیه اغتشاشگران داشتیم و سعی شد تا با صحبت کردن و نصیحت کردن جنبه‌های خطرناک تعرض کنترل و پیشگیری شود. همچنین موارد کشته‌هایی که اتفاق افتاده عمدتا مشکوک است؛ چراکه تیراندازی‌های صورت گرفته از پشت سر و یا مناطق نامشخص اجرا شده که در دست بررسی است و در این رابطه موردی نداریم مگر اینکه به یک پادگان نظامی حمله‌ای صورت گرفته باشد که در همه دنیا مجموعه‌های نظامی در این مواقع موظف به دفاع از خودشان هستند.»

*مکارم شیرازی: «اگر فضای مجازی اصلاح نشود مشکلات حل نخواهد شد»

آیت الله مکارم شیرازی گفت: «بازجویان اغتشاشگران بیان کرده اند که اکثریت قاطع این افراد از فضای مجازی الهام گرفته بودند؛ پس نباید این مسائل را گردن یکدیگر بیاندازیم؛ امروز وقت این سخنان نیست؛ وقت اتحاد و انسجام است؛ وقت انتقاد منطقی و پیشنهاد اصلاح است و حرکتی غیر از این، نه مطابق با عقل است؛ نه مطابق با دین. او خاطرنشان کرد: بالاخره باید بدانیم اگر فضای مجازی اصلاح نشود، مشکل حل نخواهد شد؛ اینکه می گوید فلان پیام رسان را تا چند روز دیگر فعال می کنیم، اشتباه است؛ بنده سئوال می کنم آیا فضای مجازی که تمام اختیار آن در دست دیگران می باشد، عاقلانه است که ۱۵ هزار شغل در آن وجود داشته باشد؟ و هر وقت دلشان بخواهد حرکتی در آن انجام دهند؟»
این در حالی‌ست که به گفته حسن روحانی تعداد زیادی از مشاغل به دلیل فیلترینگ تلگرام از دست رفته است.

*سیزده هزار بی‌سواد در همدان

محمد پورداوود معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان گفت: «۱۳ هزار و ۳۷ بی‌سواد در شهرستان همدان وجود دارد.» وی با تأکید بر اینکه رویکرد مراکز یادگیری محلی علاوه بر سوادآموزی، تحکیم و انتقال آموزش مهارت‌های زندگی است، گفت: «در مراکز یادگیری مهارت‌های زندگی از قبیل حقوق شهروندی، حرفه‌آموزی، کنترل خشم، آئین همسرداری، مسجد و نماز و گوش دادن به سوادآموزان آموزش داده می‌شود.»
ایران درسال گذشته ایرانی به دلیل انتقاد علی خامنه‌ای از انجام و پیگیری سند ۲۰۳۰ آموزشی در کشور جلوگیری کرد که البته مخالفت حسن روحانی با عدم توقف ۲۰۳۰ نیز میسر واقع نشد. (منبع: ایسنا)

*دستگیری هشت مدیر تلگرامی در کرمان

دادخدا سالاری  دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان با طرح این ادعا که در حوادث اخیر فضای مجازی مهمترین بستر آشوب‌های به وجود آمده محسوب می‌شود، گفت: «طی اقدامات فنی و رصد انجام گرفته توسط نیروهای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی، هشت نفر از مدیران کانال‌های شبکه‌های اجتماعی که دعوت به شورش می‌کردند در همان ساعات اولیه در چند شهرستان استان دستگیر شده‌اند»
به گفته وی در مجموع در حوادث اخیر چند نفر ازعوامل اصلی و محوری این اغتشاشات که ازطریق فضای مجازی دعوت به شورش و آشوب می‌کردند با اقدامات به موقع و ضربتی ماموران اداره کل اطلاعات، فرماندهی انتظامی و سپاه پاسداران و هماهنگی و دستورات قضائی صادره معاونت فضای مجازی دادسرای عمومی و انقلاب کرمان در همان ساعات اولیه اغتشاشات در شهرستان‌های مختلف استان شناسایی و دستگیر شدند.

*دستگیری شهروندان بیرجندی در مهمانی خصوصی

سید حسین مقدس دادستان عمومی و انقلاب بیرجند گفت: «با دریافت اطلاعاتی مبنی بر این که مالک یکی از باغ ویلاهای حاشیه شهر بیرجند ملک خود را به اجاره در اختیار دوستانش قرار داده است تا جشنی در آن برگزار کنند، رسیدگی به موضوع مهمانی شبانه در محل مذکور در دستور کار قرار گرفت.»
به گفته وی ماموران انتظامی پس از هماهنگی لازم و حضور در باغ ویلا متهمان را که تعداد زیادی دختر، پسر، زن و مرد بودند را دستگیر کردند. بنا به ادعای وی در باغ ویلا ۳۶ متهم شامل ۲۸ مرد و ۸ زن دستگیر شدند که تعدادی از متهمان خانم در این مهمانی شبانه از افراد سابقه دار بودند که حجاب اسلامی را رعایت نکردند و متهم اصلی این پرونده هم خانمی بود که جشن تولد برای وی برگزار شده است.

*وضعیت سخت زندگی در مرز ایران

خبرگزاری تسنیم در گزارشی تصویری به شرایط سخت زندگی زنان در مناطقی از استان سیستان و بلوچستان پرداخته است. در بخشی از گزارش آمده است: «روستای جورین روایت زنانی است که در نقطه های مرزی سیستان و بلوچستان ، قصه ای از مقاومت و صبوری را ساخته اند. در اینجا زنانی هستند که در شرایط محدودتر از زنان دیگر، مردانه بار زندگیشان را به دوش می کشند. این زنان به دلیل کمبود امکانات آموزشی و با وجود تعصبات ادامه تحصیل نمیدهند. آنها از کودکی برای مادر شدن آماده میشوند»

*دستگیری فعالان حوزه «مد» در مشهد

خبرگزاری فارس در گزارشی آورده است که ۶ نفر از فعالین در زمینه مدلینگ “پس از ماهها برنامه ریزی” توسط نیروهای بخش اطلاعات سپاه خراسان رضوی در مشهد دستگیر شدند.  به نوشته این گزارش این عملیات که از ماه‌ها قبل در دستور کار ماموران قرار گرفته بود، نشان می‌داد افرادی به تهیه فیلم و عکس از دختران به عنوان مدلینگ در فضای مجازی فعالیت می‌کنند. “سربازان گمنام امام زمان” با به دست آورن اطلاعات دقیقی از محل اختفای اعضای این باند، عملیات گسترده‌ای را آغاز کردند، در این عملیات همه جانبه ماموران موفق شدند که ۶ سرشاخه اصلی این باند را شناسایی و دستگیر کنند.

*آمار مصدومان حوادث کارگری

بنا به آمار اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، در هشت ماه امسال ۱۸ هزار و ۷۷۷ نفر در حوادث کار مصدوم شدند که ۱۷ هزار و ۸۶۳ نفر، مرد و ۹۱۴ نفر، زن بودند. در این مدت استان های تهران با دو هزار و ۶۰۵ نفر، اصفهان با یکهزار و ۷۹۳ و خراسان رضوی با یکهزار و ۴۸۵ مصدوم بیشترین و استان های خراسان جنوبی با ۱۰۸ نفر، سیستان وبلوچستان با ۱۲۴ و چهارمحال و بختیاری با ۲۰۰ مصدوم کمترین آمار آسیب دیدگان حوادث کار را داشته اند.
در هشت ماه امسال یک هزار و ۱۳۷ نفر بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال که آمار تلفات یکهزار و ۱۲۲ نفر بود، ۱.۳ درصد افزایش یافته است.

*سایه تخریب بر سر خانه نیما یوشیج

سپیده سیروس نیا، معاون میراث فرهنگی استان تهران اعلام کرده که خانه نیما یوشیج در محله دزاشیب تهران به دلیل نبودن اسناد ارتباط خانه با نیما یوشیج از فهرست آثار ملی خارج شده است. این اتفاق به دلیل شکایت مالکان بنا رخ داده و هر چند معاون میراث فرهنگی تهران گفته آنها اجازه تخریب این بنا را ندارند اما دیگر هیچ قانونی حامی این خانه تاریخی نیست. این برای چندمین بار است که مالکان بناهای تاریخی توانسته اند، ملک را از ثبت ملی خارج کنند و مدیران میراث فرهنگی نیز دفاع مناسبی از بناها نکرده اند. این خانه در منطقه یک و محله گران قیمت دزاشیب واقع شده و به نظر می رسد باید منتظر تخریب قریب الوقوع آن بود. در حالی ادعا شده که این خانه ارتباطی با نیما یوشیج ندارد که جز خاطرات ثبت شده، ده‌ها تصویر از زندگی نیما در این خانه موجود است.

*پیش بینی آینده خطرناک احمدی نژاد برای نظام

حسین مرعشی فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به رفتارهای اخیر احمدی‌نژاد گفت: «دوستان در بعضی از نهادها یک احتیاطی نسبت به ایشان می‌کنند و تا جایی که امکان دارد با او مماشات می‌کنند تا حرف‌های بدتری را بر زبان نیاورد اما این را پیش‌بینی می‌کنم و شما هم آن را ثبت کنید. احمدی‌نژاد نیاز به هیچ سند و مدرکی ندارد و در زدن حرف ناحساب ید طولایی دارد. او به راحتی می‌تواند هر موضوعی را جعل کند و بگوید. روزی خواهد رسید که احمدی‌نژاد حرف‌هایی را به زبان بیاورد که هیچ ضدانقلابی نگوید.»
در روزهای گذشته محمد هاشمی برادر اکبر هاشمی رفسنجانی نیز گفته بود: «این حرف هایی که آقای احمدی نژاد و اطرافیانش این روزها زدند اگر کس دیگری می زد چه برخوردی با او می کردند. واقعا برخوردهای بسیار سخت و زندان طویل مدت و شاید اعدام. حالا به چه دلیل مصلحت است به آقای احمدی نژاد کاری نداشته باشند، دیگر باید از بزرگان سئوال کرد.»

*دلخوری عضو ستاد رئیسی از رفتار انتخاباتی قالیباف

صادق محصولی از اعضای ستاد انتخاباتی ابراهیم رییسی در گفت‌وگویی با روزنامه فرهیختگان با انتقاد از رفتار قالیباف در دوران انتخابی و در پاسخ به این سوال که موافق کناره‌گیری آقای قالیباف به نفع آقای رئیسی بودید؟ گفت: «او آن زمان که باید به نفع رئیسی کناره‌گیری نکرد. در آن مقطعی که انجام شد موافق نبودیم ولی اگر از ابتدا کناره‌گیری صورت گرفته بود خوب و لازم می‌دانستیم.
به گفته وی آن زمانی که آقای قالیباف باید به نفع آقای رئیسی موضع می‌گرفت و اعلام حمایت می‌کرد و راه می‌افتاد نگرفت. البته نه‌فقط ایشان بلکه همه دوستان جمنا این کار را نکردند و الا انتخابات به دور دوم می‌رفت و آقای رئیسی در دور دوم رای می‌آورد. شاید در مرحله اول هم رای می‌آورد ولی این کار را نکردند و فرصت را سوزاندند و تبدیل به جریانی شد که در نظرسنجی دیدند رأی آقای قالیباف افت کرد.

*دسته‌بندی عجیب بازداشتی‌های اعتراضات سراسری در کرمان

خلیل همایی‌راد، سخنگوی شورای تأمین استان کرمان درباره بازداشتی‌های حوادث اخیر در کرمان گفت: «براساس گزارش اداره کل اطلاعات ۸۳ درصد افراد دستگیر شده۱۶ تا ۳۰ ساله بوده و ۶۲ درصد آن‌ها زیر دیپلم و دیپلم، ۱۳ درصد فوق دیپلم،۱۸ درصد لیسانس و ۵ درصد آنها فوق لیسانس بوده‌اند، همچنین ۹۸ درصد دستگیرشدگان دارای ضعف‌های جدی در آموزه‌های دینی بوده‌اند.»
وی با بیان این مطلب که تنها چهار نفر از دستگیر شدگان زن هستند، ادعا کرد: «بخش قابل توجهی از متهمین دارای آسیب‌های اجتماعی از جمله خودزنی، فرزندان طلاق، اعتیاد، فعالیت‌های ضد اخلاقی در گذشته بوده ‌اند، همچنین ۱۷ درصد افراد دستگیر شده بیکار بوده  و ۴۹ درصد آنها غیر کرمانی می باشند، ضمن آنکه ۱۰ درصد آنها سابقه کیفری داشته‌اند، ۱۳ درصد آنها فاقد سرپرست، دو نفراز آنها پدرشان حبس ابد داشته و دو درصد آنها فرزندان طلاق بوده اند، بیش از ۶ درصد آثار خودزنی و خود آزاری قبلی داشته اند.»

*جهانگیری: «صدا و سیما به بهانه مشکل فنی نگذاشت با مردم صحبت کنم»

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوربا اشاره به اتفاقات اخیر کشور به انتقاد ازعملکرد صداوسیما پرداخت وگفت: «صداوسیما باید در روش خود تغییر ایجاد کند؛ صداوسیما نمی‌تواند در انحصار یک گروه محدود تندرو قرار بگیرد. من به عنوان یکی از مسئولین گفتم که می‌خواهم با مردم صحبت کنم گفتند نمی‌شود و بهانه‌ی مشکل فنی آوردند. رسانه‌ی ملی باید در خدمت کل مردم حتی معترضین قرار بگیرد.»
وی هم‌چنین گفت: «به عنوان معاون دولت عرض می کنم در بخش اقتصاد می دانم که مردم مشکلات زیادی دارند، توسعه ی کشورشان کند شده است اما ایران مسیر توسعه را به خوبی طی می کند. ما اقتصاد را از ته دره ۱۰ پله بالاتر آوردیم اما هنوز هم در ته دره است. رشد منفی اقتصاد را مثبت کردیم. بیش از ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کردیم اما مشکلات بسیار زیاد است.»

*واکنش سعید حجاریان به حذف آموزش زبان انگلیسی از 
مدارس
مطلبی که در تلگرام هم دست بدست شده : پیمان پایدار

سعید حجاریان در یادداشتی درباره حذف زبان انگلیسی از آموزش ابتدایی یادداشتی نوشت: «گمان نرود که با حذف زبان انگلیسی همه فرزندان ایران، قاری قرآن خواهند شد، به تعبیر خواجه شیراز که می‌گوید:حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی / دام تزویر مکن چون دگران قرآن را.  از قرآن ابزاری برای ریا و تزویر ساخته‌اند، چه انتظاری داریم که کودکان به سمت قرآن پیش بروند و زبان انگلیسی را رها کنند. ما در این چهل سال به قدری از فرهنگ دینی و اسلامی‌مان بی‌رویه و بدون پشتوانه چِک کشیده‌ایم، که دیگر انبان‌مان خالی است و دیگر چِک‌مان را با هزار امضاء و تضمین و قسم و آیه نمی‌خرند. قرآن در کشور ما مهجور است»
در روزهای گذشته مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: «تدریس زبان انگلیسی در مدارس ابتدایی دولتی و غیر دولتی در ساعات رسمی یا غیررسمی ممنوع است و در صورت مشاهده برخورد خواهد شد.»

*ناامیدی ازپیدا شدن وصیت‌نامه هاشمی رفسنجانی

«غلامعلی رجایی» از چهره های نزدیک به آیت الله هاشمی از ناامیدی برای پیدا شدن وصیت نامه آخرگفت: «درباره وصیت نامه آقای هاشمی به حد کافی فرزندان ایشان حرف زده اند و تا جایی که من می دانم دیگر وصیت نامه جدیدی پیدا نشده است. یک نکته این است که اگر پیدا شود خانواده بلافاصله اطلاع رسانی می کنند. نکته دوم این است که ایشان را در حال نوشتن وصیتنامه دیده اند؛ حتی می‌گویند همسر ایشان نیز تحت تاثیر این اتفاق وصیت نامه نوشته اند. اما اینکه در دستبرد این وصیت نامه به سرقت رفته را نمی دانم و یا جایی (وصیت نامه) را گذاشته که خانواده نتوانسته اند پیدا کنند که این احتمال آخر را کمتر می دهم. به نظر من، باید از اینکه وصیت نامه آخر آیت الله هاشمی پیدا شود، مایوس شد.»
گفتنی‌ست یاسر هاشمی فرزند رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام یک سال پس از درگذشت پدر، از بازگشایی مجدد پرونده درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در شورای عالی امنیت ملی به دستور رئیس‌جمهوری خبر داد.

*روزنامه جمهوری اسلامی: «احمدی‌نژاد با سکوتش به دنبال تایید صلاحیت است»

روزنامه جمهوری اسلامی درتحلیلی درباره چرایی سکوت این روزهای احمدی‌نژاد نوشت: «رئیس‌جمهور سابق که هم‌اکنون تنها جایگاه انتصابی‌اش در حاکمیت، صندلی کوچکی در مجمع تشخیص مصلحت نظام است (که در واقع تنها دروازه امید او برای بازگشت دوباره به قدرت است)، بیش از هر چیز نگران سرنوشت مبهمش در “نظارت استصوابی” آینده است. به بیانی دیگر، او ترجیح به سکوت داده تا بهانه بیشتری برای رد صلاحیتش در اختیار شورای نگهبان قرار ندهد. او را امروز در ادبیات سیاسی جریان انحرافی می‌خوانند و اخیرا نیز برخی دیگر از جریانات و گروه‌های سیاسی و افراد ذی نفوذ، او را فتنه گر خوانده‌اند. درست و یا غلط، احمدی نژاد درحال حاضر همان فردی نیست که روسای عالیرتبه نظام برای استقبالش در بازگشت از نیویورک، ایستاده مدت‌ها در پاویون فرودگاه منتظرش به انتظار مانده بودند.

*یک مدیر جوان دیگر برای یک مجموعه خودروساز

روزنامه وقایع اتفاقیه در گزارشی از جمع شدن حلقه اصولگرایان نزدیک به دولت احمدی‌نژاد در آستان قدس رضوی و گرد سید ابراهیم رئیسی می‌نویسد: در این میان خبرهای جدیدتری در مورد احتمال تغییر در برخی سازمان‌های زیر مجموعه آستان قدس رضوی نیز به گوش می‌رسد که قرار است سایر اعضای ستاد ابراهیم رییسی نیز به آستان قدس رضوی اضافه شوند. در این میان اسم «میثم مداحی» ۲۸ ساله به‌عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی مدیریت بر مجموعه شهاب‌خودرو که زیر مجموعه آستان قدس رضوی است به گوش می‌رسید. چهره‌ای که در روزهای انتخابات ریاست بر ستاد فرزندان شهدا را برعهده داشته است و گویا از مدیر عاملی یکی از شرکت‌های زیر مجموعه بنیاد شهید به تازگی عزل شده است. بسیاری دیگر از چهره‌ها هم به صورت غیررسمی و بدون حکم این روزها در آستان قدس رضوی مشغول به کار هستند.

*ادعا درباره تعداد مجروحین نیروی انتظامی در اعتراضات سراسری مردم

محمدرضا رضایی کوچی نماینده مجلس شورای اسلامی درباره وقایع اخیر گفت: «نیروی انتظامی به عنوان نیرویی که در میدان بوده، از هیچ سلاحی استفاده نکرده و تمام نیروهای انتظامی بدون سلاح در این تجمعات حضور یافته‌اند.»  رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هشت برابر معترضین، از بین نیروهای انتظامی زخمی شده‌اند که باید به این موضوع توجه داشت، گفت: «هر چند نیروی انتظامی با اقتدار و تمام امکانات در میدان بوده ولی۸ برابر بیشتر از معترضین از بین نیروهای پلیس، زخمی شده‌اند که این آمار نشان می دهد تا چه اندازه نیروی انتظامی با افراد حاضر در تجمعات مدارا کرده است. (منبع: خانه ملت)

*شعاری غیر از مرگ بر روحانی به درد علم‌الهدی نمی‌خورد

صادق زیباکلام فعال سیاسی و استاد دانشگاه گفت: «سال ۸۸ اعتراض بود، در ۹۶ هم اعتراض است. حالا آقایان علم الهدی، رئیسی و احمدی نژاد سعی کردند روی موج سوار شوند، بهره برداری کنند اما نیم ساعت اول در مشهد شعارها مرگ بر روحانی بود، بعد شعارها عوض شد و دیگر شعارها به درد آقای علم الهدی و دیگران نمی خورد. معتقدم فرصتی به وجود آمده بود که مردم اعتراضان را نشان دهند. فردا اگر اعلام شود پایین تر از بهشت زهرا مردم جمع شوند، ۳-۴ میلیون در تهران آنجا جمع می شوند در تبریز و اصفهان هم همین طور. در مجموع معتقدم جرزنی نبود که اصلاح طلبان سال ۸۸ انجام دادند و امروز اصوگراها.»

*مسیح مهاجری: «برخی از خاطرات آیت‌الله هاشمی می‌ترسند»

مسیح مهاجری سردبیر روزنامه جمهوری اسلامی درباره خاطره‌نویسی آیت‌الله هاشمی گفت: «عده‌ای سعی می‌کنند این خاطرات را زیر سؤال ببرند و ایراد بگیرند. خب ایراد گرفتن و نقد کردن حقشان است ولی کسانی هم دردفاع می‌توانند بگویند که به دلیل این ویژگی‌ها خاطرات منحصربفردی است و تاریخ انقلاب است و البته بعضی از انتقادها و ایرادها هم به دلیل نگرانی‌هایی است که بعضی‌ها دارند، چون آقای هاشمی بزرگ بود و از کسی حساب نمی‌برد و ترسی نداشت، برای همین هم همه چیز را می‌نوشت و چیزی را پنهان نمی‌کرد. البته این را هم اضافه کنم که این چیزهایی که در این کتاب‌ها منتشر شده، همه مواردی نیست که ایشان نوشتند. بعضی از مطالب را به ملاحظاتی که مربوط به این زمان است در تدوین و انتشار جدا کردند. حذف نکردند به این معنا که نابود کنند و در آینده اصلا نباشد. جدا کردند و گذاشتند برای زمان مناسب منتشر کنند. الان به دلیل ملاحظات این کار را نکردند اما اینها شاید دو درصد هم نباشد. خود این هم نشان می‌دهد که ایشان در نگارش ملاحظه کسی را نمی‌کردند. به همین دلیل این خاطرات خیلی باارزش است و آنهایی که از این خاطرات می‌ترسند یا نگران هستند، به خاطر همین است که ایشان ملاحظه کسی را نکرده و همه چیز را نوشته است.»

*شهردار مشهد: «بیش از نصف زمین‌های شهر، متعلق به آستان‌قدس است»

قاسم تقی‌زاده خامسی، شهردار مشهد گفت: «بیش از نیمی از اراضی در مشهد متعلق به آستان قدس رضوی است و آستان هم هیچ‌وقت هیچ زمینی را به کسی نمی‌فروشد یا واگذار نمی‌کند مگر در مواردی که اجاره‌های بلندمدت می‌دهد؛ بنابراین هر مدیر و شهرداری، به‌خصوص مدیرانی که بومی مشهد هستند و فضا را می‌شناسند، باید آستان را به عنوان مجموعه‌ای که ظرفیتی بزرگ در شهر دارد، بشناسند و قبول کنند. این مسأله هم هیچ ارتباطی با سیاست ندارد. درست مثل اینکه مجموعه‌ای ثروتمند و دارای ظرفیت در هرشهر دیگری به شهرداری مراجعه می‌کند و می‌گوید ما قصد همکاری و سرمایه‌گذاری داریم.»
این درحالی‌ست که آستان قدس رضوی همواره معاف از مالیات بوده است.  (منبع: شرق)

*توهین امام جمعه تهران به شرکت کنندگان در اعتراضات سراسری

کاظم صدیقی خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به اعتراضات سراسری مردم ایران در توهینی بی‌سابقه گفت: «اجتماع ملت، دریایی را ایجاد کرد و آشغال ها را شست و تمیز کرد» وی هم‌چنین ادعا کرد: «اغتشاشات اخیر توسط عوامل بیرونی طراحی شده بود و سازمان یافته بود که عوامل آن شیطان بزرگ و صهیونیست‌ها با پول عربستان سعودی بود و منافقین آدم‌کش نیز پادوی اینها شدند.»
گفتنی‌ست عزت‌الله ضرغامی رئیس سابق صداوسیما در واکنش به این سخنان نوشت: «کلام غیردقیق، زمینه‌ساز فهم نادرست و بروز فتنه است.راه حل معضلات فرهنگی – اجتماعی افزایش بودجه حوزه های علمیه نیست»

*افشای ماجرای درخواست وزارت اطلاعات احمدی نژاد برای جاسوسی از هاشمی

محمودعلیزاده طباطبایی، وکیل خانواده هاشمی رفسنجانی فاش کرد که وزارت اطلاعات دولت احمدی نژاد در چند نوبت از او خواسته بود تا از مرحوم هاشمی رفسنجانی برای این مجموعه خبرچینی کند. او دراین‌باره گفت: «به آنها گفتم که از من چه انتظاری دارید؟ گفتند ما درباره‌ی خانواده‌ی آقای هاشمی تحقیق می‌کنیم، به همین دلیل کارشناس وزارت اطلاعات یک چیپ کوچک (تراشه الکترونیکی) به من داد تا صحبت‌های آیت‌الله در زمان ملاقات با من ضبط شود. به آنها گفتم که فرزندان هاشمی، محسن، یاسر، فائزه، مهدی و فاطمه را هروقت بخواهید برای بازجویی می‌آورم. مهدی هم که آن زمان خارج از کشور بود را هر وقت بخواهید می‌گویم که بیاید دبی و با او صحبت و بازجویی کنید. در مورد خود آیت‌الله هم با وجود اینکه سن شما از آیت‌الله کمتر است، هروقت مشخص کنید قرار ملاقات می‌گذارم تا او را بازجویی کنید. هر سوالی دارید بپرسید و من تضمین می‌کنم که حقیقت را بگویند. قبول نکردند و گفتند ما به‌طور نامحسوس می‌خواهیم تحقیق کنیم.»
وکیل خانواده‌ی هاشمی درباره‌ی پاسخش به درخواست وزارت اطلاعات دولت احمدی نژاد، گفت: «به آنها گفتم آن زمان که من سازمان برنامه و بودجه بودم و آقای «ری‌شهری» به عنوان یک فرد قدرتمند وزیر اطلاعات بود و من هم ۳۴ سال داشتم، از من خواستند که مدیرکل شوم و بعد از آن هم معاون وزیر، ولی من در وزارت نرفتم. الان من ۶۰ ساله شده‌ام و فلانی وزیر است که خودش را هم نمی‌تواند جمع کند حالا به من می‌گویید که بیایم خبرچین بشوم؟ آن هم خبرچین آقای هاشمی؟ گفتند بالایی‌ها این را از ما می‌خواهند.»

*یک تبعه افغانستان در میان کشته شدگان حوادث اخیر

محمدجواد ابطحی نماینده اصولگرای خمینی‌شهر در مجلس با اشاره به آمار شهروندان کشته‌شده در جریان اعتراض‌های این شهر، گفت: «در میان بازداشت‌شدگان تعدادی از اتباع افغانستان حضور دارند.همچنین برخی معترضان ازجمله افراد و شهروندانی بودند که به لحاظ اقتصادی و معیشتی در تنگنا قرار داشتند و تعدادی از بازداشت‌شدگان نیز ازجمله اراذل و اوباش بودند.»
محمدجواد ابطحی با اشاره به آخرین وضعیت خمینی‌شهر پس از برگزاری تجمع‌های اعتراضی و ناآرامی‌های اخیر گفت: «بنابر آمار رسمی در مجموع ۴ نفر در خمینی شهر و یک نفر نیز در شاهین‌شهر کشته شدند.»

*رمضان‌زاده: «آقای باهنر به دلیل حمایت از احمدی‌نژاد عذرخواهی کنید»

عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت اصلاحات گفت: «اگر قرار به پیش شرط گذاشتن است؛ آقای باهنر ابتدا باید از آوردن احمدی‌نژاد عذرخواهی کند، بگوید که چرا این کار را انجام می‌دهد و سپس عنوان کند به چه دلیلی به قول خودشان احمدی‌نژاد را آورده‌اند»
سخنگوی دولت اصلاحات از پیش شرط باهنر برای آغاز گفت‌وگوی ملی گلایه می‌کند و می‌گوید این پیش‌شرط گذاشتن‌ها با توجه به مشکلات مبتلابه جامعه، حل مسائل را بغرنج‌تر می‌کند. وی با انتقاد از اصولگرایان به دلیل حمایت از احمدی‌نژاد، محدودیت های ایجاد شده برای خاتمی را یک سئوال مهم در ذهن افکار عمومی می‌داند که تا کنون پاسخ درستی به آن داده نشده است.رمضان‌زاده همچنین معتقد است که مجلس دیگر در رأس امور نیست، چراکه بسیاری از مسائل کشور به جای طرح در خانه ملت در جاهای دیگر به بحث پرداخته می‌شود.


*اظهارات یک امام جمعه درباره تجمعات اعتراضی مردم
حجت الاسلام والمسلمین هاشمی امام جمعه قهدریجان گفت: «ما به کشته شده‌ها اغتشاشگر نمی‌گوییم و اتفاقات رخ داده به این معنی نیست که افرادی که کشته شدند اغتشاشگر بودند.»وی با بیان اینکه بعد از اغتشاش چند شب گذشته، مشکل خاصی در قهدریجان نبوده است و آرامش به شهر بازگشته است گفت: «این اعتراضات با حضور قاطبه مردم نبود و افرادی که در آن شرکت کرده بودند بر خلاف اکثر مردم شهر، فاقد مدنیت بودند. جمعیتی تقریبا زیر صد نفر که در برنامه‌های مذهبی شرکت نمی‌کنند متاسفانه خیلی آموزش درستی ندیده بودند چنانچه وقتی با آن‌ها صحبت شد، بسیاری از آن‌ها متوجه شدند که به وجهه شهر ضربه زدند و از رفتارهای خود ابراز تاسف می‌کنند».
به گفته وی متاسفانه در بعضی قسمت‌ها این فقر فرهنگی دیده می‌شود، چنانچه در مراسم‌های عروسی‌های این شهر هم گاهی عده‌ای ترقه بازی می‌کنند و کودکان کنجکاو برای تماشا جمع می‌شوند، در حوادث قهدریجان هم بسیاری این افراد برای تماشا جمع شده بودند و قصد اغتشاش نداشتند.

*ریشه اعتراضات اخیر به روایت تاج زاده
مصطفی تاجزاده معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات گفت: «ایجاد محدودیت برای رسانه‌ها و مطبوعات اصلاح‌طلب امروز آثار سوء خود را نشان می‌دهد. از یک طرف رسانه‌ای نداریم که با مردم بتواند ارتباط برقرار کند، به ویژه معترضان و از سوی دیگر این رسانه‌ها در خارج از ایران شکل گرفته و توانسته‌اند متأسفانه اثر بگذارند تا مردم را به سمت اهدافی که می‌خواهند دعوت کنند. بنابراین باید این تجربه تلخ و این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و از نهادهای حاکمیت گرفته تا دولت، از اصلاح‌طلبان تا خود معترضان با یک تجدیدنظر اساسی بتوانیم آینده بهتری را برای ایران رقم بزنیم»
.مصطفی تاج‌زاده گفت: «از نظر من ریشه اعتراضات اخیر به بی‌اعتنایی حکومت به قیام مردم در انتخابات گذشته برمی‌گردد. اینکه مطالبات مردم نادیده گرفته شده است، بنابراین مردم به این وضعیت اعتراض دارند. برخلاف اهداف کسانی که اولین جرقه‌های راهپیمایی را زدند تا جهت‌گیری را علیه دولت سامان دهند، معترضان از این دولت عبور کردند و کلیت نظام را نشانه گرفتند و اعتراض خود را به این شکل نشان می‌دهند.» (منبع: اعتماد)


*واکنش پرویز پرستویی به جریانات اخیر
پرویز پرستویی بازیگر شناخته شده سینمای ایران با اشاره به اعتراضات سراسری مردم ایران گفت: «به تازگی جریاناتی در مملکت ما اتفاق افتاده است و من نمی‌توانم نسبت به این جریانات بی‌تفاوت باشم و مجموعه این اتفاقات است که حالم را بد می‌کند. من نه وطن‌فروشم، نه اعتقاداتم را می‌فروشم اما وقتی چنین اتفاقاتی را می‌بینم رنج می‌برم؛ کارم در طول روز تماشای اخبار است و وقتی می‌بینم هزار انگ به این مردم می‌چسبانند، ناراحت می‌شوم.»
پرستویی افزود: «واقعا باید صادقانه نگاه کنیم که در این چند ماه اخیر واقعا مردم ما فتنه‌گر بودند؟ این مردم اغتشاشگر بودند. حال اگر لابه‌لای این مردم اتفاقاتی می‌افتد که من نمی‌خواهم وارد جریانات سیاسی شوم، به مردم انگ می‌زنید؟! همه مردم و مسئولان و حتی آقای روحانی می‌دانند که در این مملکت به لحاظ اقتصادی و تورم و گرانی زندگی سخت شده است. حال وقتی جریانات اخیر رخ می‌دهد، توقع من این است که طور دیگری مردم را به آرامش دعوت کنند.»

No comments:

Post a Comment