Saturday, January 20, 2018

بسته خبری (۵۸): از حمله به کارگر معترض نیشکر هفت‌تپه تا گم‌شدن پانزده میلیون دلار در شرکت نفت


کمپین حقوق بشر در ایران


https://persian.iranhumanrights.org/1396/10/news-package-58/


«بسته خبری هفته» عنوان ستونی است که به صورت هفتگی می‌توانید روی وب‌سایت کمپین حقوق بشر در ایران دنبال کنید. این ستون به مجموعه‌ای از خبرهای هفته می‌پردازد که اگر چه ممکن است به صورت مجزا در قالب مقاله یا خبر نیامده باشد، اما در شبکه‌های اجتماعی مطرح و یا به دلیل ماهیت خبری آن قابل توجه و تامل است، توسط رسانه‌های دیگر به آن پرداخته شده یا کمتر در میان خبرهای دیگر دیده شده است. شما می توانید خبرهای کوتاه و همچنین لینک به خبر، بیانیه‌ و گزارش‌های کمپین را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

*تبعیض علیه فوتبالیست‌های زن در آلوده‌ترین روز اهواز  

پس از اینکه در روز جمعه ۲۹ دی ماه گزارش هواشناسی اهواز با اعلام آلودگی هوای شدید و غلظت ۶۸ درصدی مواد آلوده در هوای این شهر مسابقه فوتبال بین تیم‌های فولاد و پیکان در لیگ برتر فوتبال مردان تعطیل اعلام شد. این درحالی‌ست که مسابقه فدراسیون اجازه داد در لیگ برتر زنان، بازی استقلال اهواز با راهیاب ملل سنندج در شهر اهواز و در شرایط مشابه آب‌وهوایی برگزار شود.
هم‌چنین روزنامه ایران در گزارشی به تبعیض در پوشش رقابت‌های زنان و مردان پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: «الهام فرهمند، کاپیتان ملی‌پوش سپاهان با تعجب از اتفاقات دربی اخیر صحبت می‌کند: «در گذشته تمام عکس‌ها و خبرهای مربوط به فوتبال بانوان از اصفهان مخابره می‌شد اما نمی‌دانم چرا در این بازی به رسانه اجازه پوشش مسابقه را ندادند. ما حجاب‌مان کامل است. چه فرقی می‌کند که این عکس‌ها را عکاس مرد بگیرد یا زن. چون عکس‌ها را آقایان هم بعداً می‌بینند. به نظر من این کارها هم از لحاظ اسلامی و شرعی و هم از لحاظ فرهنگی وجهه خوبی ندارد. مسابقات ما که پخش تلویزیونی نمی‌شود و عکاسی کمترین پوششی بود که می‌شد از مسابقات بانوان داد و اگر نباشد، انگیزه بازیکنان از بین می‌رود.»

*روایت محمود صادقی از مرگ بازداشت‌شدگان اخیر در زندان‌ها

محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در توییتر خود نوشت: «طبق اعلام بستگان یکی از بازداشت‌شدگان که در زندان فوت کرد، او طی چند تماس باخانواده اش اظهار داشته مسئولان او و دیگر بازداشتی ‌ها را مجبور به خوردن قرص هایی می‌کردند که حالشان را بد می‌کرده»
پس ازاین یادداشت سازمان زندان‌ها این اظهارات را تکذیب کرد و صادقی در پاسخ به این تکذیبیه نوشت: «خوب است سازمان زندان ها به جای تهدید به داغ و درفش، در پاسخ به درخواست های مکرر نمایندگان مردم اجازه بازدید از زندان‌ها را بدهد.»

*حجت‌اسلام صدیقی: «تلگرام منبع فساد است»

حجت‌الاسلام‌ کاظم صدیقی با اشاره به رفع فیلتر تلگرام گفت: «جوانان باید جوانمردی را در سن جوانی رشد داده و احتیاط کنند و متوجه باشند که دولت حاضر نشد تلگرام را محدود کرده و شبکه ملی را سراسری کند تا ما روی پای خودمان بایستیم و فرمان‌بردار بیگانگان نباشیم.»
صدیقی، پیام‌رسان تلگرام را منبع فساد برای جوانان دانست و گفت: «درست است بعضی‌ها درراستای ارتقای روند تجاری و اقتصادی از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند، ولی این تبادلات بدون هیچ نظارت و کنترل داخلی انجام می‌شود.»
هم‌چنین سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: «تلگرام به ما خیانت کرده است و باید برای افشای اطلاعات ما محاکمه شود نباید اجازه برگشت به آن داده شود.»

*امام جمعه قم: «ولنگاری در فضای مجازی موجب فتنه اخیر شد»

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری با اشاره به اعتراضات سراسری مردم ادعا کرد: «درفتنه اخیر ولنگاری در فضای مجازی موجب شد عده ای تحت تاثیر تبلیغات دشمن قرار بگیرند؛ این افراد فریب خورده متأسفانه دست به اقداماتی زدند که بسیار ناشایست بود، امید است متوجه اشتباهات و خطاهای خود بشوند و بدانند که در پیروی از آمریکا و اسرائیل چنین خطایی مرتکب شده اند.»
به گفته وی در اغتشاشات عده ای گوش به سخنان آمریکا و اسرائیل و دشمنان دادند و حوادثی را رقم زدند. موضوع اعتراضات اخیر چند بعد دارد اول اینکه مطالبات به حق مردم به دست فراموشی سپرده نشود؛ مردم کشورمان خواسته های به حقی دارند و با مشکلاتی در زندگی مواجه اند و مسئولان و دست اندرکاران باید بدان رسیدگی کنند تا زمینه سوء استفاده دشمن از بین برود.

*سردار نقدی: «نفوذی‌ها در مناصب مختلف ماموریت دارند مردم را ناامید کنند»

سردار نقدی، معاون فرهنگی، اجتماعی سپاه پاسداران با تأکید بر اینکه برخی نفوذی‌ها مأموریت دارند تا در مناصب و جایگاه‌های مختلف مردم ایران را ناراضی کنند و با تعطیلی کارها و عدم رسیدگی به مردم و همچنین میدان دادن به مفسدین و ایراد حرف‌های تفرقه‌افکن و ضدارزش و ضددین، مردم ایران را از آینده روشن که پیش روی آنان است ناامید کنند، ادعا کرد: «حرکت‌های دشمن و توطئه‌ها طبعاً دل نازک مادران شهید را لرزانده است و حجم اخبار منفی در فضای مجازی هم ناراحت‌کننده است.»

*نگرانی علم‌الهدی از تاثیر فضای مجازی

آیت‌الله علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی ادعا کرد: «آمریکا درصدد است مردم عقاید و باورهای دینی خود را از دست بدهند و این مردم از نظام جدا شوند و این اهدف سوء چگونه باید اجرا شود؟ تنها راه برای این مهم جنگ نرم است و ابزار اجرایی جنگ نرم، شایعه پراکنی است زیرا در این صورت افکار عمومی مردم و جوانان را به هم می‌زند و اگر دشمن در افکار عمومی با شایعه پراکنی نفوذ کند به اهداف جنگ نرم خود خواهد رسید و امروز فضای مجازی در کشور میدان جولان شایعه پراکنی است.»
به گفته وی با این ارتباطاتی که در فضای مجازی وجود دارد، انسان‌ها را می‌تواند از نظام جدا کند و شایعاتی را راه‌اندازی کرده و در افکار عمومی نفوذ کند و نمونه آن را در اغتشاشات اخیر شاهد بودید، این را کاملاً لمس کردید که دشمن به دنبال شایعه پراکنی است؛ یک حادثه رخ داد و مردم ما داغدار شدند و این جریان بی رحم غیرانسان می‌خواست از این موقعیت دردمندی جامعه ما و ملت ما بهره برداری کند و با شایعه پراکنی جنگ نرمش را توسعه دهد و این را باید توجه کنیم.

*امامی کاشانی: «اگر پیامبر بود خودش می‌رفت، ببیند چرا کارخانه‌ها تعطیل شده»

آیت الله امامی کاشانی با اشاره به مشکلات کارگران در سراسر کشور گفت: «درحکومت طبقه ای که ندارد یا سئوال می‌کند و یا به خاطر آبرو سؤال نمی‌کند، باید به این طبقه رسید. اگر گرفتارها را مراعات نکردیم و مراقب نباشیم دشمنان روی دوش گرفتارها سوار می شوند و روی آه و ناله آنان قرار می گیرند و موجی که افراد بی شغل و گرفتار دارند روی این موج سوار می شوند وچه بسا دشمنانی مانند معاویه، مردم را علیه علی تحریک می کنند. پیامبر اکرم نیز همواره می‌گشت و زخم‌ها را می‌دید و نوع زخم‌ها را می‌شناخت و برای هر زخم مرهم درست می‌کرد که این مرهم‌ها مطابق با زخم‌ها بود. فرض کنید که در یکی از استان‌های کشور ما یک کارخانه تولیدی تعطیل شد، پیامبر اکرم و امیر المومنین اگر بودند می‌رفتند و می‌دیدند که باید چطور آن مسأله را حل کرد.»

*کنایه ابراهیم رئیسی به حسن روحانی

ابراهیم رییسی تولیت آستان قدس رضوی خطاب به حسن روحانی گفت: «نتیجه باقی‌ماندن برخی افراد در حال و هوای انتخابات و طرح مسائل انحرافی، قفل‌شدن چرخ پیشرفت کشور و زندگی مردم است هر کسی در جهت امیدبخشی به مردم و رفع دغدغه‌های معیشتی و گره‌گشایی از مشکلات آنان حرکت کند، قطعاً در جهت تفکر انقلابی و مجاهدانه گام برداشته است.»
وی با تأکید بر اینکه انتخابات تمام شده است و باید با انسجام اجتماعی گره‌های کشور را گشود، گفت: «نتیجه باقی ماندن برخی افراد در حال و هوای انتخابات و طرح مسائل انحرافی، قفل‌شدن چرخ پیشرفت کشور و زندگی مردم است.»

*عارف: «محدودیت‌ محصوران، کمتر شده است»

محمد رضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محدودیت‌های محصوران نسبت به شش ماه قبل خیلی کمتر شده، گفت: «این روند قابل قبول است و باید کمک کنیم این بدون اینکه سیاسی شود ادامه یابد چرا که احساس می‌کنیم که به سمت حل موضوع پیش می‌رویم.»
محمدرضا عارف در مورد موضوع حصر گفت: «امروز روند قابل قبولی در این زمینه وجود دارد و اگر از ما می‌پرسیدند ما می‌گفتیم که هر چه زودتر این مسیر تمام شود به نفع امنیت ملی و کشور است ولی بالاخره امیدی‌ها و اصلاح‌طلبان که تصمیم گیرنده نیستند البته ما هم نظر می دهیم ولی در مجموع ما باید بگوییم روند قابل قبول است و باید کمک کنیم این روند قابل قبول بدون اینکه سیاسی شود ادامه یابد.»

*دری نجف‌آبادی: «شهادت می‌دهم آیت‌الله هاشمی از اتهامات قتل‌های زنجیره‌ای مبّرا بود»

قربانعلی دری نجف‌‌آبادی وزیر اطلاعات دولت اصلاحات درباره ماجرای قتل های زنجیره ای گفت: «بنده شهادت می‌دهم که آقای هاشمی مبرا بود و در این قضیه وزیر اطلاعات را هم دور زدند. این کارها بسیار غلط بود و من تاکنون هم این‌طور نگفته بودم.»
او درپاسخ به این سوال که «آقای محمد هاشمی اخیراً در گفت‌وگویی تأکید کردند که حتی روح برادرم از قتل‌های زنجیره‌ای خبر نداشت» گفت: «واقعاً همین‌طور بود، من نمی‌خواستم این را بگویم اما اخیراً یکی از بچه‌های وزارت اطلاعات که آن زمان هم متعرض ما می‌شد، مصاحبه مفصلی انجام داده و گفته روح مقام معظم رهبری و هاشمی صد درصد از این موضوع مبراست، به وزارت هم ارتباطی نداشت، ۵-۴ نفر بیرون نشسته و برای خود تصمیمی گرفتند.»

*رئیس سازمان محیط زیست: «حق هوای پاک بر حق هسته‌ای تقدم دارد»

عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه برای اجرای قانون هوای پاک و دستیابی به هوای پاک به عنوان یک حق شهروندی به اراده ملی نیاز داریم‌، گفت: «هوای پاک قطعا حق مردم است. معتقدم قبل از حق هسته‌ای، حق هوای پاک است.»
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه محیط زیست کشور وضعیت مناسبی از لحاظ آلودگی هوا، آلودگی آب و آلودگی خاک ندارد، گفت: «دلیل اصلی این وضعیت آن است که به جای اینکه بیشتر با جامعه کار کنیم و مردم را آموزش بدهیم و آنان را با حقوق خود آشنا کنیم بیشتر وقت و عمر خود را به تبلیغات گذرانده‌ایم؛ تبلیغات کم حاصلی که امروز دشواری‌های زیست محیطی بسیاری را برای مردم ایران به ارمغان آورده است.»

*وضعیت دردناک زندگی در برخی روستاهای جنوب کرمان

روزنامه ایران در گزارشی به وضعیت سخت زندگی برخی روستانشینان در کرمان پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: «ساکنان قلعه گنج و روستاھایش با درد محرومیت به دنیا می آیند و با فقر میمیرند. اھالی اینجا ھر دو روز یک بار تنھا ۳ ساعت آب دارند آن ھم در ھوای گرم طاقت فرسای کویری، قلعه گنجی ھا از داشتن مرکز درمانی مجھز محرومند، تنھا یک مرکز درمان برای مداوا دارند که اگر آنجا ھم کسی نتواند به دردشان برسد باید ۲۸۰ کیلومتر تا بندرعباس بکوبند تا به بیمارستان برسند. فاصله زیاد روستاھا از مرکز درمانی یکی از مشکلات اصلی در این استان پھناور است که دسترسی مردم به خدمات بھداشتی و درمانی را سخت تر کرده است.»

*وضعیت بحرانی کمبود بارش‌های پاییزی و زمستانی در ایران

با بحرانی شدن هرچه بیشتر وضعیت بی‌آبی و کمبود بارش‌های فصلی در ایران نگرانی‌ها نسبت به خشکسالی میان شهروندان و کشاورزان بسیاری از مناطق کشور روزافزون شده است. خبرگزاری ایرنا در گزارشی تصویری از نماز باران در بیرجند خراسان جنوبی به توصیف وضعیت این کشاورزان پرداخته است. در این گزارش آمده است: «خشکسالی و کم آبی بی سابقه ای اقصی نقاط کشور را فرا گرفته است، مسئولین به جای پذیرفتن مسئولیت خود و رسیدگی علمی به موضوع به شهروندان راهکارهایی مانند دعا و نماز باران خواندن پیشنهاد می کنند. کشاورزان مستاصل که زمین و دام های آنها در معرض نابودی است در شهرهای بیرجند و زابل به خواندن نماز “طلب باران” روی آوردند.»

*شرایط جدید و سختگیرانه در دانشگاه آزاد

ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در بخشنامه‌ای ۸ دستورالعمل فرهنگی را به واحدهای دانشگاهی ابلاغ و اجرای آن برای دانشگاه را ضرورتی مهم تلقی و بر رعایت همه‌جانبه آن تاکید کرد. در دو مورد بصورت خاص ابلاغ شد از این پس برگزاری کنسرت‌های موسیقی در محیط‌های دانشگاهی و اردوهای مختلط مجاز نیست.
در بخشی از این بیانیه آمده است: «برگزاری اردوهای فرهنگی، علمی و ورزشی در دانشگاه‌ها ضروری اجتناب‌ناپذیر است. با این وجود برگزاری این اردوها به صورت مختلط، تحت هیچ شرایط و عنوانی مجاز نیست.»
گفتنی‌ست پس از تغییرات گسترده در دانشگاه آزاد شرایط جدید و سختی برای اساتید و هم‌چنین دانشجویان ایجاد شده است.

*دستگیری دو شهروند مشهدی به اتهام فعالیت در موسیقی رپ

مأموران سازمان اطلاعات سپاه امام رضا خراسان رضوی اقدام به دستگیری دوتن از شهروندان مشهدی کردند که به ادعای سپاه «لیدرهای فعال» در زمینه موسیقی زیرزمینی بوده‌اند.
به گزارش فارس مأموران دربررسی‌های نامحسوس میدانی با شناسایی برخی از عوامل این پرونده متوجه شدند که این افراد از چهار سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و تاکنون ده‌ها آلبوم موسیقی رپ را تهیه کرده اند. در ادامه مأموران به شناسایی و بازداشت ۲ نفر از لیدرهای فعال موسیقی زیرزمینی مشهد اقدام کردند. آنها مدعی شدند افراد بازداشت شده ترویج سبک زندگی غربی و انتشار موسیقی مبتذل در سطح جامعه می‌کردند.

*انتقاد مولوی عبدالحمید از تبعیض علیه وی در استان کرمان

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به تبعیض موجود علیه وی گفت: «الان وقت آن نیست که یک مسئول بگوید شما اهل سیستان‌ و‌ بلوچستان هستید و اینجا کرمان است، و یا مواردی از این قبیل. تهران، کرمان، سیستان‌و‌بلوچستان و سایر استان‌ها متعلق به چه کسی‌ست؟ سیستان‌ و‌ بلوچستان و کرمان متعلق به ایران هستند و ایران هم متعلق به همه ملت است»
به گفته وی مسئولین ازهر نهاد و ارگانی که باشند جمهوری اسلامی ایران را نمایندگی می‌کنند، پس باید دیدشان وسیع باشد و از ظرفیت بالایی برخوردار باشند.

*جلوگیری از حضور زنان در صحنه‌های موسیقی

شهروز بلوچستانی (نوازنده فلوت ارکسترملی اصفهان) درباره ممانعت از حضور بانوان اعضای این ارکستر در اجرای روزهای ۲۲ و ۲۳ دی در اصفهان گفت: «اجرای اخیر ارکستر ملی اصفهان در سالن کوثر شهر اصفهان با خوانندگی سالار عقیلی برگزار شد که طی آن جمعه ۲۲ دی از ساعت ۱۸:۳۰ و شنبه ۲۳ دی از ساعت ۲۰:۳۰ به اجرا پرداختیم. ارکستر ملی اصفهان از سال ۱۳۸۳- ۸۴ مشغول فعالیت است. در اجراهایی که این ارکستر قرار است روی صحنه ببرد؛ بانوان به عنوان اعضای این ارکستر در تمرینات همواره حضور دارند ولی مشکل اینجاست که اجازه حضور بانوان در اجراها داده نمی‌شود و ارکستر بدون حضور بانوان در اصفهان روی صحنه می‌رود. در واقع سال‌هاست که بانوان موزیسین اصفهانی حق روی استیج رفتن در این استان را ندارند.»

*برگزاری چندین تجمع اعتراضی در کشور

حدود صد نفر از کارگران پیمانکاری پارس جنوبی در اعتراض به تاخیر طولانی در پرداخت دستمزد‌ها دست از کار کشیدند و در ورودی مجتمع تجمع کردند.این کارگران که در فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی مشغول به کار هستند، در ماه‌های گذشته مطالبات مزدی خود را دریافت نکرده‌اند.این کارگران پیش از این نیز بار‌ها در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی خود تجمع اعتراضی برگزار کردند؛ اما تاکنون هیچ زمان مشخصی برای پرداخت مطالبات آن‌ها اعلام نشده‌است.
کارگران معدن زغال سنگ طزره از زیرمجموعه‌های معادن زغال سنگ البرز شرقی، نسبت به پرداخت نشدن دو ماه مطالبات خود معترض شدند.تاکنون حدود ۶۰۰ نفر از کارگران شیفت صبح معدن زغال سنگ طزره از زیرمجموعه‌های معادن زغال سنگ البرز شرقی نسبت به تعویق دو ماه مطالبات مزدی خود معترض شدند.کارگران مذکور مدعی هستند؛ بابت دستمزد آبان و آذر طلبکارند. علاوه بر آن در بحث پرداخت نشدن هزینه‌های درمان تکمیلی خود از دو ماه پیش با مشکل روبرو شده‌اند.
گروهی از کارگران تعمیرات خطوط راه‌آهن شمال شرق در انتقاد به پرداخت نشدن حقوق معوقه خود دست به اعتراض صنفی زدند. نزدیک به ۶۰۰ کارگر پیمانی راه‌آهن شمال شرق در اعتراض به تاخیر افتادن سه مزد و ۵ ماه حق بیمه از سوی پیمانکار دست به اعتراض صنفی زده‌اند.کارگران موردنظر که در زمینه تعمیرات خطوط راه‌آهن مشغول کار هستند، می‌گویند: «حداقل دستمزدی که به عنوان کارگر تعمیرکار از پیمانکاران دریافت می‌کنیم؛ کفاف زندگی ما را نمی‌دهد.»

جمعی از کارگران «کیش چوب»، در اعتراض به بلاتکلیفی ۲۰۰ نفر از همکارانشان به دلیل تعطیلی این واحد تولیدی، مقابل ساختمان منطقه آزاد کیش در جزیره کیش تجمع کردند. برپایه اظهارات این کارگران؛ برخی از آنها به صورت میانگین ۸ تا ۱۵ ماه معوقات مزدی طلبکارند و دو ماه حق بیمه کارگران نیز به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

*رتبه نازل ایران در جدول نرخ برابری جنسیتی و مشارکت سیاسی زنان

لیلا فلاحتی مدیرکل بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به رتبه ۱۴۰ ایران در شاخص شکاف جنسیتی در میان ۱۴۴ کشور گفت: «چاد، سوریه ، پاکستان و یمن کشورهایی هستند که در رتبه پایین‌تری نسبت به ایران قرار دارند.»
به گفته وی عربستان در این شاخص رتبه ۱۳۸ را کسب کرده است که عمدتا به دلیل «نرخ مشارکت اقتصادی» ۲۲.۵ درصدی زنان عربستانی نسبت به مشارکت ۱۷ درصدی زنان ایرانی است؛ «نرخ مشارکت زنان در مجلس» عربستان نیز حدود ۲۰ درصد است که این نرخ در ایران حدود ۷ درصد است.»
به گفته وی شاخص شکاف جنسیتی به فاصله زنان و مردان در دسترسی به شاخص‌های توسعه می‌پردازد و ۴ سازه اصلی دارد که شامل آموزش، بهداشت، مشارکت اقتصادی و سیاسی است.

*آمار ورازت کشور از تعداد تجمعات اعتراضی در چهار سال گذشته

سید سلمان سخنگوی وزارت کشور ضمن مخالفت تلویحی با مصوبه شورای شهر تهران مبنی بر اختصاص مکانی برای برگزاری تجمعات گفت: «از ابتدای آغاز به کار دولت حسن روحانی ۴۳ هزار تجمع یعنی حدود ۳۰ تجمع در هر روز در اقصی نقاط کشور برگزار شده است.»
وی با اشاره به درخواست شورای شهر مبنی بر اختصاص مکانی برای تجمعات مردمی گفت: «آنچه در شورای اسلامی شهرتهران مصوب شده به موجب بند ۲ ماده ۸۰ موضوع های نارسایی اجتماعی ، فرهنگی، بهداشتی ،اقتصادی و رفاهی حوزه های انتخابیه را در بر می گیرد، مواردی که در این مصوبه به آن اشاره شده تمامی جهات تجمع ها را به خصوص ابعاد امنیتی و سیاسی ندارد»

*جان باختن یک کولبر براثر سرما در کوهستان

جسد یک شهروند پیرانشهری در ارتفاعات کانی خدای این شهرستان، که  براثر سرمازدگی جان خود را از دست داده بود، پیدا شد. به گزارش منابع محلی، هویت این شهروند که براثر گرفتار شدن در بهمن بعد از دو روز مفقودی جنازه وی پیدا شده است، سلیمان خضری، کولبر و دارای سه فرزند بود.
هم‌چنین درسایه نبود ایمنی کار کارگر نصاب آسانسور درقزوین حین انجام کار، جان خود را از دست داد. رئیس ایستگاه شماره چهار سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین با اعلام این خبر گفت: «کارگر ۲۹ساله قزوینی در حین انجام کار در منطقه شهرک مینو در قزوین، از طبقه چهارم به چاهک آسانسور سقوط کرد»
ایران در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار به خود اختصاص داده است.

*دستگیری دو خانم در حین ورود به ورزشگاه فوتبال در مشهد

درجریان بازی فوتبال تیم های پرسپولیس و مشکی‌پوشان در ورزشگاه ثامن مشهد دو هوادار دختر با چهره مبدل قصد ورود به ورزشگاه را داشتند که توسط ماموران شناسایی و دستگیر شدند. درهفته‌های گذشته حضور دو تماشاگر دختر در دیدارهای پرسپولیس – فولاد در اهواز و دیدار پرسپولیس – تراکتورسازی در ورزشگاه آزادی که با انتشار تصاویر آنها پس از بازی هیاهوی زیادی ایجاد شد.
حساسیت‌هایی که اخیراً دراین مورد ایجاد شده باعث شده ماموران ورزشگاه دقت بیشتری در ورود افراد به خرج دهند و همین موضوع دو هوادار خانم را دچار دردسر کرده است.

*دشواری‌های مرزنشینان در گرفتن شناسنامه

خبرگزاری ایسنا در گزارشی به وضعیت سخت زندگی مردمان مرزنشین در شرق کشور پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: «از روستایی حوالی شهرستان هیرمند سخن می‌گوییم که در نزدیکی مرز ایران و افغانستان است. از روستایی می‌گوییم که حالا خیلی خوب با فقر و نداری عجین شده و اگر اندک یارانه دولت نبود، مردمش نان خالی شب هم نداشتند. حدود ۶۰ خانوار شیعه و سنی در این روستا در کنار هم زندگی می‌کنند که در گذشته، زمانی که در ساحل هامون بودند، با کشاورزی و ماهیگیری روزگار می‌گذراندند اما با شروع خشکسالی در هامون و منطقه سیستان و بلوچستان، مشکلات فراوانی گریبان مردم این منطقه را گرفت. گروهی هم در این روستا زندگی می‌کنند که بنا به دلایلی شناسنامه ندارند.»

*آتش سوزی در تالاب بین‌المللی «گندمان»

تالاب بین‌المللی گندمان شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری برای سومین بار در دی ماه سال جاری یکشنبه شب به دلایل نامعلوم دچار آتش‌سوزی شد. مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری نیز گفت: آتش‌سوزی طی ساعات گذشته در سطح کمی از تالاب رخ داده که با وزش باد بر وسعت آتش افزوده شده است.
تالاب بین‌المللی گنمان با ۹۸۰ هکتار وسعت و ۲ هزار و۲۱۹ متر ارتفاع از سطح دریا، جزو۱۰ تالاب برتر پرنده‌نگری ایران است، این تالاب در ۶۰ کیلومتری شهرکرد مرکزاستان چهارمحال و بختیاری واقع است. (منبع: همشهری)

*گلایه رئیس مرکز آمار از ناهماهنگی سازمان‌های حکومتی

امید پارسا رئیس مرکز آمار ایران گفت: « متأسفانه اکنون آمارهایی در کشور اعلام می‌شود که گاهی ملاک‌ها و متدهای روز دنیا در آن مدنظر قرار نمی‌گیرد و این به خودی خود می‌تواند معضل‌آفرین شود و همچنین فعالیت و تهیه چند نهاد در امر آمار می‌تواند یک آشفتگی و سردرگمی را در برنامه‌ریزی‌ها به وجود آورد، از این رو مرکز آمار خواستار هماهنگی تمام بخش‌ها با این نهاد است.»
به گفته وی متأسفانه اکنون ارتباط منسجمی میان مرکز آمار و دیگر دستگاه‌های اجرایی وجود ندارد و هرنهاد به طور مستقل و با شیوه‌های گوناگون به این امر می‌پردازد. (منبع: وطن‌امروز)

*حمله افراد ناشناس به کارگرمعترض نیشکر هفت‌تپه

اعتراض روزهای اخیر کارگران هفت‌تپه اما با انتشار وسیع فیلم سخنرانی یکی از کارگران این شرکت همراه شد؛ کارگری که بعد از این سخنرانی با قمه مورد سوءقصد افراد ناشناس قرار گرفت. روزنامه شرق در گزارشی به جزییات حمله به کارگر معترض کارخانه نی‌شکر هفت‌تپه پرداخته است. در بخشی از این گزارش و به نقل از کارگر مصدوم آمده است: ««من یکی از کارگران شرکت هفت‌تپه هستم که در جمع کارگرانی که به وضعشان اعتراض دارند، صحبت‌هایی کردم که حرف دل کارگران بود. حدود ساعت پنج بعدازظهر با اتوبوس سرویس به سمت خانه‌هایمان حرکت کردیم. من در میان راه باید پیاده می‌شدم. وقتی از ماشین پیاده شدم، ناگهان دو خودرو در نزدیکی‌ام توقف کردند و یکی از سرنشینان که صورتش را پوشانده بود، با قمه به من حمله کرد. ضربه قمه بازوی دستم را شکافت. من گیج شده بودم و فقط صدای جیغ‌زدن زنان عابر را می‌شنیدم که دیدم سرنشینان دیگر هم پیاده شده‌‌اند و با تفنگ و قمه به سمتم می‌آیند. به سمت خیابان دویدم تا به مغازه‌داران و همسایه‌ها پناه ببرم. مهاجمان از پشت به سمتم سنگ پرت می‌کردند اما وقتی همسایه‌ها صدای فریادم را شنیدند و از مغازه‌ها و خانه‌ها بیرون آمدند، مهاجمان بعد از شلیک تیر هوایی از محل فرار کردند. پلاک ماشین‌هایشان را با گِل پوشانده بودند و نفهمیدیم چه کسانی هستند.»

*آمار تکان‌دهنده از مرگ ایرانیان به دلیل آلودگی هوا

شاهسونی نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت‌: «براساس برآورد وزارت بهداشت در سال ۹۴ در ۲۵ شهر بامجموع ۳۰ میلیون نفر جمعیت، ۱۲۸۰۰ مرگ منتسب به آلودگی هوا بوده است. همچنین در همین سال در تهران ۴۳۰۰ نفر در اثر آلودگی هوا فوت شده‌اند. افزون بر این در سال ۹۵ در شهر تهران با ا فزایش غلظت آلاینده‌ها، مرگ ۴۸۱۰ نفر منتسب به آلودگی هوا بوده است.»
به گفته وی در مطالعاتی که در کرج داشتیم هزینه مستقیمی که مردم برای بیماری‌هایی مثل سکته قلبی و سکته مغزی به خاطر انتساب به آلودگی هوا می‌پردازند ۱.۱ میلیارد تومان است و هزینه مرگ منتسب به آلودگی هوا ۱۵۰ میلیارد تومان است. این مبالغ، مبالغ بسیاری است که به دولت تحمیل می‌شود.

*گلایه تند صادق زیبا کلام از فساد گسترده در کشور

صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران و فعال سیاسی گفت: «متأسفانه در ایرانِ امروز، به‌قدری فساد زیاد شده که دیگر انقلابی و ارزشی بودن ملاک تمایز مسوولان نیست و تنها دزد نبودن به‌عنوان یک ویژگی کفایت می‌کند. دلیل آن این است که کارنامه‌ مسئولان به شکلی است که هرروز خبرهای خوبی از آن به بیرون درز پیدا نمی‌کند که این عامل خود سبب ریزش اعتماد عمومی از دین و مذهب و نظام می‌شود.»
وی با اشاره به تخلقات مالی گسترده در دوران شهرداری سابق تهران نیز گفت: «قالیباف نزدیک به سه یا چهار هزار نفر را به‌عنوان مبلغ مذهبی یا مداح به استخدام مترو درآورد که در ایستگاه‌ها مسائل شرعی را برای مردم توضیح دهند. این در حالی است که اگر کسی با مترو یک‌بار مسافرت کرده باشد، به‌خوبی می‌داند مترو سواران به دلیل ازدحام تنها به فکر فرار از آن هستند، بنابراین آخرین جایی که نیاز به تبلیغ دینی در آن حس می‌شود، مترو است.» (منبع: رویداد ۲۴)

*ابولفضل قدیانی: «مقصر وضع فعلی مملکت آقای علی خامنه‌ای است»

ابولفضل قدیانی فعال سیاسی با سابقه در بیانیه‌یی در خصوص حوادث اخیر کشور و اعتراضات سراسری مردم نوشت: «مقصر اصلی چنین وضعی آقای علی خامنه‌ای است.کسی که برای برقرار نگه داشتن سلطه‌ی استبدادی‌اش طبقه‌ی مولد اقتصادی کشور را خرد کرده است و جوانان مستعد را از سرزمین مادری‌شان بالاجبار کوچانده. کسی که تمامیت‌طلبی‌ و حرص بی حدش به قدرت، ثبات سیاسی را در این سرزمین به آرزوی محال بدل کرده است.»
به گفته وی این اعتراضات برخواسته از متن جامعه و در پاسخ به ظلم و ناکارآمدی حاکمان آن بوده و علی الاصول بر حق است، هر چند عده‌ای شعارهایی در حمایت از خاندان منفور، جنایت‌پیشه، چپاولگر و وابسته‌ی پهلوی بدهند. به خشونت کشیده شدن این اعتراضات نیز ناشی از پایمال شدن حق طبیعی اعتراض به حاکمان است.

*واکنش محمد خاتمی به حادثه تلخ کشتی غرق شده در آب‌های چین

سید محمد خاتمی رییس جمهور سابق کشور در واکنش به حادثه تلخ غرق شدن کشتی نفتکش ایرانی در آب‌های چین ضمن هم‌دردی با حادثه دیدگان نوشت: «در فضایی که کمبودها و نارسایی‌ها در عرصه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و طبیعی فراوان است و انتظارهایی که نوعاً به حق است، ولی برآوردن آنها بخشی بیرون از قدرت مسئولان و بخش دیگر ناشی از ضعف‌های ساختاری و رفتاری و سیاست‌ها و رویکردهایی است که همه دستگاهها باید سهم خود را در قصور و تقصیر بپذیرند و بخصوص باید فضایی فراهم آید که مردم بتوانند خواستها و مطالبات خود را با امنیت و حتی بدون لکنت بر زبان آورند.»
گفتنی‌ست واکنش خاتمی به اعتراضات سراسری مردم واکنش‌های بسیار زیادی به وجود آورد.

*وام میلیاردی بدون بهره برای پیام‌رسان‌های داخلی

فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به ابلاغ مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی گفت: «این مصوبه ابلاغ شد که به‌وسیله آن وام بدون بهره تا سقف ۵ میلیارد تومان بدون ضمانت‌نامه سخت و با سفته به تمامی پیام‌رسان‌های داخلی داده می‌شود.»
به گفته وی در حال حاضر برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی به تمامی آنها مکان و تخفیف پهنای باند داده شده است که هزینه استفاده مردم از پیام‌رسان داخلی با یک‌سوم تعرفه عادی محاسبه می‌شود. وی همچنین درباره رفع فیلتر تلگرام بدون حاصل شدن شرایط موردتقاضا گفت: «مدیران تلگرام به زعم خودشان به این تعهدها عمل کردند.» (منبع: آی‌تی ایران)

*جزییات تازه از تخلفات شهرداری سابق تهران

احمد‌مازنی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس با انتقاد نسبت به لابی گسترده قالیباف و زیرمجموعه‌اش برای ممانعت از انجام تفحص از شهرداری تهران، از رئیس مجلس خواست که با صدور مجوز این تفحص، شبهات افکار عمومی را برطرف کند، با تاکید بر این‌که پیگیر این طرح تفحص خواهد بود، گفت: «وقتی از نظارت فرار می‌کنیم یا شأن خود را بالاتر می‌دانیم یا ریگی به کفش داریم.»
در روزهای گذشته تخلفات مالی گسترده در دوران شهرداری قالیباف توسط نجفی شهردار تازه تهران برملا شد که بر اساس آن میلیاردها تومان از بودجه‌های فرهنگی شهرداری برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته صرف شده است. هم‌چنین هزینه‌های زیاد شهرداری در هیئت‌های مذهبی نیز انتفادهای زیادی به دنبال داشته است.

*مسعود فراست خواه: «نهاد روحانیت در حال از دست دادن سرمایه اجتماعی ست»

مسعود فراست خواه عضو گروه جامعه شناسی دین انجمن جامعه شناسی ایران با اشاره به اینکه نهاد روحانیت در حال از دست دادن سرمایه اجتماعی است، گفت: «بخش هایی از روحانیت جنبه کالایی پیدا کرده و برای تأمین حقوق و مزایا از رانت ها استفاده می کند. محبوبیت و تأثیرگذاری روحانیت در میان مردم کاهش پیدا  کرده و دولتی شدن، امتیازات چندگانه رانتی و تبدیل شدن به طبقات ممتاز ؛ مهم ترین چالش های علمای دینی است.»
به گفته وی حوزه‌ها نسبت به گذشته کمتر می توانند عالمان دینی بزرگ پرورش دهند. علمای دینی نتوانسته اند نحوه ارتباط با مردم را فرا بگیرند و اگر مشکلات اجتماعی در جامعه وجود داشته باشد آنها نتوانسته اند گزارش اجتماعی به مردم بدهند. (منبع: شفقنا)

*گم‌شدن ۱۵ میلیون دلار از حساب شرکت نفت

علی سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی گفت: «در خبرها بحث گم شدن ۱۵ میلیون دلار و همچنین۶۰ میلیارد تومان از حساب های شرکت ملی نفت مطرح شده که مسولان شرکت نفت این موضوع را تایید کرده اند، این درحالی است که ما در مجلس نمی دانیم چگونه از حساب حقوقی این مبلغ کلان یکباره مفقود شده و شخصی که این کار را کرده است،به کاناد فرار کرده است. باید مشخص شود که چگونه از یک حساب دولتی این مبلغ جابجا شده است.»
دراین رابطه علی مطهری نایب رییس مجلس نیز گفت: «درباره گم شدن پول از حساب های شرکت نفت باید تحقیق بیشتر انجام شود و وزارت نفت توضیح دهد.» (منبع: خانه‌ملت)

*نماینده مجلس: «آمار بازداشتی‌های فوت شده را باید از دادستان کل کشور مطالبه کرد»

محمد جواد فتحی نماینده تهران و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفتگویی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی اجازه بازدید از زندان اوین را پیدا نکرده‌اند گفت: «ما اطلاعی از مرگ بازداشت‌شده‌ها نداریم و باید برویم و ببینیم که چند نفر هستند و علت قتلشان چه بوده است. هیچ چیز هنوز مشخص نیست. هنوز با اصل بازدید از زندان اوین موافقت نکرده‌اند ابتدا باید به آنجا برویم و بعد باید دید که چه کاری می توان کرد و چه کار به مصلحت است.»
به گفته وی اطلاعات در خصوص کسانی که در بازداشت فوت کرده اند در اختیار دادستان کل کشور است که باید از ایشان مطالبه شود. (منبع:اعتماد)

*دفاع میرسلیم از صداوسیمای در اعتراضات سراسری مردم

مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد نوع مواجهه صدا و سیما با اعتراضات سراسری مردم گفت: «صدا و سیما در این مورد بسیار خوب کارکرد برخلاف نظر خیلی‌ها صدا و سیما در این وقایع خدمت ارزنده ای کرده است؛ آن چه خدمت نکرد و خیانت کرد فضای مجازی بود. متاسفانه از تلگرام سوء استفاده کردند و شبکه آمد نیوز که وابسته به منافقین بود خیلی خیانت کرد.»
وی هم‌چنین از فیلترینگ تلگرام دفاع کرد و گفت: «ما که نمی توانیم آزاد بگذاریم هرکسی هر غلطی خواست در این کشور بکند؛ می گویند کسب و کار مردم با مشکل مواجه می شود، در حالی که ما خودمان پیام رسان ملی مان را راه می اندازیم، خوب هم هست و مردم می توانند از آن طریق کارشان را ادامه دهند.»

*ادعای محسنی اژه‌ای درباره آخرت مردم

غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه گفت: «این عقیده که دولت اسلامی کاری به جهنم و بهشت مردم ندارد، کاملاً غلط است.»
سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به هدف جمهوری اسلامی گفت: «هدف جمهوری اسلامی این است که کل جامعه، اسلامی شود و از این منظر می توان تمدن نوین متصف به اسلامی بودن پایه گذاری کرد. با بینشِ بخشی نگری نمی توان به تمدن اسلامی رسید.»
به گفته وی امروز نیروی انتظامی پویا و مورد اعتماد است اما اگر بخواهیم به آن مقصد عالی برسیم، یعنی تمدن نوین اسلامی آن هم در دوران جاهلیت مدرن، نباید به این ها بسنده کنیم و نباید به داشته هایمان راضی باشیم. ما راه طولانی را در پیش داریم.

*وضعیت بغرنج زلزله‌زدگان در کرمان

زمین لرزه کوهبنان، حداقل در مقابل سه زمین لرزه ۶ ریشتری که هجدک را لرزاند خفیف تر بود، شدت زلزله تنها۵.۲ ریشتر بود اما در کمال تعجب سه هزار و ۵۰۰ خانه را و هزاران نفر را بی خانمان تخریب کرد. علت تخریب گسترده خانه های مسکونی در شهر کوهبنان تنها یک چیز بود، وجود خانه ها خشت و گلی و فرسوده در قلب شهر کوهبنان.
گفته می شود برای اسکان موقت زلزله زده ها حداقل به سه هزار و ۵۰۰ کانکس نیاز است اما در عمل تعداد کانکس های توزیع شده پس از یک ماه از زمین لرزه به ۵۰ عدد هم نمیرسد . شهر در سکوت عجیبی به سر می برد. چادر های سفید هلال احمر در هر گوشه ای از شهر خودنمایی می کند، گفته می شود برای اسکان موقت زلزله زده ها حداقل به سه هزار و ۵۰۰ کانکس نیاز است اما در عمل تعداد کانکس های توزیع شده پس از یک ماه از زمین لرزه به ۵۰ عدد هم نمی رسد.

*گلایه از تخریب سازمان تامین اجتماعی در دولت‌ها

حسین حبیبی دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد بحران درتامین اجتماعی گفت: «دولت و مجلس با تصویب و دخالت‌های سیاسی و جناحی خود در این چهار دهه، ضربات مهلکی بر کلیت تامین اجتماعی که سرمایه کارگران است نواختند و حالا که کار به اینجا کشیده، خود را مهیای نسخه‌پیچی می‌کنند اما همه این راه‌حل‌هایی که ارائه می‌دهند، فقط فرافکنی است.»
به گفته این فعال کارگری، می‌خواهند با بسترسازی، کارگر شاغل و بارنشسته را متقاعد کنند تنها راه‌حل بحران سازمان تامین اجتماعی، افزایش سن و سابقه برای بازنشستگی و افزایش محاسبه بابت دریافت مستمری بازنشستگی از دوسال آخر خدمت به پنج سال آخر خدمت است. این در حالی‌ست که اگر دولت به تکالیف خود عمل می‌کرد، این بحران دامنگیر سازمان نمی‌شد.

No comments:

Post a Comment