Wednesday, January 3, 2018

TU MUERTO ES MI PROGRESO مرگ تو پیشرفت من است

TU MUERTO ES MI PROGRESO
مرگ تو پیشرفت من است
Rocio Silva Santisteban
(1)روسیو سیلوا سنتیستبان
Rocío Silva Santisteban
Rocío Silva Santisteban
La Republica,Martes,2de enero/January del 2017
www.larepublica.pe
Lima-Peru
ترجمه ازپیمان پایدار
***********************


 کاریکاتوری از"الوفونته"(*) یک گروه از پروئی های فقیر را نشان می دهد، که  در گوشه ای با زانوی غم در بغل منتظر دو شخصیت هستند، 'مرسدس آراووس' و 'پدرو پابلو کوزینسکی'(+) ، که از راه میرسند و میگن: "آرامش برای قربانیان، در اینجا ما راه حلی برای شفای درد شما آوردیم" و همزمان پولهای سبز رنگی به سمت شان پرتاب میکنند.این یک تفسیری ست از آنچه که 'آراووس' در شب بیست و نه دسامبر گفته بود: "با همه احترام ما باید شروع کنیم به گفتگو، خودمان را بازیابیم و فراموش نیز هم ". یک روز قبل او از پرداخت 33 میلیون سولس (معادل 10 میلیون دلار - به خانواده هائی که عزیزانشان توسط رژیم فوجی موری ترور و ناپدید شده اند-م) برای طرح بازسازی،بعنوان بخشی از اقدام کنترل صدمه در دادن عفو به فوجی موری ، سخن گفته بود .
(*)Elofonte(+) Mercedes Araozخانم رئیس کابینه دولت پرو y PPK رئیس جمهور پرو

این کلمات بشدت  توهین آمیز هستند. چطور یک مادر می تواند پسرش را که در زیرزمین ساختمان 'سرویس اطلاعاتی'( ساواک شاه / 'موزه عبرت' کنونی و یا ساوامای ج.ا: اوین -م) بقتل رساندند فراموش کند، زیرا دولت به او پول میدهد؟  کسانی که در بالاترین حوزه قدرت هستند، تمام روابطشان را با واقعیت هزاران نفر از مردم پرو(زن و مرد)، که .برای پول گدائی نمی کنند بلکه خواهان عدالت ، قطع کرده اند. عزت نفس کالا نیست من حتی یک سرمایه دار یا نماینده(*) 'کنفدراسیون ملی موسسات تجاری خصوصی' یا انجمن معادن پرو(+)' را ندیده ام که برای اعتراض به عدم مجازات عاملان نقض حقوق بشر خشمگین شده باشد. آیا برای آنها بدنهای جزغاله شده درکوره نان پزی منطقه 'سن بورخا'**(محله طبقه متوسط بالا - ونک تهران-م)  یا  سوخته شده با نفت سفید در خارج از شهر منطقه 'سیه نه گیا'++( مثل لواسان-م)  هستند، مراقبت می کنند؟ آیا بدن آنها مهم نیست؟
(*)CONFIEP(+) Sociedad Peruana de Mineria / (**)San Borja / (++)Cieneguilla



در پرو، همانطور که هزاران بار ذکر کرده ام، افرادی وجود دارند که مهم هستند و دیگرانی که مهم نیستند. ملتی که در ابتدای قرن نوزدهم با حذف یک گروه، سرخپوستان/ بومیان، خود را به ثبت رساند، امروز همچنان متعلق به صاحبان پرو، سفیدپوستان یا 'دورگه' ها(*) یا 'کری یویوز'(+) که از طریق تکنوکراتهای متمرکز در لیما نقش ایفا میکنند ، می باشند. همانطور که 'آلبرتو ورگه را' گفته است(++): "در اینجا در 'سن ای سیدرو'(*+)، آنچه که دیوان عالی به عنوان  قتل و سرقت توصیف می کند، ما آن را خطای(++) بیش از حد و اشتباه میخوانیم..." برای پیاده کردن تنها چیزی که برای آنها اهمیت دارد: حکومت کردن برای  کسب و کار و تجارت یا رشد تولید ناخالص داخلی.
(*)Mestizo تداخل "نژاد" اسپانیائی ها با سرخپوستان / (+) criollos  اولین گروه از اسپانیائی های زاده شده در پرو
(*+) San Isidroمنطقه اعیان نشین لیما - مثل زعفرانیه تهران  /(++)Alberto Vergara
(++)این جمله مرتجعانه ای بود که رئیس جمهور پرو- برای توجیه عفو 'مولوکانه' شخص فوجی موری- از آن سخن گفت


اما خشم قربانیان و بستگان آنها، در میان جوانان، دانشجویان دانشگاه، نویسندگان، مورخان، فعالین تئاتر، کارگران تاپی تاپ(*)، فعالان 'ال آگورا'(+)، فمینیست ها جوان، اعضای فعال مناطق عدیده و لیست طولانی و غیره رشد و گسترش می یابد. و در راهپیمایی ها و یا در مجامع شان در مورد یک مسئله اساسی که ما را بی طاقت کرده است بحث می کنند: گزینه ای برای شرارت کمتر(++). این رأی به پدرو پابلو کوزینسکی ، صبر سیاسی ما را بسر آورده است. خیانت، نی بود که پشت شتر را شکست. از الان به بعد، ما باید دموکراسی را رادیکالیزه کنیم، به این ترتیب که، با اولویت بخشیدن به مبارزه علیه نابرابری و شکل گیری یک اخلاق سیاسی، آن را دموکراتیک تر کنیم. این را همه روزه خویشاوندان و قربانیان ترور به ما آموزش میدهند و ما آنرا در راهپیمایی ها نشان میدهیم(**): "همیشه ایستاده / هرگز روی زانو ".
(*)TopiTop کمپانی پوشاک پروئی که با مارک معروف پوشاک آمریکائی 'کپ' رقابت میکند
تنها سندیکای  فعال پروئی که مبارزات کارگرانش تا حدی ثمر بخش بوده و بعد جهانی بخود گرفته متعلق بهمین کمپانی است.
(+) El Agoraکلاس های مدیریت حرفه ای در منطقه آمریکای لاتین است: یک پروژه بین المللی  که هدف اصلی آن بهبود قابلیت مشارکت افراد نابینا و کم بینای بین 16 تا 65 سال از طریق اقدامات جهت گیری و ... است.
(++)la opcion por el mal menorانتخاب بین بد و بدتر: معضل سیاسی در انتخابات در جامعه مدرن پرو
(**)Siempre de pie/nunca de rodillas

=====================


(1) این اولین مقاله از رفیق 'روسیو' - پیرامون وضعیت بحرانی دولت نئولیبرال و ورشکسته رئیس جمهور فاسد 'پدرو پابلو کوزینسکی' پس از شکست استیضاح علیه اش و عفو 'ملوکانه' ضد قانونی و ارتجاعی ای که به جانی بالفطره 'آلبرتو فوجی موری' اعطا نمود- میباشد که در سال جدید میلادی برای شما خوانندگان عزیز ترجمه میکنم. 

 رفیق 'روسیو' (متولد 1963 در لیما-پرو) شاعره و منتقد ادبی/ اجنماعی و فعال حمایت از حقوق بشر در پرو هست . هر چند او آنارشیست نیست ولی فمینیسم  مبارزاتی و حمایت از حقوق بشرش(علیه سردمداران حاکم دست راستی پیرو مشی نئولیبرال متعفن) زبانزد عام و خاص است . او از همیشه در صحنه حاضران مبارز-چه در تظاهرات و چه در محافل اجتماعی سیاسی- علیه مردسالاری بوده و هست. علاقمندان -و آنهائی که بزبان اسپانیائی آشنائی دارند- میتوانند مقالات هفتگی او را در روز سه شنبه در روزنامه .ریپوبلیکا/ جمهوریت لیما پیگیری کنند. از روسیو بارها  در اینجا مقاله ترجمه شده: آخرینش در12 نوامبر 2017 

No comments:

Post a Comment