Thursday, January 4, 2018

پیگیری خانواده‌های بازداشت‌ شدگان در

 جلوی اوین: «گفتند یا بروید یا همه شما را بازداشت می‌کنیم»

https://persian.iranhumanrights.org/1396/10/iran-protests-arests-family-follow-up-threats/

شکوفه یدالهی، مادر کسری نوری که از روز شنبه ۹ دی ماه ۹۶ در بازداشت به سر می برد در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفت که او و خانواده های سایر بازداشت شدگان در بی خبری مطلق به سر می برند و تاکنون هیچ کدام از بازداشت شدگان تماسی با خانواده های شان نداشته اند.
خانواده های تعدادی از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر، روز چهارشنبه ۱۳ دی ماه در مقابل زندان اوین تحصن کردند. شکوفه یدالهی، مادر کسری نوری که در این تحصن حضور داشت در مصاحبه با کمپین گفت: «ما تحصن ارامی داریم و می گوییم که فرزندان ما را که بی گناه بازداشت کرده اید آزاد کنید. ما می دانیم که در زندان اوین هستند اما بعد از ۴ روز نمی دانیم کدام بند و در چه وضعیتی هستند و هیچ تماسی با خانواده ها نداشتند.»
کسری نوری از فعالان حقوق دراویش و همکار سایت مجذوبان نور(سایت متعلق به دراویش گنابادی ایران) است که شنبه شب (۹ دی‌ماه) به اتفاق تعدادی دیگر از دراویش گنابادی بازداشت شد. شکوفه یدالهی، مادر او به کمپین گفت: “ما از همان شب اول جلوی زندان اوین می آییم و سوال می کنیم اما هیچ جوابی نمی دادند. امشب کلی نیرو آورده اند برای جمع ۷۰ – ۸۰ نفره ما خانواده ها که در اعتراض به بازداشت فرزندان مان تحصن کرده ایم. به ما گفتند یا از اینجا بروید یا همه را بازداشت می کنیم. ما هم گفتیم ما آماده هستیم ما را هم ببرید داخل پیش بچه های مان. ما هیچ کجا نمی رویم و همین جا می نشینیم تا خبری از فرزندان مان بگیریم.”
مادر کسری نوری به کمپین گفت که مسولان زندان به او و سایر خانواده ها گفته اند بعد از روز شنبه ۱۶ دی‌ماه درباره وضعیت فرزندان شان پاسخ خواهند داد. خانم یدالهی گفت: «می‌گویند شنبه به بعد بیایید و تا شنبه هیچ جوابی نداریم به شما بدهیم. ما هم نگران هستیم. هیچ خبری نداریم جز اینکه بچه های ما در اعتصاب غذا هستند. پسر من به اتفاق دوستانش شنبه شب برای ملاقات با یکی دیگر از دوستان شان که دربیمارستان دی بستری است به این بیمارستان رفته بودند که ماموران می ریزند با گارد و باتوم به بیمارستان و آنها را بازداشت می کنند. آنها هم همان موقع گفته اند که اعتصاب غذا می کنند. حالا دیگر نمی دانیم در چه وضعیتی هستند.»
کسری نوری، فائزه عبدی‌پور، محمد شریفی مقدم و محمدرضا درویشی، روز نهم دی ماه و به هنگام عیادت یکی از دوستانشان در بیمارستانی در تهران، از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند.
یک منبع مطلع به کمپین گفت این چهار تن پس از بازداشت شدن گفته‌اند از همین لحظه در اعتراض به بازداشت غیرقانونی دست به اعتصاب غذا می‌زنند.
کسری نوری دانشجوی فوق لیسانس حقوق بشر در دانشگاه تهران است، محمد شریفی مقدم  از فعالان دانشجویی در دانشگاه صنعتی شریف تهران است و فائزه عبدی پور نیز در دانشگاه علامه تهران تحصیل می‌کند. هر چهار تن از اقلیت دراویش گنابادی‌اند که در سال‌های گذشته بارها به شیوه‌های مختلف از سوی جمهوری اسلامی آزار و اذیت شده‌اند. علیرضا نیکزاده و ابراهیم شریفی نیز از دیگر اعضای دراویش گنابادی‌اند که طی روزهای گذشته در شهرهای سمنان و اصفهان از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شده‌اند.
هیچ آمار رسمی و دقیقی از تعداد بازداشت شدگان در جریان اعتراضات اخیر وجود ندارد.  منابع مطلع کمپین از زندان‌های اوین تهران و رجایی‌شهر کرج از انتقال تعداد زیادی از بازداشت شدگان روزهای اخیر به این دو زندان خبر داده‌اند. یک منبع مطلع به کمپین گفت ریاست زندان اوین تهران، دستور تخلیه یکی از بندهای این زندان برای انتقال بازداشت شدگان جدید به آنجا را داده است. به گفته این منبع سالنی که از سوی مسئولان زندان اوین برای بازداشت شدگان جدید تخلیه شده است، بیش از دویست زندانی را در خود جای داده بود که اکنون به سایر بندهای زندان اوین منتقل شده‌اند.
منابع کمپین همچنین گفتند یکی از سالن‌های زندان رجایی‌شهر کرج واقع در استان البرز نیز به معترضان بازداشت شده در کرج اختصاص داده شده است. به گفته این منابع این سالن ظرفیت پذیرش بیش از صدوپنجاه زندانی را دارد.
روز چهارشنبه ۱۳ دی ماه خبرگزاری ایلنا از بازدید سرزده جعفری دولت آبادی، دادستان تهران از زندان اوین خبر داد. به ادعای این خبرگزاری “وضعیت افراد دستگیر شده با ملاقات چهره به چهره بررسی شد. برخی متهمان با اعلام تنبه و ندامت اظهار کردند که تحت تاثیر تبلیغات در فضای مجازی و فراخوان‌های غیر قانونی قرار گرفته بودند.”
ایلنا به نقل از غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران هم خبر داده است که “بازداشت اغتشاش‌گران و آشوب‌طلبان در جریان اتفاقات اخیر، مراحل اولیه تحقیقات را می‌گذراند و با تکمیل تحقیقات اطلاع‌رسانی مناسبی صورت می‌گیرد.”
به گفته او “به موجب قانون می‌توان افراد بازداشتی را طی ۲۴ ساعت اول بازداشت در مراجع انتظامی نگهداری کرد و آنان را به زندان معرفی نکرد، به همین دلیل ممکن است بین آمارهای اعلامی از طرف مسئولان در مورد تعداد افراد بازداشتی اختلاف‌هایی وجود داشته باشد؛ چرا که ممکن است جرم برخی افراد در زمان بازداشت به اثبات برسد و برخی افراد هم جرمشان به اثبات نرسد و آزاد شوند.”
با گذشت بیش از یک هفته از آغاز اعتراضات مردمی در ایران، دست کم ۲۲ نفر کشته شده و بیش از هزار نفر بازداشت شده اند. براساس گزارش کمپین تعداد معترضان بازداشت شده اعلام شده از سوی مراجع رسمی قضایی ایران طی اعتراضات هفتم تا یازدهم دی ماه از مرز هزار نفر فراتر رفت، این در حالی است که آمار بازداشت شدگان بسیاری از شهرهای هنوز اعلام نشده و تعداد واقعی بازداشت شدگان ممکن است و قاعدتا باید چند برابر این عدد باشد. طبق جستجو در آن چه مقامات قضایی در گفتگوهای پراکنده اعلام کرده‌اند ۴۵۰ تن در تهران، ۱۳۸ تن در مشهد، چهل تن در اردبیل، بیش از صد تن در اصفهان، پنجاه تن در کاشان، بیش از صد تن در اراک، ۲۰ تن در کرج بازداشت شده‌اند که مجموعا به عدد نهصد می‌رسد. هنوز آمار بازداشت شدگان در بسیاری از استان‌ها مانند خوزستان، ایلام، لرستان، فارس و همدان اعلام نشده است.

No comments:

Post a Comment