Thursday, December 19, 2019

#پنجم_دی_روزاحترام_به_کشته‌_شدگان_آبان

#فراخوان_مادران_کشته_شدگان_سیاسی_ومدنی: 

۵ دی روز ادای احترام به کشته‌ شدگان آبان ۹۸

تعدادی از مادران و اعضای خانواده های جان باختگان سیاسی و مدنی در ۴۰ سال گذشته با انتشار فراخوانی روز۵ دی را به عنوان روز ادای احترام به کشته‌ شدگان آبان ۹۸ اعلام کرده و سرکوب اعتراض های اخیر را “جنایت علیه بشریت” خوانده اند.
آنها در این فراخوان نوشته اند که “فرزندان ما در ایران برای برخورداری از آزادی و زندگی انسانی به خیابان می‌آیند  و توسط نیروهای حکومتی به قتل می رسند.”
همزمان منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری جوان ۲۷ ساله ای که با شلیک مستقیم گلوله در روز شنبه، ۲۵ آبان ماه در مهرشهر کرج جان باخت با انتشار عکسی از خود و فرزندش در اینستاگرام شخصی اش از مردم، ایل بختیاری و تمامی خبرنگاران داخلی و خارجی و صدا سیما و شبکه های جام جم دعوت کرده که در مراسم چهلمین روز کشته شدن پسرش، در روز پنج شنبه ۵ دی ماه در قطعه ۲۶ بهشت سکینه شهرستان کرج شرکت کنند.
تعدادی از مادران و اعضای خانواده های جان باختگان سیاسی و مدنی در فراخوانی که منتشر کرده اند اعلام کرده اند: “ما مادران ساکت نمی نشینیم. ما مادران و خانواده های داغدیده که در طی ۴۰ سال فرزندان مان، جان خود را در راه آزادی و برقراری عدالت از دست داده اند، از مردم شریف و آزاده ایران و جامعه بین المللی می خواهیم که روز ۵ دی ماه (۲۶ دسامبر)  مصادف با چهل امین روز کشته شدن فرزندان مان، را روز بین المللی ادای احترام به قربانیان آبان ماه اعلام‌ کرده و با برگزاری مراسم یادبود، یک دقیقه سکوت کنیم. یا بهر طریق که می‌توانیم یاد عزیزان مان را گرامی داشته و این جنایات را محکوم کنیم.”
آنها خواهان “اعزام کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای بازدید به ایران و تشکیل کمیته حقیقت یاب با حضور و نظارت خانواده‌های آسیب دیده  برای بررسی ابعاد فاجعه و اعلام دقیق تعداد کشته شدگان، مجروحان و بازداشت شدگان و روشن شدن وضعیت فرزندان و هم چنین شناسایی عوامل دست اندر کار این جنایت” شده و اعلام کرده اند که “این جنایت مصداق بارز جنایت علیه بشریت است و باید عوامل مستقیم آن را در دادگاه های بین المللی و علنی به پاسخ گویی بکشانیم تا بتوانیم جلوی تکرار این جنایت ها را بگیریم.”
 ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری از کشته شدگان آبان ۹۸ و شهناز اکملی مادر مصطفی کریم بیگی، شهین مهین فر مادر امیرارشد تاجمیر، حوریه گلستانی مادر بهنود رمضانی و حوریه فرج زاده طارانی و راحله فرج زاده طارانی خواهران شهرام فرج زاده طارانی از کشته شدگان اعتراضات سال ۸۸ از جمله امضا کنندگان این فراخوان هستند که نوشته اند: “فرزندان ما در ایران برای برخورداری از آزادی و زندگی انسانی به خیابان می‌آیند  و توسط نیروهای حکومتی به قتل می رسند. آخرین مورد اعتراضات مردم ایران در اواخر آبان ماه ۱۳۹۸ بود که در اعتراض به بالا رفتن قیمت بنزین شکل گرفت و مردم جان به لب رسیده که خواهان آزادی و پایان دادن به فقر و تبعیض و بی عدالتی هستند، اعتراض شان را در شهرهای مختلف ایران در خیابان ها نشان دادند. پاسخ شان از طرف حکومت نیز شلیک مستقیم گلوله و خفه کردن صدای شان با قطع ارتباط آنها با دنیا از طریق قطع اینترنت بود و متاسفانه در این اعتراضات صدها نفر به قتل رسیدند و چند هزار نفر بازداشت شدند و هم اکنون زیر شکنجه هستند و حتی به کودکان زیر ۱۸ سال نیز رحم‌ نکرده و بیش از ده کودک کشته شدند.”
 اکرم نقابی مادر سعید زینالی که در جریان وقایع کوی دانشگاه ۷۸ بازداشت و ناپدید شد، مادر قائدی و مرسده قائدی که سه تن از اعضای خانواده‌شان در دهه شصت کشته شدند، منصوره بهکیش که شش تن از اعضای خانواده‌‌اش در دهه شصت کشته شدند و همچنین آمنه قادری  و شرافت زرینی مادران دو زندانی سیاسی کُرد که در سال ۱۳۹۷ اعدام شدند هم از جمله امضا کنندگان این فراخوان هستند.
طی روزها و هفته های اخیر تصاویری از دیدار مادران کشته شدگان سیاسی در سالهای گذشته با خانواده پویا بختیاری منتشر شده است. از جمله دیدار گوهرعشقی مادر ستار بهشتی با خانواده پویا بختیاری خبرساز شده است.
آمار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان اعتراضات هفته گذشته در ایران وجود ندارد. مقام‌های جمهوری اسلامی از ارائه آمار رسمی کشته شدگان و بازداشت شدگان سرباز می‌زنند. سازمان عفو بین الملل تعداد کشته‌شدگان در این اعتراضات را در تازه ترین آماری که ارائه کرده حداقل ۳۰۴ نفر عنوان کرده و وب‌سایت کلمه، کشته‌ شدن حداقل ۳۶۶ نفر در اعتراض‌های اخیر ایران  را “موثق” اعلام کرده است.
کمپین حقوق بشر در ایران در بیانیه‌ای اعلام کرده است که استفاده مقامات ایرانی از خشونت علیه معترضین در ایران، از جمله استفاده از سلاح گرم و اسلحه، منجر به کشته‌شدن صدها نفر شده است و این اقدامات دولت برابر با تخلف آشکار و غیرقابل‌ توجیه قوانین بین‌المللی است و باید فورا متوقف شود.
میشل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در تاریخ ۱۵ آذر با انتشار بیانیه‌ ای خواهان انجام تحقیق مستقل و بی‌طرفانه در مورد سرکوب شدید اعتراضات آبان ماه ۹۸ در ایران شده و اعلام کرد که “لازم است که در چنین شرایطی با این تعداد زیاد کشته شدگان گزارش شده، مقامات با شفافیت بیشتری عمل کنند. آنان باید فورا نسبت به تمامی نقض های صورت گرفته از جمله کشتن معترضان، و مرگهای گزارش شده و سوءرفتار در بازداشتگاهها اقدام به تحقیقات مستقل و بیطرفانه کنند و افراد مسئول باید مورد بازخواست قرار بگیرند. به نظر میرسد که حقوق مندرج در کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی وسیاسی که ایران هم آن را تصویب کرده و ملزم به رعایت آن است در موارد متعددی نقض شده است.”

No comments:

Post a Comment