Wednesday, December 25, 2019

#وضعیت_امنیتی_در_خیابان_های_تهران

بازداشت ده عضو خانواده پویا بختیاری؛ وضعیت امنیتی در خیابان های تهران

کمپین حقوق بشر در ایران
یکی از بستگان پویا بختیاری، جوان ۲۷ ساله ای که با شلیک مستقیم گلوله در روز شنبه، ۲۵ آبان ماه در مهرشهر کرج جان باخت در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران از بازداشت ده عضو خانواده پویا بختیاری خبر داده و گفت که هیچ خبری از وضعیت منوچهر بختیاری و ناهید شیرپیشه، پدر و مادر پویا بختیاری که دوشنبه، دوم دی ماه بازداشت شده اند در دست نیست.
بهمن صادقی نور از بستگان پویا بختیاری در مصاحبه با کمپین گفت که مونا بختیاری، خواهر پویا و همسر مونا به اتفاق پدربزرگ و مادربزرگ پویا بازداشت شده اند و مهرداد و آصف بختیاری دو عموی پویا و و پسر ۱۱ ساله  آصف بختیاری هم جزو بازداشت شدگان هستند و از محل نگهداری و وضعیت آنها خبری در دست نیست.
به گفته آقای صادقی نور، ماموران امنیتی با مراجعه به منزل دایی پویا بختیاری او را هم بازداشت کرده بودند اما ساعاتی بعد او را آزاد و دایی دیگر پویا را بازداشت کرده اند.
 خبرگزاری مهر دوشنبه شب از بازداشت پدر و مادر پویا بختیاری با عنوان “جلوگیری از تداوم پروژه کشته‌سازی و تکرار اقدامات مسلحانه علیه مردم” خبر داده بود.
منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری ساعاتی پیش از بازداشت در مصاحبه با کمپین گفته بود که طی هفته گذشته دو بار به اداره اطلاعات کرج و دو بار به آگاهی و دادستانی کرج احضار شده و او را تهدید کرده بودند که در صورت عدم لغو مراسم چهلمین روز جان باختن فرزندش در بهشت سکینه کرج، با قوه قهریه جلوی این مراسم را خواهند گرفت.
آقای بختیاری به کمپین گفته بود که نه از قوه قهریه می ترسد و نه از قوه قضائیه و مراسم چهلمین روز جان باختن فرزندش را در بهشت سکینه کرج برگزار خواهد کرد.
پویا بختیاری، جوان ۲۷ ساله‌ای بود که در روز شنبه، ۲۵ آبان و در جریان اعتراضات مردمی که یک روز پیشتر و با افزایش ناگهانی قیمت بنزین شروع شده بود براثر اصابت مستقیم گلوله جان باخت. پدر او به کمپین گفته است که خواسته فرزندش آرامش مردم و زندگی بهتر برای مردم بود و بر سر همین خواسته هم جان داد.
گزارش های رسیده به کمپین حاکی است که نیروهای امنیتی دوشنبه موبایل ها و پلاک ماشین تعدادی از فعالان مدنی که به دیدار خانواده پویا بختیاری رفته بودند را ضبط کرده و از آنها بازجویی کرده اند.
ضیا نبوی، فعال مدنی که دوشنبه به دیدار خانواده پویا بختیاری رفته بود در توییتر شخصی اش نوشته است: “دیشب منزل خانواده پویا بختیاری بودیم. با تعدادی از دوستان و زندانیان سیاسی سابق و خانواده شهدای ۸۸ ..در حضور مادر پویا و در غیاب پدر ایشون. نیت عرض تسلیت بود و ابراز همدردی با خانواده داغدار، گرچه در عمل در برابر وصف های جانسوز مادر پویا جز اشک ریختن کاری از ما ساخته نبود. در مسیر برگشت اما متوجه شدیم که چند ماشین تعقیب مان می‌کنند و با بعضی از سرنشینان هم تماسهای ناشناس گرفته میشود که حدودا ساعت ۱۲ شب دانستیم که این تعقیب منجر به توقف یکی از ماشین‌ها و ضبط پلاک ماشین و گوشی سرنشینان و بازجویی ابتدایی از آنها شده که در نهایت آزادشان کردند.”
به نوشته آقای نبوی “ماموران امنیتی که ظاهراً از روی پلاک ماشینها افراد حاضر در این دیدار را شناسایی کرده بودند به منزل دو تن دیگر از صاحبان ماشین رجوع کردند و باز هم در عملی تکراری در یک بازجویی کوتاه، گوشی‌های موبایل آنها را ضبط کردند که البته منجر به بازداشت آنها نشد. نیمه‌های شب اما خبر بازداشت خانواده پویا  روی خبرگزاریها آمد و آنطور که از شواهد برمی‌آید، بعد از خروج دیدار کنندگان از منزل ایشان، آنها نیز در منزلشان بازداشت شده‌اند. دردناک آنکه آنها که از حق اعتراض برای ما می‌گویند، حتی حق همدردی با خانواده شهدا را نیز به رسمیت نمی‌شناسند!”
بهاره هدایت، از فعالان مدنی هم که در این دیدار حضور داشته در توییتر شخصی اش نوشته است: “دیشب با جمعی از دوستان به‌همراه شهناز اکملی به دیدن مادر پویا بختیاری رفته بودیم. او با آرامشی مومنانه از پسرش، و امیدش به حضور و حمایت مردم در مراسم چهلم میگفت حتی اگر خودش نباشد و تو تمام این ۱۰سال جلوی چشمت زنده میشد: اینکه از ده‌ها کشته ۸۸ رسیدیم به هزاران کشته ۹۸. در راه برگشت تا به تهران برسیم یکی از ماشین‌ها متوقف و گوشی بچه‌ها ضبط شد. بعدتر خبر رسید که خانواده پویا بختیاری و شهناز خانم را هم دستگیر کرده‌اند.. یقینا خودشان هم میدانند خون این ۱۵۰۰ نفر شهروند عادی را که سه‌روزه کشتند با بگیر و ببند از کف خیابان جمع نمیشود.”
همزمان محمد کریم بیگی، پدر مصطفی کریم بیگی که در عاشورای ۸۸ بر اثر اصابت گلوله بر پیشانی اش جان باخت از احضار  تهدید شهناز اکملی، مادر مصطفی و هجوم ماموران اطلاعات سپاه به خانه اش خبر داده و در اینستاگرام شخصی اش نوشته: “پس از احضار شهناز اکملی روز شنبه سی ام آذر به دادسرای اوین و تهدید خانواده توسط بازجوی وزارت اطلاعات، شب گذشته (دوشنبه) حوالی ساعت ۲ نیمه شب تعدادی از مامورین اطلاعات سپاه به همراه نماینده دادستان استان البرز برای بازداشت مریم کریم بیگی (خواهر مصطفی کریم بیگی) می آیند و از پشت درب منزل او را تلفنی احضار می کنند. وقتی مریم حضور پیدا می کند موبایل و مدارک شناسایی خودرو او را ضبط و پلاک خودرو او را کنده و با خود می برند. فقط به خاطر اینکه در مراسم ۵ دی پویا بختیاری شرکت نکنیم. در کجای دنیا به سوگ نشستن و اشک ریختن برای عزیزانی که بناحق کشته شدند جرم است؟”
شهناز اکملی، مادر مصطفی کریم بیگی هم در اینستاگرام شخصی اش نوشته است که “بنا به دستور مسئولین و متولیان امنیتی و قضایی، فراخوان اینجانب برای برگزاری مراسم چهلمین روز و ادای احترام به جان باختگان اعتراضات آبان ماه از سوی من لغو شده اعلام می شود. مسولین مربوطه به سبب اینکه مسئولیت این یادبود به عهده مادر داغداری چون من نباشد این امر را اعلام کردند. امیدوارم سرانجام روزهای سرشار از امید و روشنایی کنار هم ببینیم.”
شهناز اکملی به همراه تعدادی از مادران و اعضای خانواده های جان باختگان سیاسی و مدنی در ۴۰ سال گذشته هم با انتشار فراخوانی روز۵ دی را به عنوان روز ادای احترام به کشته‌ شدگان آبان ۹۸ اعلام کرده و سرکوب اعتراض های اخیر را “جنایت علیه بشریت” خوانده بودند  آنها در فراخوانی اعلام کرده اند که “ما مادران ساکت نمی نشینیم. ما مادران و خانواده های داغدیده که در طی ۴۰ سال فرزندان مان، جان خود را در راه آزادی و برقراری عدالت از دست داده اند، از مردم شریف و آزاده ایران و جامعه بین المللی می خواهیم که روز ۵ دی ماه (۲۶ دسامبر)  مصادف با چهل امین روز کشته شدن فرزندان مان، را روز بین المللی ادای احترام به قربانیان آبان ماه اعلام‌ کرده و با برگزاری مراسم یادبود، یک دقیقه سکوت کنیم. یا بهر طریق که می‌توانیم یاد عزیزان مان را گرامی داشته و این جنایات را محکوم کنیم.”
همزمان گزارش ها از وضعیت امنیتی در خیابان های تهران حکایت دارند. محمدحسین آقاسی، وکیل دادگستری، در توییتر شخصی اش نوشته است: “از امروز صبح نیروهای انتظامی مجهز به تجهیزات لازمه ، در نقاط مختلف تهران مستقر شده اند. خدابخیر کنه.”
مهرداد خلیلی، روزنامه نگار در تهران هم در توییتر شخصی اش نوشته است: “میدان‌های شهر پر‌ است از نیروی ضد شورش نیروی انتظامی. نمی‌دانم پیش‌درآمد چهلم خونین است یا مرگ قطب دراویش. هر چی هست برای امنیت و آسایش مردم نیست.”
آمار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان اعتراضات هفته گذشته در ایران وجود ندارد. مقام‌های جمهوری اسلامی از ارائه آمار رسمی کشته شدگان و بازداشت شدگان سرباز می‌زنند. خبرگزاری رویترز روز دوشنبه  به نقل از منابعی در وزارت کشور ایران، از کشته شدن حدود ۱۵۰۰ نفر در جریان اعتراضات آبان ماه و همچنین دستور رهبر ایران برای پایان دادن به اعتراض‌ها “به هر شکل ممکن” خبر داده است.
کمپین حقوق بشر در ایران در بیانیه‌ای اعلام کرده است که استفاده مقامات ایرانی از خشونت علیه معترضین در ایران، از جمله استفاده از سلاح گرم و اسلحه، منجر به کشته‌شدن صدها نفر شده است و این اقدامات دولت برابر با تخلف آشکار و غیرقابل‌ توجیه قوانین بین‌المللی است و باید فورا متوقف شود.

No comments:

Post a Comment