Thursday, December 19, 2019

#شبانه_و_باکفن_خونین_به_خاک_سپرده_شد

برهان منصورنیا؛ شبانه و با کفن خونین به خاک سپرده شد

کمپین حقوق بشر در ایران
یکی از بستگان برهان منصورنیا که روز شنبه، ۲۵ آبان ماه بر اثر اصابت گلوله در کرمانشاه کشته شد در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفت که جنازه او را با کفن خونین، نیمه شب به خاک سپرده اند و خانواده او از نیروی انتظامی شکایت کرده و خواستار معرفی قاتل فرزندشان هستند.
او گفت که گلوله از پشت به برهان منصورنیا اصابت کرده و از شکم او خارج شده اما در گواهی فوت که به خانواده آنها داده شده علت مرگ را خونریزی داخلی عنوان کرده اند.
برهان منصورنیا، ۲۸ ساله، فارغ التحصیل دکترای دامپزشکی و سرباز وظیفه بود که در اعتراضات روز شنبه، ۲۵ آبان ماه در کرمانشاه به گفته بستگانش بر اثر اصابت گلوله جنگی از سوی نیروهای انتظامی زخمی و ۳۴ ساعت بعد در بیمارستان طالقانی کرمانشاه جان باخت.
آمار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان اعتراضات هفته گذشته در ایران وجود ندارد. مقام‌های جمهوری اسلامی از ارائه آمار رسمی کشته شدگان و بازداشت شدگان سرباز می‌زنند. سازمان عفو بین الملل تعداد کشته‌شدگان در این اعتراضات را در تازه ترین آماری که ارائه کرده حداقل ۳۰۴ نفر عنوان کرده و وب‌سایت کلمه، کشته‌ شدن حداقل ۳۶۶ نفر در اعتراض‌های اخیر ایران  را “موثق” اعلام کرده است.
کمپین حقوق بشر در ایران در بیانیه‌ای اعلام کرده است که استفاده مقامات ایرانی از خشونت علیه معترضین در ایران، از جمله استفاده از سلاح گرم و اسلحه، منجر به کشته‌شدن صدها نفر شده است و این اقدامات دولت برابر با تخلف آشکار و غیرقابل‌ توجیه قوانین بین‌المللی است و باید فورا متوقف شود.
یکی از بستگان برهان منصورنیا به کمپین گفت: “برهان فارغ التحصیل دکترای دامپزشکی بود آذر سال گذشته از تز دکترایش دفاع کرد و اول اسفند ماه سال گذشته به سربازی اعزام شد. دوره آموزشی اش در پادگان مالک اشتر اراک بود اما در تقسیم افتاد ستاد نیروی انتظامی کرمانشاه. سرباز نیروی انتظامی در کرمانشاه بود. یکی از برادران اش در محله دولت آباد کرمانشاه ساکن است و برهان روز ۲۵ آبان ساعت ۴ از خانه برادرش بیرون می آید و به برادرش می گوید که قصد دارد پیش دوست اش که آرایشگر است برود اما به معترضان ملحق شده بود.”
او درباره چگونگی گلوله خوردن برهان منصورنیا به کمپین گفت: “جمعیت به سمت کلانتری نیروی انتظامی می رفتند که یک نفر از بالای پشت بام به سمت جمعیت رگبار می بندد. ۵ نفر در جا کشته می شوند. برهان دور از این جمعیت بوده. کلانتری روی یک بلوار خیلی عریضی در دولت آباد است. برهان سمت روبروی کلانتری بوده با فاصله زیاد. تیراندازی که می شود مردم می دوند به سمت مقابل یعنی سمتی که برهان بوده برهان هم می دود و همان موقع از پشت گلوله می خورد و یک نفر همان حوالی برهان را به حیاط خانه اش می برد و با موبایل برهان به خانواده او خبر می دهد که گلوله خورده.”
بیمارستان فارابی کرمانشاه به گفته بستگان برهان منصورنیا از پذیرش او خودداری می کند و او در بیمارستان طالقانی کرمانشاه ۳۴ ساعت بعد از اصابت گلوله جان می بازد. یکی از بستگان اش می گوید: “برهان تحت عمل جراحی قرار گرفت و از ساعت ۸ تا ۲ و نیم توی اتاق عمل بود. تیر از پشت خورده و از شکم اش خارج شده بود و کبد و روده و کلیه اش صدمه دیده بودند. بعد از عمل به جای انتقال به آی سی یو ۸ ساعت در راهروی بیمارستان بود به اتفاق ۱۷ زخمی دیگر که گلوله خورده بودند تا تختی خالی شود و به بخش منتقل شود. بعد به بخش منتقل شد اما از ساعت ۳ روز دوشنبه ۲۷ آبان وضعیت اش وخیم شد و کم کم به کما رفت و یکی دو ساعت بعد از انتقال به بخش آی سی یو در ساعت ۹ شب از دنیا رفت.”
برای تحویل پیکر برهان منصورنیا از خانواده او تعهد گرفته اند که درباره گلوله خوردن فرزندشان حرفی نزنند. یکی از بستگان او به کمپین گفت: “به خانواده گفته بودند روز بعد یعنی سه شنبه برای تحویل جنازه مراجعه کنند و صبح روز سه شنبه تمام اقوام و آشنایان خبردار شدند و جمعیت خیلی زیادی از مریوان و دیگر شهرهای کردستان جلوی بیمارستان طالقانی آمدند و تجمع خیلی بزرگی شد. پلیس آگاهی و نهادهای امنیتی در بیمارستان بودند و جمعیت را جلوی بیمارستان دیدند و جسد را تحویل دادند. خانواده ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه های بیمارستان را دادند چون ستاد کل نیروی انتظامی گفته بودند برای موردی که تیر خورده گواهی برای استفاده از بیمه نمی دهند.  از پدر و برادر بزرگ برهان هم تعهد گرفتند که هیچ گونه مصاحبه ای با کسی انجام نشود. در جمع اصلا از نحوه مرگ برهان و نحوه تیر خوردن او حرف زده نشود و هیچ گونه اطلاعاتی در جمع گفته نشود. ۹ شب سه شنبه جنازه را تحویل دادند و تقریبا یک و نیم و دو شب خانواده با جنازه به مریوان رسیدند.”
برهان منصورنیا نیمه شب در بهشت مصطفی در مریوان به خاک سپرده شده است: “شبی که جنازه برهان را به مریوان بردیم حدود ساعت ۲ نصف شب به مریوان رسیدیم. پدر برهان کارمند بازنشسته بنیاد شهید است و ده سال است که بازنشسته شده اما ارتباط گرمی با کارمندان بنیاد شهید دارد و به خانواده خبر دادند که اگر امشب دفن نکنید فردا جنازه را از شما می گیرند. این خبر دادن یک نوعی دلسوزی بود نه تهدید. خانواده هم شبانه برهان را شستند و با کفن خونین دفن کردند. خونش بند نمی آمد. پزشک و مرجع دینی آوردند که چرا خون بند نمی آید و آیا با این شرایط می شود دفن کرد یا نه. از شکم و پشت خونریزی داشت و در نهایت یک کفن خونین را دفن کردند.”
در گواهی فوت برهان منصورنیا به گفته بستگان اش، علت مرگ خونریزی داخلی عنوان شده است: “اصابت گلوله را ننوشته اند. خانواده برهان اما با حضور در آگاهی کرمانشاه پرونده او را کامل کردند که به معنی شروع روند قضایی است، خانواده وکیل گرفته و شکایت کرده اند.”
او از فشارهایی که بر خانواده برهان منصورنیا از سوی نهادهای امنیتی وارد می شود به کمپین گفت: “روز اول مراسم ختم برهان در مسجد. نهادهای امنیتی با پدر او تماس گرفتند و گفتند که باید بیایی اطلاعات مریوان، پدرش اما مقاومت کرد و گفت هر کسی که با من کار دارد بیاید وسط مسجد مردم هستند ما هم هستیم. دو سه بار تماس گرفتند و پدر برهان نرفت. چند روز بعد اطلاعات سپاه پدر برهان را احضار کرد تهدیدی نبود و پیشنهاد دادند که بیایید خانواده شهید شوید و دیه بگیرید.  البته این پیشنهاد شهید اعلام کردن و دیه دادن به پدر برهان بارها گفته شده خصوصا که خودش بازنشسته بنیاد شهید است. یک بار هم تماس گرفتند که امام جمعه، فرماندار مریوان، رئیس سپاه مریوان و رئیس بنیاد شهید و نماینده مریوان می آیند خانه شما برای تسلیت. خانواده به شدت مخالفت کردند و پدر برهان زنگ زد به رئیس بنیاد شهید و گفت که خانم ام شرایط اش مساعد نیست و ممنون می شوم نیایید. این پیشنهاد به شدت بی شرمانه ای است و خانواده برهان، خون برهان را نمی فروشند.

No comments:

Post a Comment