Thursday, December 19, 2019

#صدوراحکام_سنگین_وناعادلانه

 برای فعالان کارگری در دادگاههای غیابی

کمپین حقوق بشر در ایران
تعبیر این احکام غیرمنصفانه: "یعنی خفه می کنیم و می توانیم"
کانال تلگرامی “کمپین دفاع از بازداشت‌شدگان هفت‌تپه” از صدور ۵ سال زندان حکم قطعی برای ۹ فعال کارگری خبر داده و اعلام کرده است که اسماعیل بخشی، سپیده قلیان، امیر امیرقلی، ساناز الهیاری، امیرحسین محمدی فرد، محمد خنیفر، مرضیه امیری، عاطفه رنگریز و عسل محمدی هر کدام به ۵ سال زندان محکوم شده اند.
سپیده قلیان، دانشجو و فعال کارگری سپیده قلیان این احکام را کیلویی خوانده و در اینستاگرام شخصی اش نوشته است که: “تمام ما به صورت کیلویی به پنج سال حبس قابل اجرا محکوم شدیم.”
عاطفه رنگریز، فعال حقوق زنان هم در اینستاگرام اش در واکنش به صدور این احکام نوشته است که “این حکم یعنی خفه می‌کنیم و می‌توانیم.”
صدور حکم ۵ سال زندان برای ۹ فعال کارگری در حالی صورت گرفته است که ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ایران بعد از صدور احکام  سنگین برای این فعالان در دادگاه بدوی گفته بود که در دادگاه تجدیدنظر باید منصفانه حکم صادر شود. براساس گزارش های رسانه های ایران، رئیسی دستور “ویژه‌ای” برای “تجدیدنظر و رسیدگی منصفانه” در خصوص “احکام صادره در برخی پرونده‌های اخیر” داده بود. با این حال نگاهی به احکام صادر شده در دادگاه تجدید برای فعالان کارگری نشان می دهد که این احکام چندان تفاوتی با احکام صادر شده در دادگاه بدوی ندارند و کمابیش شبیه همان احکام است. فرزانه زیلابی، وکیل اسماعیل بخشی و محمد خنیفر اعلام کرده است که “مسٸولین ارشد قوه قضاٸیه در حالی وعده رسیدگی منصفانه را  داده بودند که در این پرونده و پرونده های مشابه، به تکرار و آشکارا،معیارهای دادرسی منصفانه گاه به صورت  مصوب و گاهی سلیقه ای زیرپا گذاشته شده و اساسا غیر ممکن بود که چنین دادرسی به انصاف بیانجامد.”
اسماعیل بخشی، نماینده کارگران کارخانه نیشکر هفت‌تپه، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب در مجموع به ۱۴ سال زندان محکوم شده بود که ۷ سال این حکم قابل اجرا بود. او اکنون به ۵ سال حکم قطعی محکوم شده و حکم اش نسبت به دادگاه بدوی دو سال کاهش یافته است.
سپیده قلیان، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به  به ۱۸ سال زندان محکوم شده بود که از حکم او هم ۷ سال قابل اجرا بود که اکنون در دادگاه تجدیدنظر به ۵ سال حبس کاهش یافته است.
حکم محمد خنیفر هیچ تغییری نکرده است. او  در دادگاه بدوی به ۶ سال زندان محکوم شده بود که ۵ سال از این حکم قابل اجرا بود و حالا دادگاه تجدیدنظر عینا همین حکم را برای او تایید کرده است.
احکام امیر امیرقلی، امیرحسین محمدی‌فرد، ساناز الهیاری و عسل محمدی هم در دادگاه بدوی ۷ سال بود که در دادگاه تجدیدنظر به ۵ سال کاهش یافته است.
سپیده قلیان، فعال کارگری از برگزاری غیابی دادگاه های تجدیدنظر فعالان کارگری خبر داده و اعلام کرده است که “قاضی ناظر بر زندان به من گفته بود دادگاه‌‌های تجدیدنظر دیگر برگزار نمی‌شود اما آقای رئیسی دستور داده تا پرونده هفت‌تپه با حضور رییس دادگاه انقلاب برگزار شود. نه تنها دادگاهی برگزار نشد بلکه احکام کیلویی هم صادر شد تا در مضحکه‌ اجرای عدالت رسواتر از قبل شوند.”
خانم قلیان در اینستاگرام و توییتر شخصی خود نوشته است که “من هیچ مشروعیتی برای این احکام قائل نیستم و از ابتدا می‌دانستم آزادی موقت ما چیزی جز کارناوال نمایشی برای مسئولان نبود. در روزهای آینده اعتراض‌های خود را به هر طریقی مقدور باشد ادامه خواهیم داد.”
جمال حیدری‌منش، وکیل سپیده قلیان هم در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا اعلام کرده است که “حکم موکلش بدون تشکیل جلسه محاکمه، نهایی شده درحالی‌که برگزاری این جلسه می‌توانست به روشن شدن موضوع و صدور حکمی عادلانه کمک کند.”
امیرحسین محمدی‌فرد، سردبیر نشریه گام در واکنش به حکم ۵ سال زندان در توییتر شخصی اش نوشته است که “شعار طعم شیرین عدالت دستگاه قضا برای ما طعم تلخی داشت چون کارگر بودیم، چون صدای مزدبگیران بودیم. کفه‌ ترازوی عدالت برای بی‌گناهان با بی‌عدالتی تمام سخت سنگین است!”
امیرحسین محمدی فرد، ساناز الهیاری، امیر امیرقلی و عسل محمدی از همکاران نشریه گام هستند که بعد از پوشش اخبار اعتراضات کارگران هفت تپه زندانی شده بود. امیر امیرقلی به خبرنگار ایرناپلاس گفته است که “تاریخ برگزاری دادگاه تجدیدنظر به ما اعلام نشد و چهارشنبه ۲۰ آذر ماه طی پیامکی به ما اعلام شد رأی دادگاه تجدیدنظر صادر شده است.”
خواهر مرضیه امیری، خبرنگار روزنامه شرق هم که در تجمع روز کارگر بازداشت شده بود در صفحه توییترش اعلام کرده حکم پنج سال حبس این روزنامه‌نگار، در دادگاه غیابی و بدون حضور وی یا وکیلش تعیین ‌شده و از جزئیات حکم هنوز خبر نداریم.
عاطفه رنگریز،  دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی و فعال حقوق زنان  که ۱۱ اردیبهشت ۹۸ همزمان با روز جهانی کارگر در جریان تجمع اعتراضی در مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت شده بود در واکنش به صدور ۵ سال حکم زندان قطعی در اینستاگرام شخصی اش نوشته استت: “این حکم یعنی هرگونه اعتراضی، خشونت علیه دولت و تعرض به آن تلقی می‌شود و پاسخ‌اش از سوی دولت مرگ است. این حکم یعنی ساکت کردن هر صدایی که بخواهد از زیست خود بگوید و خواستار تغییرش باشد. این حکم یعنی با نام مردم، مردم را به صلابه می‌کشند و هدف گلوله قرار می‌دهند. این حکم یعنی تایید مرگ صدها تن در خیابان آن هم با خیالی آسوده. این حکم یعنی قوه قضاییه، مجریه و مقننه هم.دست هستند تا دست بر گلوگاه ما بگذارند و ماشه را بکشند. این حکم یعنی خفه می‌کنیم و می‌توانیم.”
این فعالان کارگری با وثیقه های سنگین و به صورت موقت آزاد هستند. دیگر بازداشتی این پرونده ندا ناجی اما همچنان در زندان به سر می برد. خانم ناجی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ۵ سال و ۶ ماه زندان به دلیل شرکت در تجمع مسالمت آمیز روز کارگر محکوم شده که ۵ سال از آن قابل اجراست. حکم دادگاه تجدیدنظر ندا ناجی هنوز اعلام نشده است.
دو روز پیش نیز براساس اعلام سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه دادگاه انقلاب تهران علی نجاتی، فعال کارگری، را به پنج سال زندان محکوم کرده بود و او وادار به بازنشستگی پیش از موعد شده است.
موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه‌های انقلاب استان تهران در واکنش به انتقادها از صدور احکام غیابی در دادگاه های تجدیدنظر برای فعالان کارگری به ایرناپلاس گفته است که “قانون می‌گوید برخی پرونده‌ها نیازی به تشکیل جلسه تجدیدنظر ندارند. پرونده‌هایی که حکم بدوی آنها حبس ابد و اعدام نباشد، شامل این قانون می‌شوند. علاوه بر این، پرونده‌های مربوط به مفاسد اقتصادی که حکم آنها نیز قطعی است، نیازمند برگزاری جلسه تجدیدنظر نیستند.”
این در حالی است که پرونده های فعالان کارگری شامل هیچ کدام از این مواردی که رئیس دادگاههای انقلاب برشمرده نیستند.

No comments:

Post a Comment