Sunday, December 25, 2011

خورخه سنخینس و سینمای(1) متعهد
Jorge Sanjines y el cine de conciencia
مترجم : پیمان پایدار , از روزنامه "له پریمه را"(به معنی اولین) , شنبه 17 سپتامبر 2011 ,لیما-پرو

خورخه سنخینس مهمترین و شاخص ترین کارگردان بولیویائی ست. کارهایش انعکاسی از هنر متعهد اجتماعی با فرهنگ و مردم کشورش میباشد .
 'در سال 1966, فیلمی از او بنام " اینچنین است"- به زبان سرخ پوستان ' آی مه را
  اوکا ماو(2)- جایزه کارگردانهای بزرگ فی مابین جوانان را در فستیوال کن به خود اختصاص داد . در سال 1992 یونسکو فیلم "خون کرکس(3)"( یاور مایکو) او را بعنوان یکی از بهترین 100 فیلم تولید شده از میان 10 میلیون فیلم ساخته شده تا این زمان در جهان برگزید .
فیلم ' ملت زیرزمینی' اش با پیروزی در فستیوال بین المللی سن سباستین روبرو شد و جایزه صدف طلا را در سال 1989 از آن خود کرد . 
در سال 2004 , گروه اوکا ماومجددا پایبندی به تعهد خود برای تحویل دادن جدیدترین اثرش بنام " بچه های آخرین باغچه(4) " تاکید میورزد . 
به عنوان تقریبی به بینش خود او , به بازتکثیر مصاحبه ای با ' سیلویو فه ره ری' اکتفا میکنیم .
سئوال : چگونه سنتزی از زندگیتان بعنوان کارگردان فیلم در ارتباط با جنبش توده ای
ارائه میدهید ؟
       س.خ: دوازده فیلم ,9 تا از آنها فیلم سینمائی ست . و دو مرحله خیلی خوب مشخص شده موجود میباشد . یکی, تا سال 1978- زمانی که مجددا دموکراسی (بخوان انتخابات پارلمانی بورژوائی-مترجم) در بولیوی برقرار میشود , که بعنوان محور شکایت مدح نظر بود . "خون کرکس"(1969),"شجاعت مردم"(1971);"بیرون از اینجا","دشمن اصل "(1973);در میان دیگر کارها,که در این راستا قرار داشتند, در زمانی که فضای انتقادی خیلی بسته بودند و تقریبا وجود نداشتند .

پس از آن توانستم خودم را وقف سوژه هائی از زاویه اندیشمندانه( انعکاس گرایانه) بکنم ." ملت زیرزمینی"(1989), بطور مثال, برای تجزیه تحلیل سوژه هویت فرهنگی بود ." آواز پرندگان "(1995), برای پرداختن به سوژه پیچیده تبعیض نژادی(راسیسم) و امثالهم .
سئوال : نقش چالشگرایانه روشنفکران متعهد, بطور مشخص شما بعنوان شخصیت بارز سینمائی کدام هست؟

.جواب: میبایستی از روند خود اندیشمندانه( انعکاس گرایانه) جامعه حمایت کنیم
   من قصد دارم در اسرع وقت برای فیلم بعدی ام به این تلاش اندیشمندانه دامن بزنم. میخواهم به درگیری و برخورد بین دو مفهوم از زندگی که در قبل بدان اشاره کردم بپردازم. به دو بولیوی ای(5) که بدرک یکدیگر نائل نمیشوند,برون داری- یا همان محرومیت- اکثریت بومی ها(سرخپوستان) مضطرب برای بازیابی حضور فعال خود در ساختن ملیت خویش.

سئوال: به نظر می رسد که شما یک احساس نگرانی خاصی برای عجله در ریتم تولید دارید... یک دلواپسی خاص ؟

جواب : بعله ! یک کمی . ما وقت زیادی صرف پایه گذاری بنیاد -غیر انتفاعی -'اوکوماو' و نهاد (مدرسه) سینمائی آند کرده ایم .شش سال را بدون ساختن فیلمی سپری کردم . و میخوام تند کار کنم, از فضای دموکراتیک کنونی استفاده کنم,بدون سانسور . داغان وخرد میشوم وقتی به این فکرمیفتم که, بطور مثال, یکی از فیلم هام در دوران دیکتاتوری بیش از 7 سال در خارج از کشور در گردش بود بدون اینکه اجازه نمایش در داخل را پیدا کند . اما, باید اذعان کنم که, تمام این مرحله را با کلی طراوت و شادابی، شور و شوق عظیم و شادی زندگی کرده ام. چرا که شاهد این هستم که مردم بومی بولیوی با بدست آوردن مجدد توان و نیرو بسمت خود مدیریتی(بخوان به شیوه شورائی-مردمی) در حرکت میباشند. در عمق خود منجمله با بدست گرفتن حق حاکمیت کشور خودش .
**************************
تاریخچه فیلم ها
* Ukamau(1996)
*Yawar Mallku (La sangre del Condor,1969)
*El Coraje del Pueblo(1971)
*El Enemigo Principal(1973)
*Las Banderas del Amanecer(1982)
*La Nacion Clandestina (1989)
*Para Recibir el Canto de Los Pajaros(1995)
*Los Hijos del Ultimo Jardin(2004)

پایان____________________________
(1)آگاهگرانه و با حس وجدان اخلاقی
(2)Ukamau , in Aymara language / "Asi es" in Spanish ساخته شده در' جزیره خورشید' در دریاچه تیتی کاکا , بالاترین دریاچه از سطح دریا در کوهستانهای آند که هم مرز و مشترک با پرو میباشد / Titicaca 
(3) Yawar Mallkuداستانی حقیقی سیاست ارتجاعی و جنایت هولناک "سپاه صلح (*)" آمریکا را در بستن رحم زنان  بولیویائی نشان میدهد (*)Peace Corps / Cuerpo de Paz
(4)Los hijos de ultimo Jardin
(5)مناطق شمالی ,مرکزی و غرب کشور که عمدتا سرخپوست نشین هستند و  فقیر, در مقابل بخش جنوبی که عمدتا سفید پوستان مهاجر از اروپای شرقی( یوگسلاو /اسلاوها و ...) راسیست که برروی منابع نفت و گاز نشسته اند (مترجم)!! 




































No comments:

Post a Comment