Sunday, February 24, 2013

جمهوری بهشت
 
شعری از ~ مهرداد قله چین
www.nns roj.com


برای من که یک نفر شاعرم
برای تو که یک هزار نویسنده
برای او که یک میلیون معلم
برای ما که شغل مان کلمه است
برای شما که ما را می خوانید
برای آن ها و برای این ها
برای کودکان جهان
که هر روز و بی شمار
به اکنون و به آینده پرتاب می شوند
چه گونه می توانم عدالت را در شعرم
طوری تقسیم کنم
که هر انسانی در این جهان
به قسمت اش برسد؟
برای من که بی قسمت به دنیا آمده ام
برای ما که قسمت مان
از هیچ است به صفر
یا از صفر است به هیچ
چه گونه ممکن است
عدالتی بنویسم ساده
عدالتی کاملا ساده
عدالتی زیبا تر از شعر
عدالتی که عین خوشبختی باشد
تقسیم بر همه ی بچه های زمین و
تقسیم بر همه ی بچه های سرزمین ام؟!
برای من که شغل ام کلمه است
با این کلمات بی کلمه و
با این کله های بی کلمه
که شعر سرشان نمی شود
که شعر دل شان نمی شود
که شعر پول شان نمی شود
که شعر زورشان نمی شود
چه گونه می توانم عدالتی بنویسم
زیباتر از عشق
که خوشبختی های جهان را
به تساوی
تقسیم کند
مثل هوا برای همه
مثل بهشتی که فقط برای بعضی ها هست؟
برای من که شاهد این همه آزارم
این زجرهای خاموش را
چه گونه بیاورم در یک شعر
و آرزو کنم
عدالتی بیاید
زیباتر از آزادی
تا بچه های جهان ام دیگر
هیزم این جهنم نباشند؟
تو بگو مثل پریای شاملو؟
تو بگو مثل ماهی سیاه کوچولوی صمد؟
تو بگو مثل شازده کوچولوی اگزوپری؟
تو بگو مثل درخت بخشنده عمو شلبی؟
تو بگو مثل هری پاتر رولینگ؟
تو بگو مثل جمهوری بهشت پولمن؟
نه
زیباترین زجر من
نوشتن زجر شما نیست
جمهوری بهشت
با دستان کوچک ما
آغاز می شود
کودکان جهان!
متولد شوید!شاعر: مهرداد قلعه چین

این شعر به مناسبت ۱۶ مهر روز جهانی کودک سروده شده است

No comments:

Post a Comment