Monday, June 2, 2014

 
دختر نجار تاریخ علم را تغییر داد ولی در فقر مرد.

برگرفته شده از :  کانون اگنوستیک ها و آتئیست های ایران
*********************
ماری آنینگ متولد ۲۱ می‌۱۷۹۹،کلکسیونر فسیل و دیرینه‌شناس انگلیسی بود. تقویم گوگل لوگویش را به همین مناسبت تغییر د...اده است. او به خاطر کشف فسیل‌های دریایی دوران ژوراسیک در بخش‌هایی از جنوب غربی انگلستان معروف به ساحل کانال مانش، بعد از مرگش شهرت بسیاری کسب کرد. ماری هیچ‌گاه به صورت علمی آموزش ندید و در زمانه خویش دانشمند محسوب نمی‌شد.

خدمات آنینگ تغییرات اساسی در تفکر علمی دوران پیشاتاریخ و تاریخ زمین به وجود آورد. او وقت بسیاری صرف جستجو برای یافتن فسیل‌ها کرد و زندگی‌اش را در میان صخره‌های دریای به خطر انداخت. نخستین کشف مهم او در سن ۱۲ سالگی اسکلت ماهی خزنده سانان ichthyosaur بود. کشف مهم دیگر او اولین اسکلت‌های پلسیوسور که نوعی خزنده آبی و گوشتخوار در دوران ژوراسیک است، بود. ماری زندگی‌اش را با فروش فسیل‌ها تآمین می‌کرد که حرفه‌ای خطرناک و عجیب برای یک زن بود.

زن بودن و طبقه اجتماعی ماری مانع از حضور کامل و پررنگ او در جامعه علمی قرن ۱۹ انگلستان شد. جایی که حضور مردان بلند مرتبه و ثروتمند انگلوساکسون غالب بود. او بیشتر زندگی‌اش مشکل مالی داشت چرا که خانواده فقیری داشت و به خاطر باورهای مذهبی متفاوت مورد تبعیض قرار گرفته بودند.

آنینگ بعد‌ها در جامعه زمین‌شناسی اروپا، بریتانیا و امریکا به خاطر آناتومی‌هایی که ترسیم کرد و جمع آوری فسیل‌ها به شهرت رسید. اما باز هم به خاطر زن بودن نتوانست به عضویت جامعه زمین ‌شناسی لندن درآید. خدماتش هیچ‌گاه مورد تقدیر واقع نشد. ماری در نامه‌ای می‌نویسد: «دنیا نامهربانانه از من استفاده کرده است. طوری که دیگر درباره همه مشکوک هستم.» تنها مقاله عملی‌اش در طول زندگی‌اش در مجله تاریخ طبیعی در سال ۱۸۳۹ چاپ شد که بخشی از نامه‌ای بود که در پاسخ به ویراستار یک مجله نوشته بود.

زمانی که از دنیا رفت زندگی عجیب و خارق‌العاده‌اش مرکز توجه قرار گرفت. چارلز دیکنز نویسنده مشهور در سال ۱۸۶۵ درباره سختی‌ها و بدبینی و آزار اهالی شهر نسبت به او نوشت: «حالا دختر نجار صاحب نام است و شایستگی‌اش را دارد.» ۱۶۳سال بعد از مرگش جامعه سلطنتی لندن، آنینگ را در لیست ده زن انگلیسی که تاریخ علم را تغییر داده‌اند، قرار داد.

ماری آنینگ ۴۸ ساله به خاطر ابتلا به سرطان پستان در سال ۱۸۴۷ درگذشت.

No comments:

Post a Comment