Thursday, June 26, 2014



ناصر تقوایی: تا وقتی سانسور است اثری از من منتشر نخواهد شد؛ بگذارید کارهایم کهنه بشوند
بنا بر گزارش خبرگزاری “ایسنا”، ناصر تقوایی، شامگاه پنج‌شنبه (۲۹ خرداد-۱۹ ژوئن) در مراسمی که برای تجلیل‌ از وی در “خانه هنرمندان ایران” برپا شد، گفت که دلیل کم‌کار شدنش، ممنوع از کار بودن نیست بلکه به این خاطر است که «در جو فرهنگی کشور ما نمی‌توانی کار خودت را بکنی».

آقای تقوایی از سانسور بیشتر در ادبیات نسبت ...
به سینما خبر داد و افزود: «تاکنون سانسور،‌ سانسور مضمونی بوده است اما امروز دیگر صحبت از مضمون نیست و کاری با آن ندارند. بلکه با واژگان کار دارند و می‌گویند فلان واژه را استفاده نکنید.»

وی با بیان اینکه «حتی شنیده‌ام با دیوان اشعار بزرگان ما به خاطر استفاده از کلامتی مانند “مِی” مشکل دارند»، خاطرنشان کرد که در اثر این شرایط، «در سال‌های اخیر تقریبا هیچ چیز با ارزشی از زیر دست سانسورچی‌ها عبور نکرده است».

کارگردان سریال تلویزیونی ماندگار “دایی‌جان ناپلئون” با هشدار نسبت به ادامه روند کنونی سانسور در کشور، پرسید: «من نوشته‌های زیادی دارم اما کجا باید چاپش کنم؟ کجای دنیا واژه‌ها مجرم شده‌اند. وزارت ارشاد چرا این موضوع را نادیده می‌گیرد؟»

این فیلمنامه‌نویس باسابقه ایرانی، هم‌چنین با انتقاد از معادل‌سازی فارسی برای برخی کلمات انگلیسی توسط “فرهنگستان زبان فارسی” گفت: «مدام سر خودمان را به چیزهایی گرم می‌کنیم که دور باطل است اما در مقابل با سانسور واژه‌ها در جهت نابودی زبان فارسی گام بر می‌داریم.»

آقای تقوایی ۷۲ ساله در پایان، با تاکید بر این‌که «اگر قرار است کاری کهنه بشود، بگذارید بشود»، افزود: «همسرم می‌داند که چقدر کار نوشته شده دارم اما نمی‌توانم آنها را چاپ کنم.»

منبع: تقاطع

 
 

 

No comments:

Post a Comment