Wednesday, June 18, 2014

سرطان بیشتر جان فقیرها را می‌گیرد
 
نتایج پژوهشی جدید نشان می‌دهد سرطان افراد مرفه و فقیر را با درصدی مشابه تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، اما نوع این سرطان‌ها متفاوت است: فقیرها به انواع مرگبارتر مبتلا می‌شوند.
...
براساس گزارش تایم، در این مطالعه که نتایج آن در نشریه انجمن سرطان آمریکا منتشر شده است، میزان ابتلای 39 نوع سرطان در مناطق مختلف شهر لس‌آنجلس مورد بررسی قرار گرفت. محققان دریافتند میزان ابتلا و مرگ ناشی از سرطان‌های ریه، رحم، روده، دهان و کبد در مناطق فقیرنشین بالاتر از مناطق ثروتمند است درحالی‌که در مناطق مرفه میزان ابتلا به سرطان‌های سینه، پروستات، تیروئید و پوست بالاتر است. 14 سرطان که ابتلا به آنها با فقر در ارتباط است از درصد مرگباری 107.7 در هر 100 هزار نفر برخوردارند، درحالی که شدت مرگباری سرطان‌های مرتبط با ثروتمندان 68.9 درصد محاسبه شده‌است.
 
به گفته فرانسیس بوسکو، یکی از محققان این پروژه،‌ سرطان‌های مرتبط با فقر از شیوع کمتر و مرگباری بیشتری برخوردارند و در مقابل سرطان‌های مرتبط با تمول از شیوع بیشتر برخوردارند و کمتر جان افراد را می‌گیرند. به گفته محققان، در روند ابتلا به سرطان، احتمال مرگ افراد فقیر دراثر ابتلا به این بیماری بیشتر از افراد ثروتمند است.
 
دلیل این تفاوت هنوز مشخص نیست اما دانشمندان دریافته‌اند دلیل ابتلا به سرطان‌های مرگبارتر در مناطق فقیر‌نشین با عوامل پرخطر رفتاری مانند مصرف سیگار، الکل، مواد مخدر و رژیم غذایی نامناسب در ارتباطند. همچنین در مناطق مرفه میزان ابتلا به سرطان‌های بدون نشانه از قبیل سرطان پوست، تیروئید و پروستات آمار بالایی دارد،‌بیماری‌هایی که تشخیص آنها به تکنولوژی‌های پیشرفته پزشکی نیاز دارد.
 
از آنجایی که افراد ثروتمند دسترسی بیشتر و راحت‌تری به تجهیزات تشخیص و درمان در مراحل اولیه بیماری را دارند، دانشمندان گمان می‌برند این افراد نسبت به فقرا شانس نجات بیشتری از چنگال سرطان دارند و به این شکل آمار مرگ ناشی از این بیماری در مناطق ثروتمند کاهش پیدا کرده‌است.
برگرفته از : روزنامه همشهری

No comments:

Post a Comment