Tuesday, January 15, 2019

'حمله'به#سفارت_ایران_در_لاهه؛ #ایران_سفیر_هلند_را_احضار_کرد#

http://www.bbc.com/persian/iran-features-46878287

تجمع مقابل سفارت ایران در هلندحق نشر عکسDE TELEGRAAF
Image captionاعتراض در مقابل سفارت ایران در هلند
در ادامه تنش در روابط ایران و هلند، وزارت خارجه جمهوری اسلامی امروز سه‌شنبه (۱۵ ژانویه/۲۵ دی) سفیر هلند در تهران را احضار کرده است.
ایران اعلام کرده است علت این احضار، حمله روز گذشته "عناصر ضدانقلاب و تجزیه طلب" به سفارت این کشور در لاهه است.
وزارت خارجه ایران در این خصوص اعلام کرد "در گذشته نیز حملات مشابه" رخ داده بود اما پلیس و مقامات قضایی هلند "اقدام قاطع و پیشگیرانه" صورت نداده‌اند.
شش روز پیش رسانه‌های هلندی ویدیویی از اعتراض مقابل سفارت ایران در لاهه منتشر کردند. در این تجمع اعضای خانواده احمد ملانیسی، فعال سیاسی ایرانی که در سال ۲۰۱۷ در لاهه به قتل رسید نیز حضور داشتند.
پلیس هلند در جریان این تجمع چهار نفر از جمله، یکی از فرزندان آقای احمد ملانیسی را برای ساعاتی دستگیر کرد. این تجمع مجوز نداشته است.
این تجمع یک روز پس از آن رخ داد که وزارت خارجه و وزارت کشور هلند به طور رسمی اعلام کردند که براساس شواهد سازمان اطلاعات هلند (AIVD)، جمهوری اسلامی ایران در قتل احمد ملانیسی، فعال عرب اهوازی و علی معتمد (محمدرضا کلاهی صمدی) دست داشته است.

این ویدیویی از حمله معترضان به سفارت ایران در لاهه هلند است که "تلگراف" هلند منتشر کرده است. روی پرچمی که معترضان در دست دارند عکس احمد ملانیسی، فعال عرب اهوازی دیده می‌شود که در لاهه به قتل رسید. معترضان فریاد می‌زنند "این سفارت یک کشور تروریست است" و به سمت سفارت سنگ پرتاب می‌کنند.
علت تنش در روابط دو کشور چیست؟
هلند ایران را به دست داشتن در قتل دو مخالف حکومت ایران در خاک هلند متهم کرده است.
پیش از این پلیس هلند اعلام کرده بود که علی معتمدی ۵۶ ساله در سال ۲۰۱۵ در شهر المیره در مرکز هلند و احمد ملانیسی، ۵۲ ساله در سال ۲۰۱۷ در لاهه کشته شده‌اند.
در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ نیز هلند دو نفر از کارکنان سفارت ایران را در ارتباط با این قتل‌‍‌ها از خاک هلند اخراج کرد. در آن زمان هلند اعلام کرد توضیح بیشتری درباره اخراج این دو کارمند سفارت ایران نخواهد داد.
اوایل آبان ماه امسال نیز دانمارک جمهوری اسلامی ایران را به برنامه‌ریزی برای قتل یکی از مخالفان خود در خاک دانمارک متهم کرد. دانمارک اعلام کرد ایرانی دستگیر شده تابعیت نروژ دارد و به دنبال ترور حبیب جبر، فعال عرب ایرانی بوده که در این کشور زندگی می‌کند.
پیش از آن نیز در اوایل ماه مهر ۱۳۹۷، فرانسه اعلام کرده بود که دارایی‌هایی یکی از معاونت‌های وزارت اطلاعات ایران و دو شهروند ایرانی را در ارتباط با طرح ادعایی حمله به گرد‌هم‌آیی مجاهدین خلق در پاریس مسدود می‌کند.
در ارتباط با این اتهام نیز، آلمان اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی را به اتهام برنامه‌‍ریزی برای حمله به گرد‌هم‌آیی مجاهدین خلق در پاریس بازداشت و سپس به بلژیک تحویل داد.
اتهامات و اسناد هلند و دانمارک علیه ایران سبب شد ۱۸ دی ماه امسال، اروپا بخشی از وزارت اطلاعات ایران را در فهرست 'تروریستی' قرار دهد.

No comments:

Post a Comment