Friday, December 6, 2019

یاقوت_درشت_نوشته_آرتورکانن_دویل#

37:58

راوی: میکائیل شهرستانی , مهرخ افضلی تدوین کتاب گویا: منصوره وهابی
:ماجرا از زبان دکتر واتسون روایت می شود
«من دکتر واتسون هستم. قبلاً در ارتش خدمت می کردم، اما به علت زخمی شدن در یکی از جنگ ها، استعفا کرده و به طور خصوصی به طبابت مشغول شدم...». «... من همیشه، اوقات فراغتم را با دوستم، کارآگاه شرلوک هولمز، می گذراندم. در کریسمس یکی از سالها برای تبریک سال نو به منزل او رفتم. در اتاق او یک کلاه شاپوی کهنه بود که آقای پیترسون، دربان هتل، آن را به همراه یک غاز یافته و به شرلوک تحویل داده بود. جست‌وجوی اولیه برای یافتن صاحب آن اجناس ما را با مسئله ی مهمی روبه‌رو کرد. درون چینه دان غاز یاقوت گرانبهایی پیدا کردیم که چندی پیش به سرقت رفته بود. برای یافتن اولین سرنخ باید آقای هنری بیکر، صاحب همان کلاه و غاز را می یافتیم. پس در همه‌ی روزنامه‌ها آگهی کردیم تا هرچه زودتر او را بیابیم. من برای رسیدگی به بیمارانم منزل شرلوک هولمز را ترک کردم و قرار شد عصر همان روز برای دنبال کردن ماجرا نزذ او بازگردم». 
:مختصری درباره‌ی نویسنده : سِر آرتور ایگناتیوس کانن دویل(*) ، (زاده ۲۲ مهٔ ۱۸۵۹ - درگذشته ۷ ژوئیهٔ ۱۹۳۰)، نویسنده و پزشک اسکاتلندی بود. او درابتدا به حرفه پزشکی اشتغال داشت، اما آوازه خود را مدیون خلق شخصیت شرلوک هولمز، کارآگاه خصوصی، است. وی چهار رمان و بیش از ۵۰ داستان کوتاه از شرلوک هولمز نوشته‌ است. به‌طور کلی داستان‌های هولمز نقطه عطفی در ادبیات جنایی محسوب می‌شود. دویل در زمان خود نویسنده‌ای پرکار بوده و علاوه بر داستان‌های شرلوک هولمز؛ شعر، نمایشنامه‌ و رمان‌های بسیار دیگری نوشته‌ است. «یاقوت درشت» نام داستانی از مجموعه داستان های کارآگاه شرلوک هولمز و دکتر واتسون است که مانند دیگر آثار کانن دویل، ماجرایی پلیسی-جنایی را دنبال می‌کند.
(*) Sir Arthur Ignatius Conan Doyle
=================================
چهل و نهمین کتاب صوتی


No comments:

Post a Comment