Sunday, June 10, 2012

نقش خلاق و سازنده نژاد آفریقائی و خدمات ارزنده شان
 به فرهنگ و جامعه پرو در 485 سال(2012-1527) گذشته  

 پیمان پایدار
**************************

تخمین زده میشود که اولین آفریقایی ها 485 سال پیش,توسط اسپانیائی ها,ازهمان اوایل تهاجم و تسخیر, به پرو آورده شده باشند(1) درحال حاضر,بزعم برنامه توسعه سازمان ملل  متحد(2), 10 در صد از سی میلیون نفر از جمعیت پرو را نسل آفریقائی- پروئی تشکیل میدهند. حال آنکه ,بالاخره ,در سال 2006, پارلمان پرو چهارم ماه ژوئن را روز فرهنگ آفریقائی- پروئی اعلام نمود .این روزمنطبق است با تولد شاعر بزرگ آفریقائی- پروئی(1925) نیکو مدس سانتا کروز(3) و خدمات ارزنده این نژاد به جامعه پرو . اما این روزهمچنین دلیلی هست برای بحث در مورد خواسته های اجتماعی برحق این قوم ،که غالبا نادیده گرفته شده است .

با توجه به گزارش سازمان حمایت اجتماعی(4), آفریقائی- پروئی ها امروزه در "وضعیت آسیب پذیری، تعویق وغیر محسوس" کامل زندگی می کنند. فقر مطلق,  تبعیض اجتماعی - نژادی و فقدان تشخیص نیازهای خود برخی از مشکلات اساسی
 آنها میباشد . بگفته متخصص امور مطالعاتی آفریقائی-پروئی وزارت فرهنگ ,خانم روسیو مونیز(*), سرشماری ملی سال 2004 نشان داد که " 35.7% خانواده های آفریقائی - پروئی در شرایط فقر بسر میبرند . و فقط 2% از وارد شوندگان دانشگاهی فارغ التحصیل میشوند "(همانجا) .(*)Rocio Munez

از طرف دیگر, رافائل سانتا کروز(5) هنرپیشه و موسیقیدان پروئی بدرستی معتقد است که در پرو کلی چیزها که تحت نام(یا مارک)"کری یویو"(6) فروخته میشود, بمانندغذا و یا موسیقی ,از درون جامعه آفریقائی-پروئی قد علم کرده و مادیت یافته. برای او سوژه اصلی روز فرهنگ آفریقائی- پروئی به معنی برجسته کردن سهم یک گروه قومی است که بگونه قابل ملاحظه ای در پروسه ملت سازی در پرو همکاری کرده است .

نمیبایست فراموش کرد که آفریقائی- پروئی ها به شیوه فعال هم در پروسه جنگ 'استقلال طلبانه' علیه اسپانیا(1821) وهم در'جنگ آتلانتیک'(7) ,1883-1879( که شیلی آغازگر آن بود و بعد از حمله اش به بولیوی, که قرارداد هم پیمانی با پرو داشت,طبعا دامنه جنگ به پرو نیز کشیده شد)علیه شیلیائی ها شرکت فعال داشتند .در نتیجه, وقتی از فرهنگ آفریقائی- پروئی صحبت میشود, این چیزی است که فراتر از تم موسیقی میرود. آفریقائی- پروئی ها شخصیتهای علمی ,فرهنگی و ورزشی متعددی نیز به جامعه پرو تقدیم کرده اند. چیزی که  اتفاق افتاده این است که در خیلی از شرایط رسانه ها فقط به یکی از این جنبه ها  تاکید کرده اند. و این مقوله,در ضمن, در تمامیت خود نه تنها در مورد پرو بلکه در تمامی دیگر کشورهای قاره آمریکا نیز, منجمله ایالت متحده (یانکی امپریالیسم)  و جزایر کارائیب (به استثنای کوبا(8)) , کاملا صادق میباشد .



پیمان پایدار
*************************************
(1)این حقیقت تلخ تاریخی را میبایست گوشزد شد که نژاد سیاهپوستان توسط کشورهای مستعمره گر اروپائی-از اسپانیائی و پرتقالی گرفته تا انگلیسی , فرانسوی و هلندی- بعنوان برده ( با کشتی , بر روی هم انباشته شده و در غل و زنجیر!! )از اواخر قرن 15م به قاره آمریکا آورده شدند. یاد آور میشویم که از قریب بیست میلیون برده فقط 14 میلیون زنده به مقصد رسیدند. مابقی (حدود 30% یا 6 میلیون) در راه پرتلاطم و طولانی از فرط گرسنگی و شکنجه جان سپردند !! ناگفته نماند که تاریخدان پروئی (2006-1932) خوزه آنتونیو دل بوستو(*) معتقد است که اولین سیاهان 67 سال قبل از تاریخ ذکر شده در بالا توسط اینکا توپاک یوپنکی(**) در سفرش از طریق اقیانوس آرام به پرو آورده شده بودند . 
(*) Jose Antonio del Busto / (**) Inca  Tupac Yupanki
 ننگ و نفرت بشریت نثار جانیان برده فروش در قاره آفریقا و برده داران در قاره آمریکا (از شمال تا جنوب)باد! 

 (2)Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo(PNUD)
(3)Nicomedes Santa Cruz / (4)Defensoria del pueblo (5) Rafael Santa Cruz 

(6) Criolloادغام فرهنگ اسپانیائی با بومیان پرو

(7)شکست مفتضحانه پرو در این جنگ و خیانت بخشی از طبقه حاکم ,بخصوص رئیس جمهور وقت(مه ریانو ایگناسیو پرادو اوچوئه آ *)که با کلی پول و جواهرات, به ظاهر برای خرید مهمات ,به پاریس رفت و تا پایان جنگ نیز بر نگشت (!!) , در کنار از دست دادن شهر مرزی (بنام اریکا **), نه تنها لکه ننگی برای حاکمین بی لیاقت پرو محسوب میشود, بلکه صدمه ای روحی- روانی شدیدی بر پیکره شعور جمعی پروئی ها وارد ساخت که اثرات آن را کماکان میتوان در ناخودآگاه جامعه مشاهده کرد .
(*)Mariano Ignacio Prado Ochoa / (**) Arica
(8)یکی از دستاوردهای انکار ناپذیر انقلاب 1959 کوبا (هرچند به دیکتاتوری تک حزبی فیدل کاسترو و...انجامید)همانا مبارزه سخت علیه اینگونه تبعیض ها علیه آفریقائی -کوبائی ها میباشد. آفریقائی- کوبائی ها ,که اکثریت جامعه را تشکیل میدهند, در تمامی زمینه های اجتماعی ,سیاسی و فرهنگی پیشرفتهای بغایت شایان توجه ای داشته اند و راسیسم تا حد قابل توجه ای ریشه کن گردیده شده است.    














No comments:

Post a Comment