Wednesday, June 13, 2012

Paul -Laurent Assounپل- لوران اسون

واژگان فروید Le vocabulaire de Freud



ترجمه دکتر کرامت موللی

چاپ اول 1386, نشر نی , تهران
صد و بیست صفحه


قسمت هشتم

قسمت اول تا پنجم بترتیب در6م, 11م , 15 م , 18م و 31 ماه می
و  6 م و هفتم در 4  و 8 ماه ژوئن 2012 درج شده است
************************************

(Economie)اقتصاد روانی

*اقتصاد روانی (1) یکی از سه ساحت یا بعدی است که نظریه روان کاوی برای فرایندهای نفسانی قائل است(نگاه کنید به علم ماوراالنفس*),بدین معنی که این فرایندها را با توجه به انرژی و جابه جایی آن ها مشخص می کند ,به نحوی که بالقوه قابل اندازه گیری باشند .ین بعد به قواعد کمی در علم فیزیک ارجاع پیدا میکند .
(1)Economieبه آلمانی


** اقتصاد روانی عبارت است از کوشش " درپیگیری تحولات کمی تحریکات نفسانی و تخمین حجم آن ها". شبکه ای از مفاهیم اقتصادی وجود دارد که هر بار انسجامی خاص بدان ها می دهد : انرژی آزاد/ انرژی مقید/ فرایند ابتدائی/ فرایند ثانویه/اصل لذت /اصل واقعیت/ تصرف قلبی/ تخلیه انرژی/ لیبیدو .

اصل ثقل اجسام که اصل ثبات هم خوانده شده است, پایه و بنای اصلی اقتصاد روانی را تشکیل میدهد . این اصل عبارت است از کوشش ارگانیسم در حفظ پایین ترین حد ممکن در مصرف انرژی یعنی در تحریکات .آسیب های نفسانی در کل به اقتصاد روانی مربوط میشوند . زیرا آسیب روانی " واقعه ای است که در مدت زمانی کوتاه چندان افزایشی در تحریکات نفسانی ایجاد میکند که حذف یا کاهش عادی آن ها را غیر ممکن میسازد . به همین جهت است که اختلالات حاصل مدت مدیدی به طول می انجامند ".

***بعد اقتصادی نفسانیات بر اساس این ایده آل متکی است که ضمیر ناآگاه را می توان به صورت کمی مورد مطالعه قرار داد,بعدی که به آن چه حیث واقع می خوانند , مربوط میشود .



ادامه دارد: پیمان پایدار
**************************

No comments:

Post a Comment