Monday, May 28, 2012

فستیوال فیلم کن 2012 نیز پایان یافت

امسال نیز سینمای ایران فیلمی در بخش اصلی جشنواره کن نداشت و عباس کیارستمی، تنها فیلمساز ایرانی حاضر در این بخش با فیلمی از کشورهای ژاپن و فرانسه در جشنواره حضور پیدا کرده بود. «همچون یک عاشق» که در پنجمین روز جشنواره به نمایش درآمد، داستان رابطه میان یک پیرمرد استاد دانشگاه با دختر جوان دانشجویی است که به خاطر نیاز مالی تن‌فروشی می‌کند.

این دومین ساخته کیارستمی در خارج از ایران بعد از فیلم «کپی برابر اصل» است. او اعلام کرده که فیلم بعدی خود را نیز خارج از ایران و در ایتالیا خواهد ساخت. کیارستمی در کنفرانس مطبوعاتی بعد از نمایش فیلم در جشنواره فیلم کن در ارتباط با دلایلش برای ساخت فیلم در خارج از ایران گفت: «یک اتفاقی افتاده است که این سال‌های اخیر من فیلم‌هایم را بنا به دلایلی که یک مقدارش روشن است و یک مقدارش هم حتماً دلایل روانی است در خارج از ایران کار می‌کنم متاسفانه

کیارستمی همچنین در ارتباط با استفاده از عناصر ایرانی در فیلمش گفت: «من واقعاً تعریف دقیقی از ایرانی بودن ندارم، یعنی نمی‌دانم یک ایرانی چه جوری است. فکر می‌کنم وقتی قرار است ما فیلم بسازیم و مخاطب بین‌المللی داشته باشیم، ناچاریم انترناسیونال هم فکر بکنیم. زیاد دشوار نیست که فکر کنیم حالا چه چیزی را باید کنار بگذاریم و چه چیزی را باید به‌دست بیاوریم. آن چیزی را که باید کنارش بگذاریم اتفاقاً آن ایرانی بودن است. آن بخش ایرانی که دیگران نمی‌فهمند، خود من هم بعضی وقت‌ها نمی‌فهمم.»

اما ظاهراً این بار ساختار جهانی فیلم کیارستمی چندان مورد اقبال قرار نگرفت و فیلم نتوانست چون ساخته‌های قبلی او نظر مساعد منتقدان و داوران جشنواره را کسب کند. پیتر برادشاو، منتقد گاردین از کسانی است که با دادن تنها دو ستاره به فیلم آن را اثری سردرگم خوانده که اگرچه بازی‌ها و کادربندی‌های خوبی دارد، اما ناگهان تمام شده و ایده‌هایش به خوبی پرورش نمی‌یابند. لی مارشال، منتقد «دیلی اسکرین» نیز مشکل فیلم را در ضعف ساختار روایی آن می‌داند و چون برادشاو پایان غیرمنتظره فیلم را عامل سردرگمی تماشاگرانش معرفی می‌کند. در نقطه مقابل جردن مینتزر، منتقد «هالیوود ریپور‌تر» فیلم را پسندیده و از بازی‌های بازیگران و تدوین خوب آن تعریف کرده است. جف اندرو، منتقد «تایم اوت لندن» نیز از کسانی است که فیلم را پسندیده و با دادن چهار ستاره به آن، بر خلاف دیگران، پایان باز فیلم را شگفت‌انگیز توصیف می‌کند.

مطلب کامل در لینک زیر:


http://www.radiozamaneh.com/node/14898

No comments:

Post a Comment