Tuesday, May 15, 2012

Paul -Laurent Assounپل- لوران اسون
واژگان فروید Le vocabulaire de Freud
ترجمه دکتر کرامت موللی
چاپ اول 1386, نشر نی , تهران
صد و بیست صفحه



قسمت سوم
قسمت اول در ششم و دوم در یازدهم ماه می درج شده است
*************************

آرزومندی Desir
*ترجمه ونش(+)که مرکز ثقل نظریه فروید را در باب آرزومندی(1)تشکیل میدهد,کار آسانی نیست و نمی توان آن را به سادگی به الفاظی چون میل و خواهش برگرداند .زیرا اگر آن را به معنای اخیر بگیریم, درآن صورت کلمات مناسب تری را  که به گر-2- (حرص و تقاضای مبرم) یا ورلان گن-3- (در خواست, میل و رغبت) از جمله آن هاست , در زبان آلمانی می یابیم . ونش در آلمانی به معنای اخص "آرزو" است اما فروید آن را به معنای قوی آن یعنی "آرزوی حاصل از تمنا می گیرد" که در واقع آرزویی ناآگاه است . تمامی فرآورده های نا آگاه به حول تجربه ارضای رانش و به انجام رساندن آرزومندی می چرخند.در نظرفروید ,آرزومندی یا تمنا تحرکی نفسانی می باشد که در پی برقراری مجدد اولین تجربه ارضای رانش در طفولیت است .

**اصل ارضای آرزومندی را در فعالیت موجود در رویا می توان دید ."تصویر خاطره آمیز ادراکات در خواب با خاطره تحریکات ناشی از نیازهای فرد پیوندی نزدیک دارد. همین که نیاز مورد نظر مجدا در فرد ظاهر شود , به جهت روابط و پیوندهای موجود در نفسانیات تحرکی روانی در او ایجاد می کند و وی را به سوی تصویر خاطره آمیز ادراک اولیه می راند و موجب بیداری ادراک آن می شود بدین معنی که موقعیت اولین تجربه ارضا را مجددا برقرار می سازد. ما چنین تحرک نفسانی را آرزومندی می خوانیم".

همین تحرک روانی است که در رویا*, فانتسم * ,عوارض نفسانی و آن چه مربوط به اعمال نابهنگام روزمره (اشتباهات لفظی, اعمال سهوی و غیره)می شوند, کارگزاری دارد .همین امر در مورد لطیفه و بذل گویی نیز صادق است, زیرا این دو مقوله از آن جا موجب خنده و مسرت افراد می شوند که حامل آرزومندی های ناآگاه هستند .

***  بر خلاف نظریه هایی که آرزومندی را تظاهری فعال درتحقق واقعی ارضای امیال می دانند, فروید اساس را بر تصرف قلبی * و مجدد ارضای اولیه آرزومندی می گذارد, بدین معنی که تمنا را اساسا کوششی در باز یافتن مطلوب گمشده نخستین در ایام طفولیت می داند .

مراجع: - تعبیر خواب 1900

ادامه دارد: پیمان پایدار
**************************

(+) & (1)Wunschبه آلمانی
(2) Begehr / (3) Verlangen














No comments:

Post a Comment