Friday, May 18, 2012

Paul -Laurent Assounپل- لوران اسون

واژگان فروید Le vocabulaire de Freud

ترجمه دکتر کرامت موللی

چاپ اول 1386, نشر نی , تهران
صد و بیست صفحه

قسمت چهارم
قسمت اول , دوم و سوم بترتیب در ششم ,یازدهم و 15 ماه می درج شده است
*************************

آشنا غریبی Inquietante etrangete

*اصطلاح آشنا غریبی (1) در زبان روزمره آلمانی به معنای "نگران کننده و اضطراب بخش" و متبادر به امری سخت عجیب و نا آشناست. فروید آن را به صورت مفهومی مستقل در آورده است . مسئله به احساساتی مربوط می شود که "در زندگی واقعی فرد به وجود می آیند و زائیده عقده های دفع شده دوران کودکی او هستند که به مناسبت واقعه ای خارجی دو باره زنده شده اند . همین حالت هنگامی نیز که اعتقادات جادویی دوران کودکی مورد قبول واقع می شوند , به وجود می آید ".  
(1) Unheimliche

آشنا غریبی عبارت است از "ظهور امیال دفع شده در عالم خارج",بدین معنی**
که فرد به نحو تکان دهنده ای با آن ها در عالم واقع مواجه می شود. این مفهوم حاصل کار فروید روی زبان روزمره است.او نشان می دهد که چگونه کلمه اونهایم لیش( ! دربالا شماره یک- من) در زبان آلمانی واجد دو معنای متضاد است,هم به معنای آشنا است وهم به معنای غریب و نا آشنا .مقولات زیر می توانند موجب بروز احساس آشنا غریبی شوند:تردید در ایجاد تفاوت میان جاندار و بی جان , پدیدارهای مربوط به همزادان,تکرارهای غیر ارادی و بالاخره چشم زخم و آن چه مربوط به مرگ می شود.

 آن چه هنگام بروز احساس آشنا غریبی ظاهر می شود, چیزی جز عقده کسترسیون نیست *. اثرات این عقده را به صورت اضطراب دراز دست دادن بینایی بدان گونه که در داستان مرد شنی اثرهوفمن (1) آمده است,می بینیم .
(1)E.T.A.Hoffmann


***مفهوم آشنا غریبی نوعی پدیدار شناسی امیال دفع شده است,بدین معنی که امیال دفع شده را در رابطه با واقعیت عالم خارج قرار(2) می دهد .

2."...عنصر نهایی در نارسیسیسم چیزی جز مرگ نیست.از این رو کوچکترین تغییر در نظام و ساخت تصویر حاصل از آینه می تواند موجب کنار رفتن پرده شده مرگ را به روی صحنه بیاورد. در این جاست که فرد ناگهان در تصویر خویش که این چنین برای او مانوس و آشناست موجودی غریبه و هول انگیز می یابد که او را در حالتی از بهت و حیرت توام با خوف غرق می نماید.
آشنا غریبی واجد تظاهرات متعددی است: ترس از تاریکی, هراس از تنهایی, جن و پری, روح و شبح و انواع پدیدارهایی که از جمله در فیلم های ترسناک برای هراس تماشاگران مورد استفاده قرار می گیرند. وجه مشترک تمامی این پدیدارها در این است که من نفسانی در موقعیتی صمیمی و آشنا یعنی در نهایت قرابت با خویشتن خویش ناگهان خود را در هیات موجودی کاملا بیگانه در می یابد ".(مآخوذ از کتاب مبانی روان کاوی( فروید- لکان) نوشته دکتر کرامت موللی ,نشر نی ,اسفند 1383 ,ص 184)

مراجع:
-آشنا غریبی 1919


ادامه دارد: پیمان پایدار
**************************

No comments:

Post a Comment