Friday, October 26, 2012

Paul -Laurent Assounپل- لوران اسون

واژگان فروید Le vocabulaire de Freud


ترجمه دکتر کرامت موللی

چاپ اول 1386, نشر نی , تهران
صد و بیست صفحه

قسمت بیست و سوم

قسمت اول تا پنجم بترتیب در 6 م, 11م , 15 م , 18م و 31 م ماه می2012
قسمت ششم تا دهم بترتیب در 4 م, 8 م و 13 م و 18م و 29م ماه ژوئن
قسمت یازدهم تا چهاردهم در2م , 7م, 9 م و19 م ماه ژولای
قسمت پانزدهم در 29 ماه سپتامبر
قسمت شانزدهم تا بیستم و دوم در 3م ,6م ,8م ,10م, 15م ,17 و 21م اکتبر درج شده است
 ************************************

(Attention egalement flottante)توجه یکسان و شناور


* تعبیر"توجه یکسان و شناور"(1) ساخته و پرداخته فروید است و به معنی آن است که "شخص روانکاو باید وجهه نظری را برگزیند که به او اجازه دهد به نحوی به سخنان بیمار گوش فرا دهد که هیچ نکته خاصی را بر نکات دیگر ترجیح ندهد و پذیرای کامل آنها باشد".
1.gleichschwebende Aufmerksamkeit


در اصطلاح فروید, مقوله "توجه" که عبارت از تمرکز حواس بر امری معین است, دررابطه با صفتی چون "شناور" قرار گرفته است . صفتی که ما آنرا به شناور تعبیر می کنیم به طور تحت الفظی به معنای حالت معلق پرنده ای است که با حداقل کوشش در بال زدن در حالت تعلیق باقی میماند. با این تشبیه میتوان حالت روانی فرد روانکاو را در موقع استماع سخنان بیمار حدس زد . 

**این حداقل قاعده ای بود که فروید پس از ترک روش هیپنوتیسم بر خود تحمیل کرد. روش خاص روانکاو در کنار گذاردن هرگونه تشنجی درعطف توجه به امور و قطع نظرازهرگونه نیت وغایتی دراستماع سخنان بیمارهدفی جزاین ندارد که از انتخاب دراین سخنان بپرهیزیم و نسبت به اهمیت چنین و چنان عنصری پیشداوری نکنیم. این روش به روانکاو اجازه میدهد متوجه حقانیت گفته ها شود, زیرا اهمیت هر یک از این سخنان بعدا در جریان کار آشکار میشود. خلاصه آنکه این روشی است که به روانکاو وضعیتی مناسب برای کشفیات بالینی می بخشد. این قاعده به روانکاو اجازه میدهد خود را در فعالیت ضمیر ناآگاه خویش"رها کند",چرا که ضمیر ناآگاه روانکاو "منتقل کننده" ضمیر ناآگاه فرد مورد روانکاوی است .

***این قاعده ورای خصوصیت فنی خود به ما اجازه میدهد تا به اهمیت تداعی تصورات و افکار بیمار پی ببریم و دریابیم که تداعی به ذات زبان تکلم تعلق دارد . این قاعده ما را بر آن میدارد که حالت "انفعالی فعالی" بر خود تحمیل کنیم, زیرا تنها چنین حالتی است که راه را برای استماع واقعی سخنان غیر می گشاید و کار روانکاوی را امکان پذیر میسازد .


مراجع
توصیه به پزشکان در مورد درمان از طریق روانکاوی-1912

*******************************

پیمان پایدار

No comments:

Post a Comment