Sunday, October 21, 2012

Paul -Laurent Assounپل- لوران اسون

واژگان فروید Le vocabulaire de Freud


ترجمه دکتر کرامت موللی

چاپ اول 1386, نشر نی , تهران
صد و بیست صفحه

قسمت بیست و دوم

قسمت اول تا پنجم بترتیب در 6 م, 11م , 15 م , 18م و 31 م ماه می2012
قسمت ششم تا دهم بترتیب در 4 م, 8 م و 13 م و 18م و 29م ماه ژوئن
قسمت یازدهم تا چهاردهم در2م , 7م, 9 م و19 م ماه ژولای
قسمت پانزدهم در 29 ماه سپتامبر
قسمت شانزدهم تا بیستم و یکم در 3م ,6م , 8م ,10م, 15م و 17اکتبر درج شده است
************************************

Topique توپیک

*توپیک (1) از یک سو به هریک از سه ساحت عمده نظریه روان کاوی در باب دستگاه روانی(من, فرامن و این و آن نفسانی) و از سوی دیگر به نحوه ارائه ماورا  النفسانی آن ها اطلاق میشود. به عبارتی دیگر, توپیک وجهه نظری است که این فرایندها را از لحاظ موضع و جای آنها در سیستم های متفاوت دستگاه روانی مورد نظر قرار میدهد .
 (1)Topik
**"ثبت و ضبط دو جانبه خاطرات" در ضمیرآگاه و نآگاه از اهم مسائل توپیک است. فروید مینویسد:"ما دستگاه روانی را به مثابه وسیله ای مرکب از اجزای مختلف تصور میکنیم. هر یک از این اجزا را میتوان ساحت یا سیستمی متفاوت نامید". "حیات نفسانی حکم دستگاهی روانی را دارد که بدان امتدادی در فضا داده و از آن ترکیبی از مواضع مختلف درست کرده باشند. لذا این دستگاه مانند تلسکوپی با عدسی ها و مواضع مختلف است ."

فروید در دو توپیک خود هر بار دستگاه روانی را به سه ساحت تقسیم کرده است. توپیک اول (1900) عبارت است از: ضمیر آگاه, نیمه آگاه و نآگاه ;توپیک دوم(از 1923 به بعد) شامل من, این و آن نفسانی و فرامن. 


***  توضیحات ماوراالنفسانی براین اساس قرار دارند که برای هر یک از فرایندهای نفسانی محل و موضعی خاص در دستگاه روانی تعیین شود. لذا درک هیچ گونه پدیدار نفسانی ممکن نیست مگر معین کنیم که در چه محلی به وقوع پیوسته است. ایجاد اینگونه تمایز و تفاوت ها در فضایی خیالی موجب میشود که به چگونگی ثبت و ضبط فرایندهای نفسانی پی ببریم .

مراجع:
-تعبیر خواب/1900
-من و این آن نفسانی/1923



***************

ادامه دارد : پیمان پایدار

No comments:

Post a Comment