Saturday, May 4, 2013



نقدی بنیانی بر بینش چامسکی
 
نوشته ای از: پیمان پایدار
 
 نوام چامسکی ,در طی چندین دهه, بعنوان متفکری رادیکال و نویسنده ای قهار در زمینه سیاستهای بیشمار ددمنشانه , جنگ طلبانه و جنایات پیشه امپریایسم آمریکا در صحنه جهانی و سیاستهای انزجار برانگیز صهیونیستهای حاکم براسرائیل در منطقه خاور میانه زبانزد همه نیروهای چپ (منجمله آنارشیستها) بوده است .او در ایندو زمینه چندین و چند کتاب ارزنده نوشته و با سخنرانی ها و مصاحبه هایش نقشی سازنده ایفا نموده. اما, متاسفانه,از آنجائی که او ربط ریشه ای تمامی جنایات سیستماتیک جنگی یانکی امپریالیسم ( دیکتاتوری طبقاتی سرمایه, صنعت تسلیحاتی نظامی و مالی  که خود او بارها آنها را به نقد کشیده و صفحه ها سیاه کرده !) را با شخص رئیس جمهور آمریکا(بطور مشخص در ایندوره از تاریخ با باراک حسین اوباما ) و مسئولیت و رسالتی که او در رابطه با منافع این سیستم ایفا میکند نمی بیند, بالنتیجه به خوش بینی محض در میغلطد و به مصداق تمامی لیبرالهای چپ آمریکا موضعی غیر دیالکتیکی و لیبرال منشانه اتخاذ نموده و در سال 2008 به اوباما رای میدهد .(همینطور در مخالفت با میت رامنی در سال 2012 همگان را "به بدیل بد کمتر" و انتخاب مجدا به اوباما تشویق نمود!!) و این بر خلاف تمامی اصول آنارشیستی ای (که بر تحریم انتخابات پارلمانی و ندادن حقانیت به سیستم ارتجاعی و اتوریته گر بنیان گذاشته شده) میباشد, که خود او نیز در حرف از آن سالها طرفداری کرده است!! (در ضمن از یکطرف فراموش نکرده و خوانده ایم نوشته ها ی فلسفی خوب و ضد اقتدارگرایانه اش علیه لنینیسم و بلشویسم را و از طرف دیگر دفاع بحقش از پیش بینی داهیانه باکونین , علیه اعمال دیکتاتوری ای که بازتاب اجتناب ناپذیر بینش مارکس و لنین و در نهایت بلشویکها در روسیه بود , را نیز هم ) بیک کلام : هر چند چامسکی بهتر از دیگر لیبرالها مسائل را میبیند و تجزیه تحلیل میکند ولی در تحلیل نهائی حمله اوباما, بعنوان رئیس دولت امپریالیستی , بر حقوق مدنی در داخل آمریکا را نه ناشی از ماهیت سیستم و مسئولیتی که اوباما بعنوان نماینده این سیستم میبایست ایفا کند بلکه اعمال این سیاستها را, در خارج از چهار چوب سیستم ارزیابی نموده, ناشی از اشتباه و سیاستهای کج اندیشانه  قلمداد میکند . و این چیزی نیست جز بینش لیبرالی محض!!
 
 در همین راستا میباشد که او, در مصاحبه ضمیمه شده زیر ,اظهار عجز میکند و می گوید که نمیفهمد که چرا اوباما به حقوق مدنی حمله ور شده و آزادی بیان (در رابطه با سانسور اینترنت و....) را جرم محسوب میکند؟! طبیعی میباشد که اوباما بعنوان نوکر سیستم, در اینمرحله از سرمایه داری امپریالیستی, میبایست این سیاستها را اعمال کند و گرنه کل سیستم جهانی سرمایه به خطر میافتد. و در تحلیل نهائی این چیزی نیست جز دامن زدن به توهم توده های آمریکائی و جهانی که از او به غلط بتی ساخته اند آنارشیست!! در زیر مصاحبه را گوش دهید و خود قضاوت فرمائید .   
   در آینده به دیگر نظرات لیبرالی چامسکی (منجمله اینکه "شاید بشریت هیچگاه نتواند آنارشی را برقرار کند", که نقل به معنی از یکی از مصاحبه هایش میباشد)  برخورد خواهم کرد .

مرگ بر سرمایه داری  و امپریالیسم جهانی با هژمونی آمریکا 
زنده باد آزادی - زنده باد آنارشی

No comments:

Post a Comment