Thursday, December 18, 2014

قانون شبه برده داری "ایجاد کار" برای جوانان در پرو: سرمایه داران نئو لیبرال بانیان این قانون و شیفته اش میباشند.
 
تهیه و تلخیص از: پیمان پایدار
*************************
 
پریروز, سه شنبه 16 دسامبر 2014 مطابق با 25 آذر ماه 1393, رژیم نئو لیبرال 'اوینتا اومه لا' قانون کاری ای را برای جوانان بین 18 تا 24 سال در مجلس گذراند که موجب شور و شوق جناحهای فوق دست راستی و خشم و انزجار کارگران و جوانان گردید .این قانون چیزی نیست جز اطاعت از سیاستهای تحمیلی بانک جهانی-که مرکزش در آمریکا میباشد-, ونهاد بین الملل پول - که مرکزش در اروپا میباشد-, یا همان ' اجماع واشنگتن ', وقتی سفارش به "مقررات زدائی" از اشتغال مادیت می یابد. ناگفته نماند که این قانون قبلا در چندین کشور اروپائی به اجرا گذاشته شده است. نتیجه اش نیز شناخته شده است: سیل عظیم میلیونی بیکاران درمیان جوانان .
 
این حمله جدید نئو لیبرالی علیه حقوق کارگران(و در این خصوص جوانان کارگر)بعنوان بخشی و در راستای دیگر تهاجمات سرمایه داری جهانی تیشه به ریشه تمامی دستاوردهای مبارزاتی تاریخی طبقه کارگر و تمدن نوین بشریت در 125 سال گذشته میزند . کسانی که با شیوه فوق مصرفی سیستم فتیشیستی سرمایه به طبیعت و محیط زیست رحم نکرده و کره زمین را به پرتگاه نابودی کشانده اند حال نوک حمله خویش را مجددا بسوی کارگران نشانه رفته اند . 
 
خصوصیات ضد اجتماعی این قانون ارتجاعی بشرح زیر میباشد: محروم کردن حدود 230 هزار کارگر تازه بین 18 و 24 سال سن که با ورود شان به بازار کار(بخوان کشتارگاه) میبایست قید 4 مقوله حیاتی را بزنند(1) حق الزحمه طول خدمت(2)انعام روز عید و روز استقلال پرو که 28 ژولای هست- که معادل دو ماه حقوق میباشد(3) تعطیلات کامل یک ماه و(4) بیمه عمر. ناگفته نماند که ، کارگران مجبور خواهند شد که از حقوق پایه ای 750 'نئو سولس' شان (معادل 258 دلار آمریکائی) برای ثبت نام درسیستم بیمه درمانی دولتی(آ. اف. پ)از جیب مبارک خودشان به پرداخت آن اقدام نمایند. بزبان دیگر، دست آخر با درآمد خالص ماهانه  207دلار، که صرفا برای پرداخت رفت و آمد توسط وسیله نقلیه عمومی و خوردن تنقلات کفاف میدهد, میباست امرار معاش کنند !!( قابل تذکر میباشد که در پرو فقط 15% از افراد جامعه حقوق شان شامل 4 فقره فوق الذکر میباشد و کفاف زندگی نسبتا مناسب و معقولی را میدهد; 15 % افراد جامعه بیکار میباشند و 70% کارگران - با کارهای فصلی و در  چارچوب اقتصاد غیر رسمی- بگونه نیمه وقت  اموراتشان را میگذرانند.) 
 
 القا قانون اشتغال مخاطره آمیز، به زبانی دیگر، که مدت زمان کوتاهی را در بر میگیرد و برای تمدیدش محدودیتهائی قائل میباشد نیز شامل این قانون میگردد . بند هفت این قانون به صراحت چنین می گوید:
"هنگامی که مدت قرارداد منقضی شود، این می تواند برای یک دوره حداقل شش ماه تمدید گردد. حداکثر زمان دوران این قرارداد, منجمله تمدیدش در همان شرکت، سه سال میباشد به شرطی که جوان مذکورسنش بین 18 تا 24 سال باشد". (روزنامه 'اونو', به معنای اول ,چهارشنبه 17 دسامبر, لیما- پرو)
 
استثمار/ بهره کشی فوق العاده سیستم نئو لیبرال سرمایه داری از جوانان در حال حاضر یک منبع ثروت عظیمی در پرو(و دیگر کشورهای نظیر ایران و...) میباشد. اما این قانون جدید یک چارچوب قانونی برای این بیعدالتی سیستماتیک را فراهم می کند. طبعا تصادفی نیست که کارگران جوان , دانش آموزان و دانشجویان دانشگاهها  با خشم علیه این قانون از خود واکنش نشان دهند . وزیر جوانان کار ' کنفدراسیون عمومی کارگران پرو'(س.خ.ت.پ*)، سزار سوبرون , به روزنامه ' اونو'  گفت که کارگران جوان و دانشجویان دانشگاهی با تمرکز و شرکت در تظاهراتی در روز پنج شنبه (امروز)هیجدهم دسامبر در میدان 'سن مارتین' خواستار لغو این قانون خواهند شد. واضح است که این قانون تلاشی ست برای ایجاد یک تبعیض، آپارتایدی برای کارگران جوان تر. همچنین 'مرکز متحد کارگران'(س .او. ت+) ، فدراسیون دانشجویان پرو، جوانان احزاب سیاسی , محافل جوانان و دانش آموزان(که عمدتا از احزاب چپ سنتی استالینیستی و مائوئیستی میباشند ) , کلکتیوهای اوتونوم  , جریانات سوسیال دموکرات, و رفقای آنارشیست نیز فعالانه در این گرد هم آئی شرکت خواهند کرد.
*CGTP /+ CUT 
 
سرنگون باد سیستم از خود بیگانه سرمایه داری
زنده باد آزادی- زنده باد آنارشی

No comments:

Post a Comment