Saturday, December 27, 2014




نزدیک به ۹۰۰ کارگر کارخانۀ واگن پارس اراک در اعتراض به تمدید نشدن قرارداد نماینده شان دست از کار کشیده اند. خبرگزاری ایلنا در روز چهارشنبه سوم دی ماه با اعلام این خبر نوشته است که ۹۰۰ کارگر معترض تولید را متوقف کرده اند.
خبرگزاری ایلنا در گزارش خود نوشته است کارفرما قرار داد کارعلی درخشنده بخت، نمایندۀ کارگران و رییس شورای اسلامی کار واگن پارس را تمدید نکرده و به جای وی یک نظامی بازنشسته را جایگزین کرده است. در اعتراض به این حرکت حدود ۹۰۰ کارگر این کارخانه دست از کار کشیده اند.
 
کارگران این کارخانه در گفتگو با خبرگزاری ایلنا اظهار کرده اند که هدف از «این تغییر مدیریتی در واگن پارس به قصد اعمال محدودیت بیشتر بر کارگران در کارخانه است.» همچنین طبق گفتۀ این کارگران، شش عضو دیگر شورای اسلامی کار این کارخانه در اعتراض به اخراج نمایندۀ خود، قرار دادهای جدید خود را امضا نکرده اند.
 
سهامدار اصلی کارخانه واگن پارس اراک، قرارگاه نظامی خاتم الاوصیاء وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. بر همین اساس انتخاب کارفرمای این کارخانه بر عهدۀ این قرارگاه نظامی است.
 
کارگران این کارخانه پیش از این دو بار دیگر دست به اعتراض صنفی زدند. آنها درشهریور و مهرماه سال ۱۳۹۳ هر بار برای چند روز در اعتراض به تعویق پرداخت چند ماه حقوق شان دست از کار کشیدند. این کارگران در مهرماه امسال پس از پرداخت بخشی از حقوق خود و وعده های مثبت کارفرما در راستای بهبود اوضاع به اعتراض خود پایان دادند.
 
طی ماههای اخیر کارگران کارخانه های بسیاری در ایران، مانند کارگران فولاد زاگرس، کارگران کارخانه لوله صفا، کارگران نیشکرهفت تپه و کارگران معدن زغال سنگ بافق، در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و یا اخراج نماینده های خود دست به اعتراض زده‌اند و حتی فعالیت کاری خود را متوقف کرده‌اند. همگی این اعتراضات حول محور تعویق در پرداخت حقوق، رعایت نشدن حقوق صنفی و اخراج نماینده های کارگران بوده است.
 
۴۰ هزار کارگر ایرانی در تاریخ ۲۷ اسفند ماه ۱۳۹۲ نامه ای خطاب به وزیر کار در اعتراض به حداقل مزد مصوبه در سال ۱۳۹۳ نوشتند و خواستار تجدید نظر فوری در حداقل مزد با توجه به نرخ تورم شدند. رو نوشتی از این نامه نیز به مجلس و نهاد ریاست جمهوری فرستاد شد. با این حال هیچ تغییری در مزد سال ۱۳۹۳ داده نشد. 
 
به دنبال این نامه، کارگران زیادی در تاریخ ۱۱ اردبیهشت ماه، روز جهانی کارگر در مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دست به تحصن زدند که به ضرب و شتم و بازداشت ۲۵ کارگر معترض از سوی نیروهای امنیتی منجر شد.
persian.iranhumanrights.org

No comments:

Post a Comment