Sunday, November 24, 2013

پرو کشوری غنی ای که در فقر میزیید !

پرو  کشوری غنی ای که در فقر میزیید
 
پیمان پایدار
 
***************************
 
 در این چند سال اخیر بعضی از روزی نامه های بورژوا مسلک پرو, با بادی در غبغب, خبر از اینکه " پرو هشتمین اقتصاد ثروتمند آمریکای لاتین میباشد" داده اند. این آمار از نشر دیجیتالی لاتین وکس(*) برگرفته شده,که در حقیقت سر نخش بر میگردد به نهاد بین المللی پول(+) ,و مبنایش را مقدار سرانه ملی برای هر نفراز تولید ناخالص ملی برمیشمرد . هر شاگرد سال اول آمار میداند که این محاسبه گمراه کننده می باشد .
(*) Latin vex / (+)International Monetary Fund 
 
برای افشای روش مذکور کافیست مثالی بزنیم. شما ده تا اسباب بازی دارید در دست پنج کودک."منطق رسمی" حاکی از آن میباشد که برای هر کودک دو تا اسباب  بازی موجود است. اما بستگی دارد. میتواند اینطور باشد که یک بچه پولدار 5 تا اسباب بازی داشته باشد و یکی نیز از طبقه متوسط باشد و 3 تا بهش تعلق داشته باشد. دست آخر میماند دو اسباب بازی برای سه بچه. یکی از آنها سرش بی کلاه میماند- یعنی اسباب بازی بی اسباب بازی- و دستش خالی !!
 
بزبان دیگر , تولید ناخالص ملی یک اندازه گیری اقتصاد کلانی* میباشد که منعکس کننده ارزش مالی تمامی تولیدات کالائی , سرویس و خدمات هر کشوری در دوران  خاص(مشخص) زمانی ست . و به هیچ وجه معنایش تقسیم این ارزش ها به تک تک افراد کشور نمیباشد . و این دقیقا کاریست که نهاد بین المللی پول ,طبعا, برای گمراه کردن خوانندگان, عرضه داشته است: تقسیم تولید ناخالص سالانه پرو فی مابین تک تک افراد کشور!!
(*) Macroeconomic 
 
همان منبع مدعی شده است که پرو از کلمبیا سبقت گرفته و جای آن را در هشتمین مکان بخود اختصاص داده است . یادمان نرفته که چندین و چند سال پیش برنده جایزه نوبل(که اسمش در ذهنم نیست) بما یادآوری کرده بود که "حقیقت به قبل از اختراع آمار بر میگردد"!! حال آنکه , بطور مثال,  کلمبیا 47 میلیون جمعیت دارد;و پرو 30 میلیون. بنابراین ,محاسبه آماری میبایستی به زور درآمد سرانه کمتری را به هر فرد کلمبیائی اختصاص بدهد تا پروئی .
 
چیزی را که نمیبایست از ذهن دور داشت اینست: پرو در 23سال گذشته فرزند مدل ,نور چشم نهاد بین الملل پول بوده است,زیرا تنها کشوریست(در آمریکای جنوبی) که توسط وزارت اقتصاد و بانک مرکزی اش,کورکورانه تمامی دستور العملل های ضد اجتماعی و ضد ملی(بخوان نئو لیبرالیستی) که به انجیل نهاد مالی پول و بانک جهانی معروف میباشد را پیاده کرده است. تازه انجیلی که بحران جهانی 6 سال گذشته آنرا به اشغال دانی فرستاده است .

شور و شوق صندوق بین المللی واقعیت را تغییر نمیدهد . در پرو میلیونها کودک با سئو تغذیه* ومیلیونها بزرگسال در فقر نسبی+ و یا مطلق بسر میبرند.و اکثریت اینها روحشان هم خبر ندارد که در سرزمینی غنی میزیند.(و آن بخشی کوچکی هم که آگاه هست علتش را هم که  چپاول منابع زیرزمینیشان توسط امپریالیستها با همدستی بورژوازی کمپرادور-بومی- میباشد را نیز میداند)
 *27%  از این رقم نیمی از آنها در فقر مطلق میزییند40% + / از کودکان

بعله , پرو یکی از کشورهای غنی ای هست که غوطه ورست در نابرابری. در حالی که صاحبان کمپانیهای چند ملیتی معادن و صادر کنندگان پودر ماهی(تغذیه مقوی برای مرغداران و دگر دامداران درغرب) میلیاردها دلار سود بجیب میزنند, هستند پروئی هائی که روزانه با یک تا دو دلار در روز سر میکنند !! دو سال پیش ,2011, سمیناری بین المللی در پرو پیرامون امنیت و توسعه در آمریکای لاتین برگزار شد . و بعد مقالاتی توسط دانشگاه پاسیفیک*(یکی از دانشگاهای دست راستی که متخصص علوم بازرگانی/ بازاریابی و گل سرسبد بورژوائی بومی میباشد) در سپتامبر 2013 بچاپ رسیدند . در آنجا اطلاعات مهمی حول و حوش اقتصاد و حیف و میل (ریخت و پاش) های نظامی درج گردیدند .
* Universidad  Pacifica 

همزمان انریکه وسکز* اقتصاددان بما جدولی نشان میدهد که در آن پرو, در کنار پاراگوئه ,کشوری ست که کمتر از همه در تعلیم و تربیت سرمایه گذاری میکند:2/7% تولید ناخالص ملی اش . در حالی که این آمار برای شیلی 3/4 , ونزوئلا 3/7 , کلمبیا3/9 , آرژانتین 4/9 و برزیل 5/2% میباشد. در مورد بهداشت نیز این آمار برای پرو به وجه دهشتناکی پائین میباشد : 4/3% تولید ناخالص,در حالی که شیلی 6/2%, آرژانتین 10% , برزیل 8/4% و ونزوئلا 5/8%  , 
 *Enrique Vasquez 
 
 سخن کوتاه : هزاران دهقانی که در 2 سال گذشته در کوه های آند استان شمالی پرو بنام که خه مارکا*, علیه کمپانی معادن کانادائی (با دسیسه بورژوازی کمپرادور و هم پیمانی با حکومت مرکزی در لیما) دست به اعتصاب (توام با تظاهرات و بسط نشستن) مرگ و زندگی زده اند خوب میدانند که " گدایانی هستند نشسته برروی زمینهای پر از طلا "+!! چرا که  دقیقا زیر زمینهای پر بار کشت لیمو و دگر میوه ها  و 3 دریاچه پر آب حوالی زیستشان, که نه تنها برای کشاورزی و دامداری مورد استفاده قرار میگیرد بلکه برای آشامیدن نیز هم میباشد, معادن بزرگی از طلا پیدا شده است . خوشبختانه دولت تا بحال نتوانسته اکثریت مردم محل را گول بزند(با دادن قول ساختن دو حوضچه مصنوعی برای نیاز آب کشاورزان-که طبیعتا با دریاچه طبیعی زمین تا آسمان تفاوت دارد چرا که زمینهایشان با مواد شیمیائی استفاده شده نابود خواهد شد و آبهایشان نیز مسموم)  واین اعتصاب کماکان , هر چند با قربانی دادن چندین نفر ,که توسط ارتش ترور شده اند, پا بر جاست .
(*)Cajamarca(+)Mendigo sentado encima de minas de oroاین جمله ای هست که از مردم 10 استان (از 24 استان پرو)که بیشترین معادن زیر زمینی در آن قرار دارد ,و از دست بر قضا فقیرترین نیز میباشند, میشنویم 
 
 زنده باد حفظ آب  و محیط زیست - نابود بود کمپانیهای چند ملیتی معادن
 زنده باد مبارزات بر حق زحمتکشان پرو علیه سرمایه داری
نئو لیبرال و امپریالیسم جهانی
  زنده باد آزادی- زنده باد آنارشی 
 
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment