Sunday, November 24, 2013

حمله شدید اولیور استون, کارگردان مترقی آمریکائی , به فیلمهای جنگی هالیوودی

حمله شدید اولیور استون, کارگردان مترقی آمریکائی , به Oliver Stone فیلمهای جنگی هالیوودی
 
تهیه و تلخیص از: پیمان پایدار
 
***************
 
 , اولیوراستون, اینبار در چین, در فستیوال شانگهای ,ژوئن 2013
بدلیل وزن کم و بیش صریح ایدئولوژیک فیلمهای هالیوودی,چنین اظهار داشت :
"برخی از فیلمها به وضعیت فاجعه بار کمک میکنند, بخصوص و بیشتر از همه فیلمهای آمریکائی ." او که سخنانش بخاطر تشویق و کف زدنهای ممتد 400 حضار در موزه سینما شانگهای قطع میشد, در بحثی در کنار جونی تو فیلمساز هنک کنگی,  به نقد مشخص فیلمهای هالیوود از2001  به اینطرف پرداخت . Johnnie to
 
استون مجددا افراط گری در تحسین , تجلیل و تمجید از بخش "شکوه انگیز" جنگ که در فیلمهای هالیوودی مشاهده میشود را به تیغ انتقاد کشید. او در ادامه چنین گفت: "فیلم بلک هاک داوون ساخته ریدلی اسکات یکی از فیلمهای بینهایت زشت و ناپسندی ست که ساخته شده است .هر چند فیلم خوبیست, کار میکند(فونکسیون داره) ,و مشخصات فنی زیبائی دارد, اما پیام زشت و ناپسندی را الغا میکند : ایالت متحده آمریکا میره سومالی, مردم توسط عده ای سرباز سیاه پوست(آفریقای آمریکائی), که به شیوه بی پروا شلیک میکنند بقتل میرسند, و از قرار این نشان نجابت آمریکائی ها می باشد". او در ادامه چنین اظهار داشت : "اینگونه فیلمها,همچنین بمانند گلادیاتور, این ذهنیت را ایجاد میکنند, و این است آنچه که ما آمریکائی ها طی سالیان سال تا بحال داشته ایم . فیلمهای جنگی ای که به ما میگن که مردن خوبه یا رفتن به یک کشور دیگر و مردم را کشتن ! هستند هزاران نفر از افرادی مثل من که در حقیقت به امپراطوری آمریکا  باور نداریم, که فکر میکنیم باید آنرا متوقف کنیم, چرا که جهان را به جنون میکشاند , جهانی نامتعادل , که ظاهرا کنترل میکند هوا, زمین , دریا , فضا و دنیای مجازی را."  
Black Hawk Down,by: Ridley Scott
 
*************************
من در اینجا می بایستی اضافه کنم: فیلمهای دیگری نیز هستند که ایده آمریکا / اروپا مرکز بینی(بینش نو استعماری 'سفید پوست از ما بهترون') را, کماکان, به بیننده الغا میکنند . یکی از پر فروش ترین فیلمهای جیمز که مرون* (سازنده تایتنیک) بنام آوه تار,که مثلا برای دفاع از شیوه زندگی بومیانی است - در آینده ای نامعلوم و منطقه ای تخیلی- که مورد تهاجم (مستعمره گرانی) قرار گرفته اند و طبعا برای حفظ جان و محیط زیستشان به مقابله می پردازند, مدح نظرم میباشد . در اینجا, طبق روال همیشگی هالیوودی,کاراکتر اصلی فیلم را مرد 'سفید پوستی'(غیر بومی) بازی میکند - که با عاشق شدن  با دختری بومی علاقمند شیوه زندگی آنها شده - و پرچمدار مبارزه برای نجات قبیله از تهاجم خارجیان میشود!! اینگار خود بومیان لیاقت مبارزه مستقل را نداشته و حتما یک غیر بومی میبایستی بیاید و به قهرمان داستان تبدیل شود!!
(*)Avatar 2009, by :James Cameron 
 
  مثال دیگری که به ذهنم می آید فیلم  پر سر و صدای که ون کاستنر , که در سال 1990ساخته شده(35 ساله بوده در آنزمان) , که هم نقش اول فیلم را بعهده داشت و هم کارگردانی کرده و بخشا تولید کننده نیز بود ,بنام رقص با شغالها*. این فیلم ,که آخرین جنگهای کشور گشایانه سفید پوستا ن آمریکائی علیه سرخپوستان در سالهای 1860 را به پرده میکشد, داستان سربازی را در ارتش (نقش او) به تصویر میکشد که شیفته زندگی سرخ پوستان قبیله  سیوا+ و فرهنگشان میشود . در ضمن با عاشق شدن دختر سرخ پوستی تصمیم میگیرد لباس ارتشی را بدر آورده و خود را در قبیله حل کند. ودر اینجاست "درگیریش" با ارتش دولت فدرال و....(بعید نیست آقای که مرون از این فیلم الهام گرفته باشد) در اینجا نیز قهرمان داستان نه سرخ پوستان بومی و مبارزات رهائی بخششان که سرباز سفید پوست میباشد!! تنها نکته قابل در خور این فیلم, که درهالیوود برای اولین بار به پرده سینما کشیده شده بود, همانا دیالوگهائی بود به زبان بومی قبیله سرخ پوست فوق الذکر, توام با زیر نویس انگلیس اش.
Kevin Costner : Dances with Wolves (+) Sioux Tribe
  
 پیمان پایدار

No comments:

Post a Comment