پنجم مهر ۱۳۹۵
کتابفروشی انتشارات خاوران در پاریس تعطیل می‌شود: یک مکان فرهنگی با بیش از ۳۰ سال پیشینه در پایتخت فرانسه که آثار نویسندگان و شاعران داخل و خارج کشور رابه فروش می‌رساند.
تابلوی کتابفروشی خاوران در شرق پاریس
تابلوی کتابفروشی خاوران در شرق پاریس
شمار کتابفروشی‌های ایرانی در پاریس که کتاب‌هایی به زبان فارسی عرضه کنند، از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است. کتابفروشی خاوران یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین آنهاست.
بهمن امینی مدیر و بنیانگزار انتشارات و کتابفروشی خاوران برای کمک به فرهنگ ایران و زبان فارسی نزدیک به ۳۰ سال پیش با یک چاپخانه‌ کوچک در منطقه ونسن کارش را آغاز کرد. او به تدریج موفق شد خاوران را به یک کتابفروشی معتبر در شرق پاریس تبدیل کند.
یکی از ویژگی‌های مهم خاوران این بود که به مکانی برای گردهمایی ماهانه‌ نویسندگان شاعران و روشنفکران ایرانی و نیز دوستداران کتاب و ادب فارسی تبدیل شده بود. یکشنبه آخر هر ماه خاوران از نویسنده‌ای دعوت می‌کرد و عده‌ای هم پای صحبت او می‌نشستند.
رادیو زمانه با بهمن امینی درباره پیشینه انتشارات و کتابفروشی خاوران و دلایل تعطیلی آن گفت‌و گو کرده است. همچنین نظر شهلا شفیق، نویسنده و جامعه‌شناس ایرانی را هم درباره همین موضوع پرسیدیم. این گفت‌و‌گو را می‌شنوید: