Monday, March 10, 2014

مبارزه مستقیم علیه سرمایه یا آنارشیسم و سندیکالیسم
"Direct Struggle Against Capital" 
or anarchism and syndicalism
مقاله ای از: ایان مک کی
By: IAIN MCKAY
از فصل نامه ای. اس. آر
Anarcho Syndicalist Review
Winter 2013زمستان
ترجمه از : پیمان پایدار
*********************************
 برای خواندن قسمت اول و دوم  این مقاله به سوم و هفتم مارس2014
 .مطابق با 12م و 16م اسفند ماه 1392رجوع کنید

****************************************

قسمت سوم : بین الملل اول

این بنیان آنچیزی بود که موتوآلیستهای فرانسوی با اتحادیه های انگلیسی برای ایجاد انجمن بین الملل کارگران(*ا.ب.ک)همکاری کردند. در اینجا می باید تاکید کنم که این سازمان توسط مارکس ایجاد نشد(او در روز تاسیس آن سر و کله اش پیدا شد +).غم انگیزانه, دیدگاه مارکس محور رایج در محافل(حلقه های) رادیکال و ا.ب.ک به حاشیه رانده شدند. بالنتیجه ما در مورد بحثهایشان زیاد نمیدانیم, و آنچه که میدانیم اغلب اشتباه است .
(آشکارا, بحث در مورد "کلکتیویسم"/ جمع گرایی بد فهمیده شده است). 
این بدان معنی ست که اشخاصی چون یوجین وارلین و سزاق دو په په(*+) , با وجود اهمیت شان در سازمان و تکامل ایده های سوسیالیستی, شناخته شده نیستند.

(*)International Working Men's Association / + he turned up on the day
(+*)Eugene Varlin & Ceasar de Paepe

 در درون بین الملل, آزادیخواهان(منظور همان آنارشیستها میباشد-م ) اول ایده های پرودون در مورد" ترکیب" در جنبش کارگری را پیاده کردند . در اینجا ما برای اولین بار ایده اتحادیه کارگران را بعنوان وسیله ای هم برای مبارزه با سرمایه داری و هم برای جایگزینی آن کشف میکنیم .علاوه بر این, آنارشیسم رفرمیسم پرودون جایش را به آنارشیسم انقلابی(کلکتیویسمی که معمولا با باکونین ارتباط داشت)میدهد.



 این ایده ها اولین بار توسط نمایندگان بخش بلژیک در کنفرانس بروکسل در سال 1868 مطرح شد . بنابراین, ما به این کشف میرسیم که آنها بحث میکنند که اتحادیه ها نه فقط برای "ضروریات امروز, بلکه برای نظم اجتماعی در آینده نیز میباشند," " نطفه شرکتهای بزرگ کارگری که یک روز جایگزین شرکتهای سرمایه داری با هزاران دستمزد- بگیر خواهند شد, حداقل در تمامی صنایعی که نیروی جمعی استفاده میشود و هیچ راه میانه بین دستمزد برده داری و انجمن وجود ندارد." "جوامع تولیدی سر بر کشیده از اتحادیه های کارگری همه صنایع را در بر خواهند گرفت...بالنتیجه به تشکیل یک کمپانی جدید میرسند" و"مبتنی بر مساوات, بر پایه موتوآلیته و با عدالت و بگونه باز برای همه سازمان داده خواهند شد ." 

میبایست تاکید کرد که این چشم انداز آینده نظام اقتصادی مبتنی بر فدراسیون انجمنهای کارگری , خالصانه پرودونی ست- حتی تا نوع استفاده از کلمات! 

  در باسل (*) در سال 1869 این تکرار شد: "اتحادیه های کارگری بعد ازمحو نظام دستمزد به زندگیشان ادامه خواهند داد...آنها سازمان کارگران خواهند بود."  بدینوسیله "دستمزد برده داری....توسط فدراسیون آزاد تولید کنندگان آزاد جایگزین خواهد شد."علاوه بر این, آنها "جای ساختار سیاسی قدیمی را خواهند گرفت" بعنوان"گروه بندی حرفه های مختلف در شهر کمونهای آینده را شکل خواهند داد ."  (*)Basle

 این ایده رایج در میان شاخه آزادیخواهان بین الملل بود. در نوامبر 1869 روزنامه بین المللی بارسلونا  له فدراسیون(+) استدلال کرد که بین الملل "در داخل خود بذر بازسازی اجتماعی را دارا میباشد...جنین/نطفه نهادهای آینده را نگه میدارد." در سال بعد شاخه چپ- موتوآلیست فرانسه(و شهید کمونارد آینده) یوجین وارلین استدلال کرد که اتحادیه ها "عناصر طبیعی ساختار اجتماعی آینده را شکل میدهند; این آنها هستند که به راحتی میتوانند به انجمنهای تولیدی تبدیل گردند; این آنها هستند که میتوانند عناصر اجتماعی و سازمان تولید را بکار اندازند."
 (+)La Federacion


ادامه دارد


*********************
تیتر قسمتهای بعد را در ذیل می آورم:
(4)باکونین
(5)الف:بین الملل ضد اقتدارگرایانه
ب: شهدای شیکاگو
(6)کروپوتکین
(7) مارکسیسم و سندیکالیسم
(8) الف :آنارشیسم و سندیکالیسم
ب: جمعبندی

No comments:

Post a Comment