Thursday, March 13, 2014

مبارزه مستقیم علیه سرمایه یا آنارشیسم و سندیکالیسم
"Direct Struggle Against Capital" 
or anarchism and syndicalism
مقاله ای از: ایان مک کی
By: IAIN MCKAY
از فصل نامه ای. اس. آر
Anarcho Syndicalist Review
Winter 2013زمستان
ترجمه از : پیمان پایدار
*********************************
برای خواندن قسمتهای یک تا سه به سوم ,هفتم و دهم مارس2014 
مطابق با 12م, 16م و 19م اسفند 1392 رجوع کنید
---------------------------

قسمت چهارم : باکونین


باکونین پا به این آنزیم از ایده ها نهاد و بجای اختراع دکترینی/تئوری ای جدید(آنگونه که برخی الغا میکنند) با پیوستن به انجمن بین المللی کارگرانصرفا به توسعه آنارشيسم انقلابی کمک رساند. او اول ایده فدراسیون گروههای کارگری را در سال 1868 مطرح نمود:
"اتحاد فی مابین تمامی انجمنهای کارگری....به تشکیل/تاسیس کمون خواهد انجامید....نمایندگان.....با حکم الزام آور و پاسخگو و مورد ابطال/عزل در تمام اوقات.... فدراسیون انجمنهای شورشگر,کمونها و ولایتها پدیدار [خواهد] شد...به سازماندهی نیروئی انقلابی با قابلیت شکست ارتجاع".
درست قبل از کنفرانس باسل , او این ایده را در ملع عام در اوت 1869 مطرح نمود, با این استدلال که "بین الملل گسترش خواهد یافت و به سازماندهی خویش دست خواهد زد....تا وقتی که انقلاب.....شیوع یافت,سازمانی جدی از انجمنهای کارگری بین الملل .....وجود خواهند داشت.....که قادر به جایگزینی جهانی از دولتها و عزیمت کردن از آن گردد". دو سال بعد, در سال 1871, تاکید کرد
"سازمان بخشهای تجارتفدراسیون شان در بین الملل, و نماینده گانشان توسط اتاق کار.....در درون خودعناصر زنده نظم اجتماعی را دارا میباشند, که جایگزین جهان بورژوا خواهند گردید .آنها نه تنها به تولید ایده ها بلکه به ایجاد خود حقایق آینده می پردازند."



این بخشی بود از تمرکز بر روی مبارزه اقتصادى کارگران. باکونین استدلال کرد که "سازمان طبیعی توده ها... سازمانی ست بر اساس... انواع مختلفی از کار... سازمانی ست بر مبنای انجمن صنفی . حال آنکه کارگران "تنها یک راه داشتند, و آن همانا رهایی از طریق عمل/پراتیک مبارزاتی" که به معنای "همبستگی کارگران در مبارزه شان علیه کارفرمایان" توسط  " اتحاديه-کارگران, سازمان و فدراسیون مقاومت وجوه نقدینه". این شامل حمایت/ترویج از اعتصاب عمومی میشد
 " تحولات ناگهانی ای که باعث کنده شدن پوست قدیمی جامعه میشود."

و این منرا بر میگرداند به (حزب ترتسکیستی-م) اس دبیلیو پی(+). یکی از اعضایشان, پت استک(*), تأکید کرد که "مزیت بزرگی که[ سندیکالیستها] از دیگر آنارشیست دارند درکشان از قدرت طبقه کارگر است ,مرکزیت محل تولید (محیط کار) و نیازشان به اقدام جمعی". متاسفانه او فراموش میکند ذکر کند که باکونین در سال 1870 چنین اعلام کرد: 
"زحمتکشان دیگر بر روی هیچکس جز خودتان حساب نکنید......از مشارکت در هرگونه رادیکالیسم بورژوائی پرهیز کنید و در خارج از آن نیروهای پرولتاریا را سازماندهی کنید. بنیانهای این سازمان.....کارگاه های آموزشی(*+) و فدراسیون کارگاه ها میباشند....ابزارهای مبارزه عليه بورژوازى, و فدراسیون هایشان, نه تنها ملی، بلکه بین المللی."
               (+) Socialist Workers Partyحزب سوسیالیست کارگران   / (*)Pat Stack / (*+)Workshops


بزعم 'استک'، برای باکونین "صنعتگران ماهر و کارگران متشکل کارخانه بیش از آنکه بعنوان نیروی نابود کننده سرمايه دارى بحساب آیند, 'آلوده اند به تظاهرسازی و آرمان خواهی .' در عوض نگاه باکونین به آن دسته از اقشار بود که به حاشیه سرمايه دارى کشیده شده اند....لومپن پرولتاريا، قانون شکنان/ شروران....عوامل باکونین برای تغییر می باشند. " حال آنکه اگر شما باکونین را بخوانید متوجه میشوید که او بطور مستمر تاکید میکند که برای "خود آزادی" کارگران "می بایستی توده وار به بین الملل به پیوندند، از کارخانه گرفته, تا صنعتگران ,و بخش کشاورزی , و متحدشان کرد" و "برای آنکه بین الملل قدرتی واقعی شود, میبایست بتواند قادر به سازماندهی اکثريت عظيم پرولتاريا در درون صفوف خود گردد....از تمامی سرزمینها." او کاملا بطور صریح و روشن چنین می گوید:



"همیشه سازماندهی کن بیشتر و بیشترهمبستگی عملی رزمنده گان بین المللی  از زحمتکشان همه اصناف و همه کشورها را و به یاد داشته باشید.... شما پیدا خواهید کرد بسیار زیاد، نیروی مقاومت ناپذیری در این جمع / کلکتیو جهانی."

با این وجود, بزعم 'استک ', باکونین مردود میشناخت "اهمیت ماهیت جمعی تغییر" و همچنین "مبارزه جمعی یا پیشرفت"را نیز هم و"متنفر بود از جمعگرایی/کلکتیو گرائی"! او از قرار خوب پنهان کاری میکرده.

    ادامه دارد

 
*********************
تیتر قسمتهای بعد را در ذیل می آورم:
(5)الف:بین الملل ضد اقتدارگرایانه
ب: شهدای شیکاگو
(6)کروپوتکین
(7) مارکسیسم و سندیکالیسم
(8) الف :آنارشیسم و سندیکالیسم
ب: جمعبندی

No comments:

Post a Comment