Monday, January 28, 2013

مغزدانه‌ها می‌تواند از زوال عقل، پيری زودرس و
 ابتلا به انواع سرطان‌ها پيشگيری کند.

"آيا می‌دانيد که مغزدانه‌ها سرشار از انواع آنتی‌اکسيدان‌ها و ويتامين E هستند و مصرف به اندازه آنتی‌اکسيدان‌ها و ويتامين E مي‌تواند از زوال عقل، پيری زودرس و ابتلا به انواع سرطان‌ها پيشگيری کند؟ آيا مي‌دانيد اگر اين مغزدانه‌ها با شکلات‌های تلخ حاوی کافئين مخلوط شوند، قدرت تمرکز و يادگيری را تا حد قابل‌توجهی افزايش می‌دهند...؟"

مغزدانه‌ها از بهترين خوراکی‌ها براي تقويت حافظه در روزهای امتحان به شمار می‌روند و برای اين روزهای دانش‌آموزان و دانشجويان، خوراکی‌های مطلوبی محسوب مي‌شوند. در «پوستر سلامت» اين هفته با خوراکی‌هايی که گنجاندن آنها در برنامه غذايی روزانه، به‌خصوص در روزهای امتحان، مفيد است، آشنا می‌شويم.

1.کشمش و عسل

مغز برای فکر کردن درست و به ياد آوردن، به انرژی نياز دارد. بهترين راه تامين سريع اين انرژی، مصرف خوراکی‌های شيرين است بنابراين اگر در روز امتحان ميل چندانی به خوردن صبحانه نداريد، حدود 15 کشمش و 2 گردوی کامل بخوريد. اگر تمايل به مصرف خوراکی‌های گرم و نرم هم داشته باشيد، می‌توانيد يک ليوان شير گرم را که با حداقل 2 قاشق غذاخوری عسل شيرين شده است، بنوشيد. اگر به شير حساسيت داريد و دستگاه گوارشتان با خوردن آن به هم می‌ريزد، در روز امتحان از نوشيدن آن صرف‌نظر کنيد و به جای شير يک سيب پوست‌کنده را با 2 قاشق غذاخوری عسل بخوريد.

2.تخم‌مرغ و لبنيات

موادغذايي سرشار از پروتئين مانند تخم‌مرغ، انواع مغزها، ماست، پنير، نان‌هاي سبوس‌دار و شير کم‌چرب، براي روزهاي امتحان بهترين هستند. اين خوراکي‌ها مي‌توانند باعث بهبود عملکرد مغز و افزايش قدرت حافظه شوند.

3.آب پرتقال

آب‌پرتقال و ساير مرکبات، هم شيرين هستند و هم اشتهاآور. ويتامين C فراوان موجود در آنها هم می‌تواند به عملکرد بهتر مغز کمک کند. پس يک ليوان آب مرکبات هم می‌تواند يکی از بهترين نوشيدنی برای روزهای امتحان باشد.

4.مربا

مربا از ميوه‌های تازه و با حجم زيادی شکر تهيه شده است. شکر غليظ ‌شده موجود در مربا مي‌تواند يکی از بهترين منابع تامين سوخت مغز باشد. بهتر است در روزهای امتحان، دور رژيم گرفتن را خط بکشيد و کره و مربا را در برنامه غذايی‌تان بگنجانيد.

5.انجير خشک يا تازه

انجير يکی از منابع دريافت مواد قندی است و اگر 3 عدد از آن را با 5 مويز، 1 قاشق غذاخوری عسل، 1 گردو، 2 بادام، 2 پسته و 5 توت‌خشک مخلوط کنيد و بخوريد، يک دوپينگ مغزی اساسی برای روز امتحان انجام داده‌ايد.

6.موز و هندوانه

مصرف برخي ميوه‌ها مانند موز، هندوانه، توت‌فرنگي، طالبي و پرتقال هم مي‌تواند سوخت کافي براي داشتن تمرکز تامين کند و هم باعث تقويت حافظه براي به خاطر سپردن بيشتر و بهتر درس‌ها شود. سبزي‌هايي مانند هويج، اسفناج،‌ بروکلي و مارچوبه هم مي‌توانند باعث تقويت حافظه شوند.

7. گردو

يکي از بزرگ‌ترين مشکلات روزها و شب‌های امتحان، اضطراب و استرس است . بهتر است 2 گردو را در صبحانه  بخوريد.

8.غلات کامل

خوردن منابع کربوهيدراتی مانند برنج سفيد، ماکارونی و سيب ‌زميني باعث احساس سيری و پری شديد و ايجاد خواب‌آلودگی مي‌شوند پس بهتر است در روزهای امتحان از مصرف اين مواد غذايی پرهيز و نان‌های سبوس‌دار يا برنج و ماکارونی قهوه‌ای که هضم سريع‌تر و ساده‌تری دارند، را جايگزين کنيد.

9.شکلات تلخ

شکلات‌های تلخي که حداقل 75 درصد کاکائو دارند، منبعی بسيار عالی براي دريافت انواع آنتي‌اکسيدان‌ها و فلاونوييدها محسوب مي‌شوند. فلاونوييدها باعث افزايش قدرت تمرکز و توجه مي‌شوند و به يادگيری و به خاطر سپردن مطالب کمک مي‌کنند. به همين دليل مصرف حدود 15 گرم شکلات تلخ در روزهای امتحان توصيه می‌شود.

10.قرص چند ‌ويتامينی

اگر احساس می‌کنيد در روزهای امتحان به علت استرس و اضطراب بيش از حد، اشتهای چندانی به خوردن تمام گروه‌های غذايي نداريد و تمام ريزمغذی‌های مورد نياز بدنتان را هم دريافت نمی‌کنيد، بهتر است تا پايان آخرين امتحان، روزی يک قرص چند ‌ويتامينی بخوريد. ويتامين B موجود در اين قرص‌ها به کارکرد بهتر مغز کمک مي‌کند. آهن، کلسيم و روی موجود در چندی‌ويتامين‌ها هم علاوه بر افزايش توانايي بدن و قدرت تمرکز، باعث از بين رفتن استرس می‌شوند.

11.چای سبز

پلی‌‌فنول‌ها و آنتی‌اکسيدان‌های موجود در چای سبز باعث ايجاد آرامش رواني و تقويت حافظه مي‌شوند. به همين دليل توصيه می‌شود در روزهای امتحان حداقل 2 فنجان چای سبز گرم بنوشيد





No comments:

Post a Comment