Tuesday, January 22, 2013

سازمان عفو بین الملل و حکم ضد بشری اعدام
 

تهیه و تلخیص از: پیمان پایدار

**************************
 در طی ده سال گذشته اجرای حکم اعدام کاهش یافته است. بزعم این سازمان هفده  کشور دیگر به جرگه کشورهای که حکم اعدام را لغو کرده اند افزوده شده واکنون 140 کشور را شامل میشوند . با این وجود, آمریکا و چین همچنان به وحشیانه ترین وجهی حکم اعدام را ادامه میدهند .

در سال 2011, فقط 21 کشور حکم اعدام را اجرا کردند. حال آنکه در سال 1977 وقتی اولین روز جهانی علیه حکم اعدام را جشن میگرفتند 28 کشور را شامل میشد.
برخی از کشورها مجازات جرائم را با این حکم کاهش داده اند .

چین, که از همه کشورها بیشتراعدام میکند, حکم اعدام را برای 13 نوع از اجرام غیر خشن وقتی مجرمین بیش از 75 سال دارند ملغی کرد, اما به گسترده تر کردن  آن برای اجرام دیگر دست زد. ایران,عربستان سعودی و سنگاپور حکم اعدام را برای فروشندگان مواد مخدر نیز اعمال میکند. در سال 2012 ,عراق ,نوار غزه و عربستان به تعداد اعدامهایشان افزودند. تقریبا یک سوم اعدامها در عربستان از قرار فروشندگان مواد مخدر بوده اند,اکثر آنها خارجی . بوتسوانا, ژاپن و گامبیا  و هند نیز حکم اعدام را از سر گرفته اند .

تبعیض کماکان عاملی مهم در حکم اعدام میباشد. در همین راستا میتوان از اعدام بیشتر اشخاص کم درآمد,کسانی که دسترسی به وکیل ندارند و یا اقلیتهای که با زبان رسمی کشورآشنائی کامل ندارند سخن بمیان آورد . دیگر جرمهائی که حکم اعدام در موردشان اعمال میشود همانا "تروریسم" , هم سکس گرائی و اقلیتهای مذهبی میباشند. اقلیت کرد و مذاهب (بهائی ها و روشنفکران / روزنامه نگاران- پیمان پایدار) در ایران درصد بیشتری از حکم اعدام را شامل میگردند .


************************

نابود باد حکم ضد بشری اعدام
زنده باد آزادی بی قید و شرط اجتماعی 
مرگ بر دولت از هر دسته و قماشی
زنده باد آنارشی: نه سرمایه, نه خدا و نه دولت
پیمان پایدار
 

No comments:

Post a Comment