Wednesday, January 30, 2013

Paul -Laurent Assounپل- لوران اسون

واژگان فروید Le vocabulaire de Freud


ترجمه دکتر کرامت موللی

چاپ اول 1386, نشر نی , تهران
صد و بیست صفحه

قسمت سی و سوم

قسمت اول تا پنجم بترتیب در 6 م, 11م , 15 م , 18م و 31 م ماه می2012
قسمت ششم تا دهم بترتیب در 4 م, 8 م و 13 م و 18م و 29م ماه ژوئن
قسمت یازدهم تا چهاردهم در2م , 7م, 9 م و19 م ماه ژولای
قسمت پانزدهم در 29 ماه سپتامبر
قسمت شانزدهم تا بیستم و چهارم در 3م ,6م ,8م ,10م, 15م ,17 م, 21م ,26م و 30 ماه اکتبر
قسمت بیست و پنجم تا بیست و نهم در 1م, 6م , 12م ,15م و 24ماه نوامبر
قسمت سی ام و سی یکم در 4 م و 30 دسامبر2012
قسمت سی و دوم در 21 ژانویه 2013درج شده است
************************************

(Construction)ساخت و پرداخت های نظری

*اصطلاحی است که در معماری و باستان شناسی بکار میرود و به معنای مجموعه ای از عناصر گرد هم آمده و باز سازی شده است. اما ساخت و پرداختهای روان کاو
حالت نوعی افسانه پردازی را دارند, چرا که عبارت اند از بخشی جزئی اما منسجم از وقایع که روان کاو بر اساس گفتار بیمار فرض کرده و پس از پرورش دادن منطقی آن برای تکمیل سرگذشت فراموش شده طفولیت او به وی مسترد میدارد.لذا این گونه ساخت و پرداخت ها از حد تعبیر و تفسیرات معمولی روان کاو فراتر میروند و حالتی نظری و استنباطی به خود میگیرند .

**فروید اصطلاح ساخت و پرداخت های نظری(1) را در سالهای 1918-1919 برای اولین بار بکار برد, ولی تفسیر آن را مدیون متنی هستیم که وی در1937 بدان اختصاص داده است . در این متن, فروید علم باستان شناسی را بطور استعاره آمیزی یکار میگیرد و کاوش های روان کاو را به بازسازی شیئی که از زیر خاک بیرون آمده تشبیه میکند, شیئی باستانی که تنها قسمتی از آن بدست آمده است, به نحوی که باستان شناس ناچار به باز سازی قسمتهای دیگر آن میشود. بر خلاف تفسیر و تعبیرات معمولی روان کاو که همیشه مربوط به امری خاص و علیحده میباشد, این ساخت و پرداخت ها به قسمتی کلی از سرگذشت قبلی بیمار مربوط میشوند .
(1)Konstruktionبه آلمانی

اهمیت واقعی اینگونه ساخت و پرداخت ها هنگامی به خوبی آشکار میشود که آن چنان موجب بازگشت خاطرات فراموش شده بیمار میشوند که حالتی شبیه به توهم به خود میگیرند. در چنین مواردی فروید از "زیادت معنا"(2) سخن میگوید, مواردی که طی آن فرد قادر به یادآوری جزئیاتی از زندگی خود میشود که گرچه مربوط به حقایق اصلی حیات او هستند,اما هسته آنها همچنان در ابهام و تاریکی باقی میماند.این گونه ساخت و پرداخت ها موجب پیدایش "رابطه ای" خاص میان روان کاو و شخص مورد روان کاوی میگردند, رابطه ای که چندان متوازن نیست چرا که تنها متکی بر فرضیاتی چند از سوی روان کاو است .اما اهمیت این فرضیات در این است که یادآوری و تذکار هر چه بیش تر بیمار بدان ها اعتباری خاص می بخشد .
(2)uberdeutli

***این مفهوم سهمی اساسی در تکامل "علم تاویل"(1) نزد فروید دارد, زیرا که قطع نظرازاین تصور ساده اندیشانه است که تفسیر و تعبیرات روان کاو متمرکز بر معنای اموری پراکنده است. مفهوم مذکوردرعین حال به فرایندی ارتباطی باز میگردد که از طریق کلام میان روان کاو و بیمار پدید می آید, فرایندی که حتی اصول علم تاویل را به معنای متداول آن دگرگون میسازد .
(1) Hermeneutique

مراجع
-کودکی را می زنند1919
ساخت و پرداخت های نظری در روان کاوی 1937-

**************************
ادامه دارد : پیمان پایدار

No comments:

Post a Comment