Monday, January 21, 2013

Paul -Laurent Assounپل- لوران اسون

واژگان فروید Le vocabulaire de Freud


ترجمه دکتر کرامت موللی

چاپ اول 1386, نشر نی , تهران
صد و بیست صفحه

قسمت سی و دوم

قسمت اول تا پنجم بترتیب در 6 م, 11م , 15 م , 18م و 31 م ماه می2012
قسمت ششم تا دهم بترتیب در 4 م, 8 م و 13 م و 18م و 29م ماه ژوئن
قسمت یازدهم تا چهاردهم در2م , 7م, 9 م و19 م ماه ژولای
قسمت پانزدهم در 29 ماه سپتامبر
قسمت شانزدهم تا بیستم و چهارم در 3م ,6م ,8م ,10م, 15م ,17 م, 21م ,26م و 30 ماه اکتبر
قسمت بیست و پنجم تا بیست و نهم در 1م, 6م , 12م ,15م و 24ماه نوامبر
قسمت سی ام و سی یکم در 4 م  و 30 دسامبر2012 درج شده است
************************************
Reveرویا

*رویا (1) به معنای رایج آن عبارت است از آن چه در خواب شبانه برای فرد واقع میشود . معنای دیگر آن حاکی از آرزوهای غیر قابل تحقق آدمی است . اما در عرف فروید به معنای تشکیلاتی است نفسانی (2) که به موجب فعالیتهای ضمیر ناآگاه پدید می آید. آن را میتوان بعنوان تحقق امیال ناآگاه دانست,امیالی که خود را ملبس به پوششی تحریف آمیز آشکار میسازند.
(2)Formation psychique  / (1) Traumبه آلمانی

**با کشف فروید, رویا به صورت مقوله ای در می آید که به مدد تعبیر روان کاو میتواند آرزومندی فرد خواب بیننده را بر ملا سازد . لذا رویا به نحو بارزی نشان دهنده تحقق یعنی به انجام رساندن امیال آرزومندانه(3) فرد است و بدین جهت "شاهراهی" بسوی تعبیر محتویات ضمیر ناآگاه است. خواب به فرد اجازه میدهد که در سیری قهقرایی درگیر آید و در چنین حالتی پس از گذشت از وارسی و سانسور روانی آن چه را در روز قبل بعنوان فکری آرزومندانه و بصورت اجمالی دریافته , به تحقق برساند .
(3) Souhait-de desire(Wunscherfullung)

آن چه را فروید"کار رویا" میخواند, میتوان عبارت از تولید تصورات و افکاری دانست که در رویا دستخوش تحریف میشوند و محتوای ظاهری(4) آن را تشکیل میدهند. محتوای ظاهری در واقع ترجمه افکار باطنی بصورتی قابل قبول است .لذا محتوای ظاهری رویا مملو از رمز و اشارات است که روان کاو مورد تعبیر قرار میدهد و مضمون باطنی(5)آنها را آشکار میسازد."کار رویا" متکی بر وسایل و دسایسی چند است که از آن جمله اند: - مکانیسم ایجاز(6) که عبارت است از ادغام چندین تصور یا تصویر مختلف در یک تصویر یا تصور واحد . 
(5) Contenu latent  / (6)Condensation

 -مکانیسم جابه جایی که به واسطه آن تصرف قلبی* خواب بیننده یعنی تعلق خاطراو نسبت به چنین و چنان مطلوبی از آرزومندی از یک تصور یا فکر خاص به تصوری دیگر منتقل میشود .
مکانیسم تبدیل به تصویر (7) که به موجب آن تصور یا فکری خاص بصورت تصویر- در می آید و بدان تبدیل میشود. به موجب این مکانیسم الفاظ ,اصوات و تعبیرات و اصطلاحات زبان تکلم بصورت تصویر در خواب نمودار میشوند . مثلا زنبور میتواند بیان تصویری زن بور باشد .
(7)Figurabilite(figuration=Darstellung)
- ساخت و پرداخت های ثانوی که در هنگام به یاد آوردن یا حکایت رویا در بیدار بوجود آمده موجب تحریف افکار و امیال ناآگاه موجود در رویا میشوند .

گرچه نمیتوان رویا را به جای محتوای ظاهری اش گرفت و با آن خلط و اشتباه کرد, مع الوصف باید دانست که توجه محض روان کاو نیز به مضمون باطنی آن اشتباه است. به همین جهت است که فروید روان کاوان را از اغراق در مورد حالت اسرار آمیز رویا بر حذر میدارد .

فروید با وارد کردن مفهوم نارسیسیسم*در نظریه روان کاوی درک این امر را امکان پذیر ساخت که میان عقب نشینی من نفسانی در خواب و نحوه تشکل رویا از طریق تصاویر فرعی و به ظاهر بی اهمیت رابطه ای دیالکتیک وجود دارد . 

 توجه به رویاهای مربوط به وقایع آسیبی با اصل تحقق آرزو در خواب(اصل لذت) در تضاد نیست و به روان کاو اجازه میدهد که پدیداری چون اجبار در تکرار*را که به ورای اصل لذت*اشاره دارد و جز رانش مرگ* است,مد نظر قرار دهد .

***  این اصل ساده که بنابرآن رویا نزد انسان تحقق تحریف یافته آرزومندی اوست, حاوی نتایج مهمی است و این نکته را میرساند که رویا نه فراراز مشغولیات روزانه است نه حاصل پریشانی سلسله اعصاب و نه پدیداری فوق طبیعی, بلکه بر عکس حاوی فعالیت آرزومندانه فرد درخواب و فرآورده ای از ضمیر ناآگاه اوست. فروید رویا را نمونه ای بارز از تشکیلات ضمیر ناآگاه(8) میداند. نباید معنی رویا را با ضمیر ناآگاه یکسان گرفت. رویا فعالیتی نفسانی مابین فکر باطنی و مضمون ظاهری آن است. رویا به معنای اخص کلمه صحنه ای کاملا متفاوت و دیگرگون است که ضمیر آگاه تعلق دارد .
(8)Formations inconscientes

مراجع:
-تعبیر خواب 1900
*********************
ادامه دارد ~ پیمان پایدار

No comments:

Post a Comment