Wednesday, January 29, 2014

بخشی از روایت سوسن تسلیمی، هنرپیشۀ تئاتر و سینم

بخشی از روایت سوسن تسلیمی، هنرپیشۀ تئاتر و سینما
 
در کتاب: طرح ها و روایت ها

 "...فیلم یک ماه ونیم عقب افتاد تا کارگردان با هرزحمتی که داشت اجازه بازی من را گرفت. آن مسوول وزارت ارشاد حتی دخترخاله اش را که بازیگر هم نبود را پیشنهاد کرد بازی کند به جای من، که فقط من نباشم. بعد از اینکه قبول کردند برگردم شرط و شروط گذاشتند که رنگهای روشن نپوشم و به آقای ژکان گفتند که سعی کنید تصاویر را از یک زوایایی بگیرید که زشت دربیاید. بعد هم گفتند به چشم بازیگر مقابل نگاه نکن وقتی حرف می زن...ی. به در و دیوار نگاه کن. گفتم چرا؟ گفتند که نگاه شما نافذ است. گفتم اما اینکه بد نیست؟ نگاه من در شرایط داستان نافذ است که در فیلم به مسائل زندگی ام اعتراض دارم. نگاه برای خودش که نافذ و غیرنافذ نمی شود! یک نفر را هم گذاشته بودند به عنوان ناظر که ببینند که من چه می کنم و چه نمی کنم، که به من توصیه بکند چه درست است وچه درست نیست. بعد که فیلم در فستیوال فجر همان سال درآمد، اعلام کردند که هیچ جایزه ای برای نقش اول به هیچ بازیگر زن نمی دهیم چون تصویر زن اسلامی در فیلم ها وجود نداشت. خانم مهری مهرویان جایزه نقش دوم را گرفتند. چرا؟ چون در آن سال شنیدم که نقش دیگری نبود که بتواند با نقش من به عنوان «رضوانه» درفیلم مادیان برابری کند. چون مجبور بودند به من جایزه بدهند گفتند اصلا به کسی ندهیم.

جایزه گرفتن تاثیری در زندگی ندارد و فقط تشویق است.
اما این سیاست فرهنگی آن دوران بود. ..."
*******************
بخشی از کتاب "طرحها و روایت ها"ی کمپین بین المللی حقوق بشر، مجموعۀ بیش از چهل روایت و نوشتۀ شخصی از فعالان حقوق بشر، خانواده های زندانیان سیاسی و فعالان مدنی، به همراه ۴۰ کاریکاتور از ۷ کاریکاتوریست ایرانی. کتاب "طرحها و روایت ها" را می توانید روی وب سایت «آمازون» تهیه کنید:
http://www.amazon.com/Sketches-Iran-Glimpse-Rights-Bilingual/dp/098393861X/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1368419101&sr=8-2&keywords=sketches+of+Iran

No comments:

Post a Comment