Thursday, December 27, 2012

مروری کوتاه بر دو اسطوره تاریخی
 
پیشگفتار 
 
 
همانطور که بر همگان آشکار میباشد ,تاریخ (نوشتاری) رسمی جوامع انسانی  پر است از دروغ و تحریف واقعیات رخ داده شده . بدتر از آن , در طی مرور زمان بعضی از این تحریفات تبدیل به اسطوره(یا همان میتولوژی) ای میشوند که میتوان از آن بمانند آشی شله قلمکار یا کلافی سردرگم یاد کرد . وظیفه نیروهای مترقی ست تا پرده از این اسطوره ها برداشته تا بلکه راهگشائی شوند در جهت رشد معرفت نسلهای آینده .
 در اینجا به دو قلم از این اسطوره ها نظری می افکنیم . 

پیمان پایدار
 --------------------------------
 
(1)  قدیمی ترین اشاره به مقوله جاسوسی ,همانا به ' هنر جنگیدن ', شاهکار
تیره و تار ژنرال افسانه ای چینی بنام سون تسو(*) بر میگردد ,که بنظر بیشتر مجموعه خلاصه شده ای است از چندین حکمت (*)Sun Tzu 

غلط میباشد: اولین مورد جاسوسی را, بزعم دین یهودی ها,خود شخص خدا( یا یووا) بانی آن بوده است وقتی به موسی چنین گفت :"تعدادی از مردان را , یکی از هر قبیله پدری, برای کاووش به سرزمین کانان(*), که میخواهم به اسرائیلیان بدهم, بفرست"(شماره13,2)*Canaan

در حقیقت, دوازده مرد, با تمامی آمار و ارقام (فاکت) در مورد , استحکامات, جمعیت و کشاورزی که برای تهاجمات بعدی واجب و ضروری بودند, برگشتند . 


 ************************************


(2)انگلیسی ها, به سرکردگی ویلینگتون, ناپلئون بناپارت را در واترلو شکست دادند
Wellington


غلط میباشد: شکست نهائی ناپلئون در روز 18 ژوئن 1815 کارائتلافی ای بود از انگلیس ها, پروس ها, هانوورین ها و هلندی ها , و در واترلو بوقوع نه پیوست  بلکه در پنج کیلومتری آنجا , در دهکده بلژیکی(*) مونت سنت ژان . 
(*)Mont Saint Jean 
چیزی که رخ داد این بود که  دوک ( اعیان و اشراف  انگلیس را گویند) ویلینگتون در واترلو یک پادگان عمومی داشت و در این منطقه بود که بخش نهائی نبرد رخ داد, و به کشته شدن 60 هزار فرانسوی و 55 هزار نفر از ائتلافیون انجامید .  


 
ترجمه متون از اسپانیائی(*) : پیمان پایدار


(*)هر دو اسطوره از نشریه هفتگی "هیلده برن در سنگر"(+) بترتیب بتاریخ هفتم دسامبر و 16 نوامبر 2012 میباشد.
(+)Hildebrandt en sus trece
www.facebook.com/semanariohildebrandtensustrece  

No comments:

Post a Comment