Sunday, December 30, 2012

Paul -Laurent Assounپل- لوران اسون

واژگان فروید Le vocabulaire de Freud


ترجمه دکتر کرامت موللی

چاپ اول 1386, نشر نی , تهران
صد و بیست صفحه

قسمت سی و یکم

قسمت اول تا پنجم بترتیب در 6 م, 11م , 15 م , 18م و 31 م ماه می2012
قسمت ششم تا دهم بترتیب در 4 م, 8 م و 13 م و 18م و 29م ماه ژوئن
قسمت یازدهم تا چهاردهم در2م , 7م, 9 م و19 م ماه ژولای
قسمت پانزدهم در 29 ماه سپتامبر
قسمت شانزدهم تا بیستم و چهارم در 3م ,6م ,8م ,10م, 15م ,17 م, 21م ,26م و 30 ماه اکتبر
قسمت بیست و پنجم تا بیست و نهم در 1م, 6م , 12م ,15م و 24ماه نوامبر
قسمت سی ام در 4 دسامبر2012 درج شده است
************************************
Psychanalyseروان کاوی

* فروید این اصطلاح را در سال 1896 با ترکیب دو کلمه "تحلیل"  و "روان"ابداع کرد. لذا روان کاوی (1) بطور تحت لفظی آن به معنای تجزیه و تحلیل نفسانیات است .
(1) Psychoanalyse

برای ارائه تعریف کاملتری از آن باید دانست که روان کاوی عبارت است از: (1) سیستمی تحقیقاتی در باب فرایندهای نفسانی که به سختی از طرق دیگری جز روان کاوی قابل دسترسی هستند;
(2) روش درمان اختلالات نوروتیک براساس چنین سیستمی;
(3)سلسله ای از اطلاعات مجمل در مورد نفسانیات که از طریق این روش به تدریج چندان افزایش یافته که بصورت شاخه ای جدید از علم در آمده است .

لذا روان کاوی هم روشی تحقیقی در مورد فرایندهای ناآگاه است, هم نوعی درمان روانی که متمرکز بر نوروزهاست و هم نظامی علمی در حال تشکل که بر محور فرضیه ناآگاه می چرخد .

**روان کاوی قبل از همه روشی است که از درمان مبتنی بر پالایش(2) بدان نحو که ژوزف برویر(3) به کشف آن نائل آمد, منشا گرفته است . این روش درمانی عبارت بود از "آن چه ما را قادر میسازد تا محتویات نفسانی دفع شده را به ضمیر آگاه بیمار بازگردانیم . ما این روش را روان کاوی خواندیم ". از این طریق تحریکات رانشی دفع شده که منشا عوارض نوروتیک را تشکیل میدهند , تجزیه و تحلیل میشوند و بازگشت آنها به ضمیر آگاه امکان پذیر میشود . راه اصلی برای رسیدن به این مهم روش تداعی آزاد افکار از سوی بیمار است . در ازای آن, روان کاو فعالیت ذهنی خود را بطور آزاد و شناور * به گفتار او متمرکز میکند .
(2) Catharis (3) Josef Breuer

یکی از محورهای اصلی روش روان کاوی تعبیر خواب است. لذا روان کاوی"روش تحقیقاتی و درمانی جدیدی است"."این روش که در اصل جنبه درمانی داشت, نام علمی را که مربوط به نفسانیات نا آگاه میشود, به خود گرفت" - فروید 1925

از اینرو روان کاوی از یک سو نوعی روش درمانی برای آلام روحی و نوروتیک است و از سوی دیگر علمی است مربوط به فرایندهای ضمیر ناآگاه . بی جهت نیست که نام دقیق "روان شناسی اعماق" (1) را به خود گرفته است. کشف این اعماق به خصوص مدیون تعبیر خواب * است . 
(1)Tiefenpsychologie (Psychologie des profondeurs)

***روان کاوی عملا و نظرا تاثیرات مهمی بر نحوه درک انسان از وجود خود گذاشته است . بی جهت نیست که فروید آنرا سومین نوع صدمه ای میداند که بر تبختر و نخوت بشریت وارد شده است . بدین معنی که بعد از کپرنیک و داروین که نشان دادند آدمی نه مرکز عالم است و نه سرور موجودات زنده, فروید نشان داد چگونه آدمی به مدار ضمیر ناآگاه پرتاب شده است. روان کاوی انسان را قادر می سازد تا بالاخره خود را آنچنان که هست ,بشناسد .

مراجع :
-روان کاوی" و "نظریه مربوط به لیبیدو" 1923"  
****************
ادامه دارد: پیمان پایدار

No comments:

Post a Comment