Thursday, December 6, 2012

کارگران همچنان قربانیان نظام سود محور سرمایه داری اند

kanoonmodafean1.blogspot.cz-2012-12-blog.post3.htm
کانون مدافع کارگران
kanoon.m.h.kargar@gmail.com
دسامبر ۲۰۱۲
باز هم حادثه و باز هم کشته شدن خیل عظیم کارگران بابت سود طلبی نظام سرمایه داری

بیش از 120 کارگر و به گفته ی برخی از کارگران، بیش از 200 نفر از کارگرانی که اغلب آنان را زنان تشکیل می دهند، در یک آتش سوزی در بنگلادش کشته شدند. کارگرانی كه از این حادثه جان سالم به در برده‌اند، می‌گویند كه درهای کارگاه در زمان
آتش‌سوزی قفل بود و قربانیان نتوانستند از محل فرار كنند. از طرف دیگر، این ساختمان درب خروج اضطراری نداشت و كارگران در طبقه بالا مانده و راه خروج نداشتند. در زمان آتش‌سوزی بیش از هزار کارگر در ساختمان این کارخانه حضور داشتند. این کارخانه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پوشاک در بنگلادش بوده و محصولاتش را به سفارش شرکت‌های غربی بزرگ تولید می‌کرد.

همزمان به گفته مقامات رسمی دوکارگر در انفجار کارگاه رنگ رزی در شهریار کرج کشته و تعدادی زخمی شدند که به گفته شاهدان ارقام واقعی بیش از این است و صدای انفجار آن چنان شدید بوده که تا چند کیلومتر شهرک های اطراف و از جمله شهرک اندیشه شنیده شده است.

حوادث ناشی از عدم اجرای مسايل ايمنی روزانه جان صدها كارگر را در ايران و ساير كشورهای جهان در معرض خطر قرار می دهد. بسياری از اين حوادث اصلا گزارش نمی شوند، اما طبق همين آمار رسمی و غيرواقعی هم حوادث كار دومين عامل مرگ و مير در ايران بعد از تصادفات است و کشته شدگان حادثه بنگلادش بیش از جنگ اخیر غزه بوده است.

در چنین حوادثی بسياری از كارگران جان خود را از دست می دهند و تعداد زيادي نيز برای هميشه ناقص العضو و از كارافتاده مي شوند. قوانين حمايتی به خصوص در كشور ما و کشورهایی همانند بنگلادش به هيچ وجه پاسخگوی مشكلاتی نیست كه مصداق بارز جنايت عليه نيروی كار است.

حفاظت از نيروی كار و ايمني جان كارگران وظيفه ای است كه بر دوش مسوولان قرار دارد. اما متاسفانه حرص و آز سرمايه داران و سكوت معنی دار مسوولان در اين زمينه هر روز جان انسان های شريف و زحمتكشی را می گيرد كه جرمی جز فروش نيروی كارشان ندارند.

نهادهای كارگری و نمايندگان آنان بارها هشدار داده اند كه نبايد سودطلبی سرمايه داران سبب به خطر افتادن جان انسان های زحمتكش و بی گناه شود. حوادث این چنینی نشان مي دهد كه بی مسووليتی و سودپرستی تا چه اندازه جان انسان ها را به بازی مي گيرد و آينده ی نيروی كار، ‌اين باارزش ترين سرمايه ی جامعه ی انساني را در معرض خطر قرار مي دهد و باز هم اين امر مهم را ثابت می كند كه تنها ايجاد تشكل های مستقل كارگری قدرتمند است كه می تواند در برابر سود طلبی هاي روز افزون سر مايه دارا ن بايستد و ضامن حفظ ارزش های انسانی باشد.
سندیکای کارگران شرکت واحد
اتحادیه نیروی کار پروژه ای
سندیکای فلزکار مکانیک
هیات موسس سندیکای کارگران نقاش
كانون مدافعان حقوق كارگر

No comments:

Post a Comment