Tuesday, September 20, 2011

کشیش( لوترن) مارتین نئومولر آلمانی (1) در دوران جنگ جهانی دوم حرفی زده که تا تاریخ هست برسر زبانها خواهند ماند. در زیر آنرا برای هزارمین بار نقل میکنم. حتی اگر شنیده اید و یا در جائی احیانا خوانده اید باز یکبار دیگر بخوانید.چرا که برای تمامی مبارزان راه آزادی صدق میکنه .بخصوص واسه مائی که علیه رژیم مافوق ارتجاعی عصر بوق میجنگیم  
**************************

 اول به سراغ یهودی‌ها رفتند"
من یهودی نبودم، اعتراضی نکردم
پس از آن به لهستانی‌ها حمله بردند
من لهستانی نبودم و اعتراضی نکردم
آن‌گاه به لیبرال‌ها فشار آوردند
...
من لیبرال نبودم، اعتراض نکردم
سپس نوبت به کمونیست‌ها رسید
کمونیست نبودم، بنابراین اعتراضی نکردم
سرانجام به سراغ من آمدند
هر چه فریاد زدم کسی نمانده بود که اعتراضی کند"


(1)Pastor Martin Niemöller /14 de enero de 1892 – 6 de marzo de 1984

No comments:

Post a Comment