Wednesday, December 25, 2013

آنارشیسم یا جنبش انقلابی قرن بیست و یکم میلادی
 
نوشته ای از: دیوید گریبر(*) و آندرژ گروباسیک
David  Graeber and  Andrej Grubacic
 جزوه دوازده صفحه ای
 چاپ و پخش از:جهانی نو در قلبیهایمان
A New World In Our Hearts
Inourhearts @gmail.com
برای اطلاعات بیشتر رجوع کنید به :
www.inourheartsnyc.org



ترجمه از : پیمان پایدار
این مقاله را در چهار بخش ارائه خواهم داد
**************************************



قسمت دوم
مکاتب مارکسیسم همیشه بنیانگذاران خود را دارند. همانطور که مارکسیسم از مغز مارکس تراوش کرد, ما همینطور لنینیست داریم , مائوئیست ,آلتوسرین*....(توجه شود که چگونه این لیست با رهبر کشورها شروع  میشود وتقریبا به تدریج یکپارچه به استادان فرانسوی می رسد- که, به نوبت, میتواند به تولید مثل فرقه/مسلک(مکتب فلسفی) های خویش برسند:لاکانین*, فوکوئین*....)
(*)Althusserians /  Lacanians / Foucauldians

مکاتب آنارشیسم, در مقابل ,همیشه بگونه تغییر ناپذیراز نوعی از اصول سازمانی یا اشکال عملی ظهور میکنند: آنارکو سندیکالیست و آنارکو- کمونیست ,قیام گرایان(شورشگرایان) و پلاتفرمیست ها ,کئوپراتیویستها(تعاونی گرایان) , شوراهی ها(کنسول گرایان) , فردگرایان, و الی آخر . 

وجه تمایزآنارشیست ها توسط کارهائی که میکنند, و چگونه سازماندهی کردنشان برای به انجام دادن رساندن اهدافشان مشخص میشود . و در واقع این چیزیست که آنارشیست ها همیشه بیشتر وقتشان را بفکر و جدل در موردش سپری کرده اند . آنها هیچگاه علاقه زیادی به سئوالات وسیع استراتژیک و فلسفی که مشغله فکری مارکسیستها بوده نداشته اند. بطور مثال ,اینکه آیا دهقانان طبقه بالقوه انقلابی هستند یا نه?( آنارشیستها معتقدند اینرا خود دهقانان تصمیم میگیرند) یا اینکه طبیعت شکل کالا چیست؟ در حالیکه , آنارشیستها گرایش به این دارند که بحث در مورد چگونگی برگزاری حقیقتا دموکراتیک میتینگها داشته باشند, یا اینکه در چه مرحله  سازمان ترمزی میشود در مقابل قدرت یابی توده های مردم و شروع میکند به سرکوب آزادیهای فردی . اینکه آیا "رهبری" لزوما چیز بدی هست؟ یا, متناوبا, در مورد اخلاق مخالفت کردن با قدرت :عمل مستقیم چیست؟ آیا کسی می باید فردی را که رهبر دولتی را ترور میکند محکوم کند؟ چه وقتی درست میباشد که سنگی پرتاب کنیم ؟

مارکسیسم گرایش به این داشته که به گفتمان(دیسکورس) تئوریک و تجزیه و تحلیل(آنالیز) استراتژی انقلابی بپردازد .آنارشیسم گرایش به این داشته که به گفتمان معنوی  در باره عمل انقلابی تحقق بخشد . بالنتیجه , درجائیکه مارکسیسم به تولید   مشعشعانه ای از تئوریهای پراکسیس دست یافته , این آنارشیستها بوده اند که بیشتر بر روی خود پراکسیس کار کرده اند .   

در حال حاضر, گسیختگی ای بین نسلهای آنارشیست وجود دارد: بین کسانی که شکل گیری سیاسی اشان در سالهای دهه  60و 70 (قرن بیستم-م) رخ داده - و که اغلب هنوز عادات سکتاریستی(فرقه گرایانه) قرن گذشته را از خود دور نکرده - یا عملا هنوز در همان شرایط کار میکنند, و فعالین جوانی که اطلاعات بیشتری دارند, در میان عناصر دیگر,بومی ها(الف) , فمینیست ها, فعالین محیط زیست و ایده های انتقادی فرهنگی(ب) نیز هم.گروه اول سازماندهی شان را عمدتا از طریق سازمانهای قابل رویتی چون 'آ.دبلیو.ای'(ج) , 'نیفک'(چ) , یا 'آ. دبلیو. دبلیو' (د) به پیش برده و میبرند. گروه دوم برجسته ترین فعالیت ها را در شبکه های اجتماعی جنبش جهانی, شبکه هائی بمانند 'اقدام جهانی مردمی'(ر), که وحدتی ست فی مابین کلکتیوهای آنارشیستی در اروپا و دیگر جاها با گروه هائی از فعالین مائوری(ه) در نیوزیلند بگیرید تا ماهی گیران اندونزی, یا اتحادیه کارگران پست کانادا(2) دنبال کرده و میکنند. این گروه دوم ,در حال حاضر , که میتوان آنها را بطرز عامیانه به "آنارشیست" با حروف کوچک خواندشان, در اکثریت قرار دارند . اما گاهی اوقات سخت میتوان تشخیص داد, از آنجائی که بسیاری از آنها وابستگی خودشان را با بوق و کرنا اعلام نمی کنند. در حقیقت خیلی از این گروهها, آنقدر اصول آنارشیستی ضد سکتاریستی با ذهنیت باز را جدی تلقی می کنند که بخاطر همین دلیل نمی پذیرند که خودشان را 'آنارشیست'(3) بخوانند .

اما سه ملزوماتی را که در سراسر ایدئولوژی آنارشیستی آشکار هستند (در این دسته از آنارشیستها- م) قطعا وجود دارند: ضد دولت, ضد سرمایه داری و سیاستهای از پیش متصور شده( بدیگر زبان, حالت هائی از سازمان که آگاهانه شبیه جهانی میباشد که میخواهید ایجاد کنید). یا,همانطور که تاریخ نویس آنارشیست انقلاب اسپانیا فرموله گردانده" تلاش برای نه تنها فکر ایده ها را کردن بلکه فاکت های(حقایق) آینده را نیز هم"(4). این در همه جا از موجودیت کلکتیو ها گرفته تا رسانه مستقل , که همه را با حس جدیدتری میتوان آنارشیست خواند (5) , مشهود است . در بعضی از کشورها, فقط درجه بسیار محدودی از تلاقی بین دو نسل موجود است, بیشتر شکل دنباله روی کردن از همدیگر گرفتن دارد-اما نه چیزی بیشتر .

یک دلیل این است که نسل جدید بیشتر علاقمند به توسعه اشکال جدیدی از عمل میباشد تا اینکه بحث و جدل کند پیرامون نکات ظریف ایدئولوژی . چشمگیرترین آن همانا توسعه اشکال جدیدی از فرایند(پروسه) تصمیم گیری, شروع, حداقل, جایگزین فرهنگ دموکراسی میباشد. شوراهای معروف آمریکای شمالی(6) که در آن هزاران فعال در مقیاس بزرگ رویدادهائی را با اجماع/توافق جمعی, بدون هیچگونه ساختار رسمی رهبری,هماهنگ کرده, بغایت دیدنی هستند . 

در حقیقت, حتی گفتن اینکه این اشکال "نوین" هستند کمی فریبنده است. یکی از منابع الهام گرفته شده نسل جدید آنارشیست ها همانا زاپاتیستای مستقل(اوتونوم) شهرستانهای استان چیاپاس هستند,بنیان گذاشته شده بر تزلتال یا توخولوبال (7), زبان کومونیته های که با استفاده از فرایند اجماع برای هزاران سال زندگی کرده اند- و تنها حالا توسط انقلابیون اتخاذ گردیده تا بلکه مطمئن شوند که زنان و جوانان
به مساوات صدایشان شنیده میشود . در آمریکای شمالی, "فرایند اجماع" بیش از هر چیز دیگر از جنبش فمینیستی سالهای دهه 70(قرن بیستم-م), بعنوان بخشی از واکنش گسترده علیه سبک مردسالارانه (ماچو8) رهبری معمولی(تیپیک) چپ نوین دهه 60(قرن بیستم-م), ظهور کرد.خود ایده اجماع از' کوای کرز'(9)  بعاریه گرفته شده ,که مجددا,مدعی اند که از پراتیک شش ملت و دیگر بومی های آمریکائی الهام گرفته اند

ادامه دارد

***********************

(الف)Indigenous /(ب) Cultural Critical Ideas /(ج) IWA /(چ) NEFAC/(د) IWW
(ر)Peoples Global Action / (ه) Maori activists
(2) برای اطلاع بیشتر در مورد تاریخ تهییج کننده ' اقدام جهانی مردمی' ما کتاب "ما همه جا هستیم: رشد مقاومت ناپذیر ضدیت جهانی با سرمایه داری", به ویراستاری ' نوتهائی از هیچ کجا ' - لندن / ورسو 2003 , را پیشنهاد میکنیم . :
"We are everywhere:The Irresistible rise of Global Anti capitalism,edited by Notes from Nowwhere.London:Verso 2003
همچنین رجوع کنید به وبسایت پی جی ای
PGA Web site:www.agp.org   
(3) 2012دیوید گریبر ," آنارشیست های نوین": نیو لفت رویو ,شماره 13 ژانویه-فوریه
New Left Review 13,Jan-Feb 2012
(4)رجوع کنید به کتاب "بعد از انقلاب" نوشته : دی یه گو .اه باد. د. سنتین
Diego Abad de Santillan:After the Revolution,New York:Greenberg Publishers 1937
(5)برای اطلاع بیشتر در مورد ' پروژه رسانه مستقل جهانی'  رجوع کنید به وبسایت ذیل
global indymedia Project:www.indymedia.org
(6) Spokescouncils / (7) Tzeltal or Tojolobal  /  (8) Macho 
(9)Quakersبه معنی دوست میباشد.شاخه کوچکی از مسیحیت ("جمعیت مذهبی دوستان") که به انگلستان سال 1650 بر میگردد.در حال حاضر حدود 210 هزار نفر در دنیا یافت میشوند-17 هزار نفرشان در انگلستان (عمدتا در حوالی فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا -آمریکا) میزییند 

No comments:

Post a Comment