Sunday, December 29, 2013

آنارشیسم یا جنبش انقلابی قرن بیست و یکم میلادی
 
نوشته ای از: دیوید گریبر(*) و آندرژ گروباسیک
David  Graeber and  Andrej Grubacic
 جزوه دوازده صفحه ای
 چاپ و پخش از:جهانی نو در قلبیهایمان
A New World In Our Hearts
Inourhearts @gmail.com
برای اطلاعات بیشتر رجوع کنید به :
www.inourheartsnyc.org



ترجمه از : پیمان پایدار
این مقاله را در چهار بخش ارائه خواهم داد
**************************************


قسمت چهارم و آخر

و البته تئوری می بایست به سطح پراتیک(عمل) برسد . برای اینکه بطور کامل موثر  باشد, آنارشیسم مدرن می بایست حداقل شامل 3 سطح باشد: فعالین, سازمانهای مردمی, و پژوهشگران. مشکل کنونی اینست که روشنفکران آنارشیست که می خواهند عادات قدیمی ونگارد (پیشتاز منشانه-م) را پشت سر بگذارند - خماری سکتاریسم مارکسیستی که هنوز خیلی از دنیای روشنفکران رادیکال را احاطه کرده - آنقدرها مطمئن نیستند که نقش شان چه میبایستی باشد. آنارشیسم نیاز دارد به مرحله واکنشی (بازتابی) برسد. اما چگونه؟ در یک سطح جواب بنظر واضح می آید. آنارشیست ها نمی بایست روضه خوانی کنند, دیکته کنند,حتی نمی بایستی لزوما خود را بعنوان معلم قلمداد کنند, بلکه می بایستی گوش دهند, کاوش و کشف کنند . منطق ضمنی(نهان/خاموش) ای که در حال حاضر زمینه فرم های جدید پراتیک رادیکال می باشند را مشخص گردانند. خود را با تهیه اطلاعات, یا افشای منافع نخبگان که با دقت در پشت به اصطلاح گفتمان عینی ,اقتدارگرایانه ,قایم گردیده اند, بجای تلاش برای تحمیل نسخه جدیدی از همان چیز سابق , در خدمت فعالین قرار دهیم .(تاکیدها از منست) اما همزمان می بایست تشخیص دهد که مبارزه روشنفکران نیاز به بازتصریح جایگاه اش دارد. بسیاری شروع به اشاره به این مسئله کرده اند که یکی از نقاط ضعف اساسی جنبش آنارشیستی امروز, با توجه به زمان ,بطور مثال, گروپوتکین یا رکلوس, یا هربرت رید (++) ,دقیقا غفلت/اهمال نمادین(سمبلیک) , رویاگرائی, و چشم پوشی از اثر بخشی تئوری میباشد. چگونه میتوان از مردم نگاری(**) بسمت چشم انداز-ایده آل آرمانی حرکت کرد, تا بیش از حد ممکن چشم انداز آرمانی ؟ به سختی میتوان اینرا اتفاقی دانست که برخی از بزرگترین یارگیران برای آنارشیسم در کشورهائی چون ایالت متحده آمریکا نویسندگان علمی تخیلی فمینیستی بمانند استارهاک یا  اورسلا ک. له گین(8) بوده اند .      

یک شیوه ای که شروع به اتفاق افتادن کرده اینست که آنارشیستها به گرفتن نیروی (رمق) تازه از تجربه دیگر جنبشهای اجتماعی با بدنه توسعه یافته تری از تئوری,ایده هائی که از محافل نزدیک, به واقع از آنارشیسم دست یافته اند. بیائید بعنوان مثال ایده اقتصاد مشارکتی (+*) را , که نشاندهنده دید اقتصاددان آنارشیست ,و تصحیح کننده , و مکمل سنت اقتصاد آنارشیستی است ,اشاره کنیم . مبنای استدلال تئوریسین های' په ره کان' (مخفف دو لغت اقتصاد و مشارکتی*** به انگلیسی-م)همانا بر وجود سه, و نه دو, طبقه عمده در سرمایه داری پیشرفته گذاشته شده است: نه فقط پرولتاریا و بورژوازی بلکه یک "طبقه هماهنگ کننده"(+*+) که نقش آن مدیریت و کنترل کار طبقه کارگر میباشد . این طبقه ای است که شامل سلسله مراتب (هیرارشی) مدیریت و مشاوران حرفه ای وابسته به سیستم کنترل - بعنوان وکلا , مهندسین کلیدی و حسابداران, و الی آخر. آنها به دلایل داشتن انحصارات نسبی بر معرفت, مهارت, و رابطه هایشان حافظ موقعیت طبقه شان میگردند . بالنتیجه, اقتصاددانان و دیگران که در این سنت (آنارشیستی-م) مشغول به کار میباشند سعی میکنند که به ایجاد مدلهای اقتصادی ای بپردازند که بطور سیستماتیک جدایی بین کار جسمی و فکری را از بین ببرند .حال که آنارشیسم مشخصا به مرکز خلاقیت انقلابی تبدیل شده است , ارائه دهندگان این مدل ها (9) بطور فزاینده ای ,اگر نه به صف آرائی پیرامون پرچم(سیاه آنارشی-م) ,دقیقا , سپس حداقل , به تاکید بر درجه ای که ایده هایشان با دید آنارشیستی سازگار میباشد پرداخته اند . 

چیزهای مشابه ای در حیطه توسعه چشم انداز سیاسی آنارشیستی شروع به اتفاق افتادن است . در حال حاضر , در این زمینه آنارشیسم کلاسیک یک پا از مارکسیسم کلاسیک ,که هرگز نظریه ای(تئوری) مبنی بر سازمان سیاسی را توسعه نبخشیده , جلوتر بوده . مدارس مختلف آنارشیسم اغلب حامی/ طرفدار اشکال خیلی خاصی از سازمانهای اجتماعی شده اند, اگرچه اغلب با شاخصهائی متفاوت از یکدیگر.هنوز , ,آنارشیسم بعنوان یک کل گرایش به پیشبرد چیزی دارد که لیبرال ها علاقمند هستند آنرا ' آزادی منفی' ,' آزادی از' , بجای مقدار زیاد' آزادی برای'(+++) بخوانند.اغلب, این تعهد صرف را بعنوان شواهدی از کثرت/ پلورالیسم آنارشیسم, بردباری ایدئولوژیک , یا خلاقیت , جشن گرفته اند. در نتیجه ,عدم تمایل مبنی بر فراتر نرفتن از توسعه اشکال سازمانی در مقیاس کوچک وجود دارد, و ایمان بر اینکه , ساختارهای بزرگتر و پیچیده تر میتوانند بعدا با همان روحیه بداهه سازی گردند .  

استثناهائی وجود داشته اند. پییر ژوزف پرودون(10) سعی کرد به چشم اندازی کلی برسد از اینکه چگونه جامعه ای آزادیخواه ممکن است کارائی داشته باشد .هر چند بطور کلی نظرش شکست خورده تلقی گردیده ,اما راه را بسمت توسعه چشم انداز بیشتری ,بمانند فعال محیط زیست اجتماعی"شهرداری آزادیخواه"(*+*+) بازگرداند.
توسعه پر جنب و جوشی وجود دارد, بعنوان مثال, در مورد نحوه تعادل برقرار کردن بین اصول کنترل کارگری- تاکید شده توسط دوستان ' په ره کان' - و دموکراسی مستقیم, تاکید شده توسط فعالین (11) محیط زیست اجتماعی .

با این حال ,هنوز بسیاری جزئیات وجود دارد که می بایست پاسخ داده شود:مجموعه کامل مثبت نهادهای جایگزین (آلترناتیو) آنارشیست ها بجای قانونگذاران معاصر ,دادگاه , پلیس ,و سازمانهای گوناگون اجرایی کدامین اند؟ چگونه میتوان یک چشم انداز سیاسی ارائه داد که شامل قوانین , پیاده سازی ,قضاوت ,و اجرا باشد و که نشان دهد که چگونه هر یک بطور موثر به شیوه غیر اقتدارگرایانه به سرانجام میرسد - نه تنها امید دراز مدت را فراهم میکند, اما پاسخ فوری دهد به انتخابات امروزی, قانون پردازی ,اجرای قانون ,و نظام دادگاه , و در نتیجه بسیاری از انتخابهای استراتژیک. بدیهی است که هرگز نمیتواند یک خط حزبی آنارشیستی وجود داشته باشد برای پاسخگوئی به این معضلات ,حداقل احساس عمومی میان آنارشیستهای با حرف کوچک آ اینست که ما به بسیاری دیدگاه های کنکرت(مشخص) نیازمندیم. حال آنکه, بین گسترش آزمایش های اجتماعی موجود در میان جوامع(کومونیته های) خودگردان در مکانهائی همچون چیاپاس و آرژانتین , و تلاشهای پژوهشگران و فعالین آنارشیست بمانند جریان تازه شکل گرفته' شبکه آلترناتیو سیارات'(*++*) یا فوروم های'زندگی پس از سرمایه داری'(12) به مشخص کردن محل و تدوین نمونه های موفقی از اشکال اقتصادی وسیاسی,کار تازه شروع شده است
.واضح است که این یک پروسه طولانی مدت است. اما خوب, قرن آنارشیست ها تازه شروع شده است .    

**************************

(++)Kropotkin , Reclus , Herbert Read

(**)Ethnographyنوعی از مردم شناسی فرهنگی/ اجتماعی میباشد که بعضا با تکیه به تاریخ شفاهی, فولکلوریک توده ها و بومی ها به بازتولید زندگی روزمره همت میگمارد:مترجم .

(8)Starhawk / Ursula K. LeuinG
cf. Starhawk,web of powerبافتهای  قدرت
Notes from Global Uprising, San Francisco 2002.
 See also:www.starhawk.org

(+*)Participatory Economy
(***)Parecon
(9)Albert ,Michael,Participatory Economics ,Verso,2003.
See also :www.parecon.org

(+*+)coordinator class

(+++)' negative freedoms'' freedoms from' / '  freedoms to'

(10)Avineri,Shlomo,The Social and Political Thought of
افکار اجتماعی و سیاسی پییر ژوزف پرودون
Pierre Joseph Proudhon
London:Cambridge University Press,1968.

(*+*+)"libertarian municipalism"

(11)Murray Bookchin Reader, edited by Janet Biehl , London:Cassel 1997.See also
the web site of the Institute for Social Ecologyانستیتوی محیط زیست اجتماعی
www.social-ecology.org

(*++*)Planetary Alternatives Network

(12)For more information on Life After Capitalism forums ' فوروم ' زندگی بعد از سرمایه داری
go to:http://www.zmag.org/lacsite.htm

*******************************

مطالعات بیشتر
Further Reading
.Days of war,Nights of Love, Recipes for Disaster:An Anarchist Cookbook- Crimethinc
.Living My Life-Emma Goldman
.No God No Masters-Daniel Guerin(Editor)
.A People's History Of the United States- Howard Zinn
.The Dispossessed -Ursula K. Le Guin
.A Language Older Than Words, The Culture of Make Believe, As the World Burns-
Derrick Jensen 
.Lies My Teacher Told Me: Everything Your American History Textbook Got Wrong-
James W.Loewen
.V For Vendetta- Alan Moore
.You Don't Have to Fuck People Over to Survive, War in the Neighborhood-
Seth Tobocman
.Dreams Of Freedom: A Ricardo Flores Magon Reader- Ricardo Flores Magon
.Anarchist Voices: An Oral History Of Anarchism In America- Paul Avrich(Editor)
.Open Veins of Latin America: Five Centuries of the Pillage of a Continent-
 Eduardo Galeano
.That's Revolting! :Queer Strategies for Resisting Assimilation -
edited by Matt Bernstein Sycamore
.T.A.Z-Hakim Bey
.Anarchism and the Black Revolution- Lorenzo Komboa Ervin
.The Society of the Spectacle- Guy Debord
.Webs of Power: Notes from the Global Uprising- Starhawk
.The Great Explosion- Eric Frank Russell
.The Conquest of Bread, Mutual Aid- Peter Kropotkin
.ABC of Anarchism-Alexander Berkman
.Direct Action:An Ethnography -David Graeber
.Anarchism and its Aspiration- Cindy Milstein
.Assata: An Autobiography-Assata Shakur
.1984, Homage to Catalonia- George Orwell



 

No comments:

Post a Comment